ارتباط افزایش دمای زمین با رژیم غذایی نامناسب کودکان

«دمای بالاتر به طور مستقیم بر بازدهی بسیاری از محصولات کشاورزی تاثیر می‌گذارد»

نویسندگان این مقاله داده‌های به دست آمده از ۱۰۷ هزار کودک را مورد بررسی قرار داده‌اند - MYCHELE DANIAU / AFP

یک بررسی جدید نشان می‌دهد که افزایش دمای زمین احتمالا با رژیم غذایی فقیر و نامناسب کودکان در سراسر دنیا مرتبط است.

این مطالعه که از بررسی بیش از یکصدهزار کودک در ۱۹ کشور گردآوری شده است، نشان می‌دهد که افزایش دما در درازمدت با کاهش تنوع در رژیم غذایی کودکان ارتباط دارد. این بررسی همچنین نشان می‌دهد که در برخی مناطق، بارش بیشتر با افزایش مثبت تنوع در رژیم غذایی همبسته است.

دکتر مردیت نیلز، استادیار علوم تغذیه دانشگاه ورمونت و نویسنده این پژوهش که در مجله علمی اینوارمنتال ریسرچ لترز منتشر شده است، در گفت‌وگو با ایندیپندنت می‌گوید: «آب و هوا رابطه‌ای آشکار و مشخص با نتایج و اثرات تنوع در رژیم غذایی کودکان دارد.

نکته مهم این است که دماهای بالاتر، چه در درازمدت و چه به این صورت که دما گرم‌تر از میانگین سال‌ها باشد، به شکل منفی با تنوع رژیم غذایی کودکان ارتباط دارد، در حالی که بارندگی بیشتر با تنوع بیشتر و بهتر رژیم غذایی همراه است. تاثیر نسبی آب و هوا بر تنوع رژیم غذایی که ما در بسیاری از مناطق شناسایی کردیم به همان میزان و یا بیشتر از تاثیر عوامل دیگر از قبیل عوامل رایج در توسعه مانند بهداشت، فقر و آموزش است.»

دانشمندان برای انجام این پژوهش از مدلسازی‌هایی استفاده کردند تا الگویی از رابطه بین متغیرهای اقلیمی و آب و هوایی از قبیل افزایش درجه حرارت در درازمدت،  تغییرات در بارندگی و همچنین تنوع رژیم غذایی کودکان زیر پنج سال ارائه دهند. نویسندگان این مقاله داده‌های به دست آمده از ۱۹ کشور شامل ۱۰۷ هزار کودک را مورد بررسی قرار داده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نویسندگان این پژوهش می‌گویند تنوع در رژیم غذایی یک شاخص در کیفیت رژیم غذایی است که تعداد گروه‌های مختلف غذایی را که یک شخص در بازه‌های زمانی مشخص از آن تغذیه می‌کند مورد بررسی قرار می‌دهد. رژیم غذایی نامناسب و فقیر، اغلب رابطه تنگاتنگی با سوءتغذیه دارد. نویسندگان این مقاله همچنین رابطه بین تنوع غذایی و سایر عوامل اجتماعی و اقتصادی از قبیل فقر، دسترسی به امکانات آموزشی و بهداشت و همچنین طیفی از شاخص‌های جغرافیایی را مورد بررسی قرار داده‌اند. نتایج نشان می‌دهند که در مقیاس جهانی، افزایش دمای درازمدت، با کاهش تنوع غذایی کودکان در ارتباط است. براساس نتایج منتشر شده، این ارتباط و همبستگی به خصوص در برخی مناطق شامل غرب آفریقا بیشتر است.

دکتر نیلز می‌گوید افزایش دما بر دسترسی کودکان به غذا به طور مستقیم و غیرمستقیم اثر می‌گذارد. او می‌گوید: «دماهای بالاتر می‌توانند به طور مستقیم بر بازدهی بسیاری از محصولات کشاورزی مهم در جهان اثر بگذارد. 

دماهای بالاتر همچنین می‌توانند بر فیزیولوژی جانوران تاثیر بگذارد و ممکن است بر بازدهی دام‌ها و همچنین مصرف آب آن‌ها نیز اثر داشته باشد. هر دوی این مسیرها می‌توانند بر کم و کیف غذای در دسترس در مناطق مذکور اثر داشته باشند و به پیامد آن دسترسی و همچنین قیمت غذا نیز تحت تاثیر قرار بگیرد.»

پژوهشی که در سال ۲۰۱۸ منتشر شده بود بیان می‌داشت که افزایش میزان دی اکسید کربن در جور می‌تواند بازدهی تغذیه‌ای بسیاری از محصولات کشاورزی را کاهش دهد. پروفسور کریستی ابی یکی از نویسندگان مقاله سال ۲۰۱۸ و متخصص سلامت و تغییرات اقلیمی در دانشگاه واشینگتن می‌گوید که این پژوهش جدید نتایج جالبی را نشان می‌دهد که ارزش بررسی‌های بیشتر را دارد.

«این بررسی یک پژوهش زیست محیطی است که متغیرهای متعددی را با سنجش تنوع رژیم غذایی مرتبط می‌کند. این نتایج، امکان جالبی را برای تحقیقات فرضیه‌‌محور در این زمینه فراهم می‌کند.»

© The Independent

بیشتر از زندگی