اطلاع‌رسانی درباره زلزله «با احتیاط» انجام می‌شود

«بین ۳۰ تا ۴۰ هزار واحد شبیه پلاسکو داریم»

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان با اشاره به خطر فرسودگی ساختمان‌های بخش‌های وسیعی در تهران اعلام کرد که بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار ساختمان در تهران در صورت وقوع یک زلزله ۶.۵ ریشتری، همگی ویران خواهد شد. او تأکید کرد که به دلیل نگرانی‌ها، آمار با احتیاط گفته می‌شود، درحالی‌که خطر واقعی بیش از این است.

احمد خرم در مصاحبه‌ با صداوسیما گفت، بر اساس نظر آتش‌نشانی، این واحدها در برابر حریق و زلزله مقاوم نیستند و در صورت زلزله، در بخشی از تهران به دلیل وجود آب‌های سطحی، برخی ساختمان‌ها کاملاً درون زمین فرو می‌روند.

او افزود که بین ۳۰ تا ۴۰ هزار واحد شبیه پلاسکو داریم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران گفته بود: «بعید می‌دانم که تهران بیش از ۲۰ درصد آمادگی برای وقوع زلزله را داشته باشد.» وی درباره هشدار پیش از زلزله در گفتگو با ایلنا تأکید کرد که هشدار سریع قبل از وقوع زلزله بین ۲۵ تا ۷۰ ثانیه است اما موضوع مهم بحث محل وقوع زلزله تا محلی است که باید در آن اطلاع‌رسانی صورت بگیرد و موضوع مهم این نکته است.

 آیدین روشن، ناظر، مدرس دانشگاه در یادداشتی در خبرگزاری مهر نوشت: « ایران و مخصوصاً تهران یک شهر کاملاً بی‌دفاع است که به‌هیچ‌عنوان از نظر چینش شهری، مهندسی نیست و اگر بخواهم به این شهر امتیاز ۱ تا ۱۰۰ دهیم نمره‌ای بالاتر از ۱۰ نخواهد گرفت. تهران از دو بافت قدیم و جدید ساخته شده است و نمی‌توان رقم دقیقی از ساختمان‌های ناایمن تعریف کرد، چرا که ساختمان‌ها در زمان مختلف و شرایط و ضوابط دوره خودساخته شده است. در طول دهه‌های اخیر ساختمان‌های مختلفی در تهران ساخته شده است که هم‌اکنون همگی مستهلک شده است و بر اساس ضوابط فعلی ناایمن است.»

در اردیبهشت سال جاری، علی اعطا عضو، سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه زلزله احتمالی تهران نه‌تنها همزمان یک شوک، یورش و تهدید است که فراتر از آن، این شهر را در آستانه بی فردایی قرار می‌دهد، گفت: تهران شهری است که چه‌بسا تنها امروز فرصت تماشای آن را داشته باشیم. مسئله زلزله و آمادگی واقعی و عمیق؛ و نه سطحی و تبلیغاتی را نمی‌توان با طرح و برنامه‌های بخشی و دستگاهی حل‌وفصل کرد.