لبنان بیش از دو میلیون دُز واکسن فایزر خرید

محدویت‌های سختگیرانه‌تر از پنج‌شنبه گذشته در لبنان آغاز شد

قیمت واکسن کرونای فایزر-بیونتک برای هر دُز ۱۸ دلار است،این قیمت با در نظر گرفتن مشکلات اقتصادی لبنان تعیین شده است - JACK GUEZ / AFP

لبنان قرارداد خرید ۲.۱ میلیون دُز واکسن کرونای فایزر-بیونتک را امضا کرد. به گفته وزیر بهداشت لبنان، محموله‌های واکسن کرونای فایزر-بیونتک از اوایل فوریه به این کشور می‌رسد.

یک قانونگذار به آسوشیتدپرس گفت، قیمت واکسن کرونای فایزر-بیونتک برای هر دُز ۱۸ دلار است. به گفته او، این قیمت با در نظر گرفتن مشکلات اقتصادی لبنان تعیین شده است و انتظار می‌رود ۲۰ درصد از کل جمعیت را به‌طور رایگان پوشش دهد.

وزیر بهداشت لبنان می‌گوید با همکاری بخش خصوصی و سایر شرکت‌های دارویی بین‌المللی که واکسن تولید کرده‌اند، در حال مذاکره برای ورود ۲ میلیون دُز دیگر به کشور است. او از آکسفورد-آسترازنکا و سینوفارم چین به عنوان منابع بین‌المللی دخیل در مذاکره نام برد.

با شروع تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی، از محدودیت‌های گسترده در لبنان کاسته شد. طبق آمارها، حدود ۸۰ هزار نفر از خارجِ کشور برای جشن سال نو به خانه بازگشتند. در نتیجه این اقدام، در حالی که لبنان با یک بحران اقتصادی فلج‌کننده دست‌وپنجه نرم می‌‌کند، اکنون این بیماری همه‌گیر نیز شیوع گسترده‌تری پیدا کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محدویت‌های سختگیرانه‌تر از پنج‌شنبه گذشته در لبنان آغاز شده است، به این امید که تا اوایل فوریه از افزایش این روند صعودی جلوگیری شود.

پارلمان، روز جمعه قانونی امضا کرد که طی آن امضای نهایی معامله با شرکت فایزر، از این پس ممکن است. این قانون امکان پخش اضطراری واکسن را به شرکت‌‌های دارویی می‌دهد. لبنان حداقل ۱۲ یخچال برای نگهداری واکسن دارد.

 اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس اولین کشورهایی بودند که واکسیناسیون سراسری را آغاز کردند.

در حالی که ایران با گسترده‌ترین میزان شیوع ویروس در منطقه دست‌‌وپنجه نرم می‌کند، اعلام کرد واردات واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی را ممنوع کرده است. بر اساس گزارش‌ها، این کشور از ماه دسامبر مرحله آزمایش واکسن خانگی خود را آغاز کرده است.

سوریه با درگیری ۱۰ ساله در جنگ، در انتظار حمایت سازمان ملل برای تأمین واکس مورد نیاز است. با این حال، رئیس جمهور سوریه، بشار اسد گفت با روسیه در مورد تهیه واکسن تولیدشده در آن کشور، گفت‌وگو خواهد کرد.

مقامات عراقی گفته بودند واکسن‌های فایزر را برای واکسیناسیون سراسری، تا اوایل سال جاری تهیه می‌کنند. اطلاعات بیشتری در این خصوص منتشر نشده است.

در مصر، پرجمعیت‌ترین کشور جهان عرب، مقامات بهداشتی در اوایل ماه جاری گفتند برای مواقع اضطراری، استفاده از واکسن چینی تأیید شده است و طی دو هفته تزریق آن آغاز می‌شود. مصر همچنین، در حال مذاکره با شرکت فایزر و آکسفورد- آسترازنکا است.

بیشتر از جهان