پیشنهاد ایران به سازمان ملل: از منابع مسدود در کره جنوبی برداشت کنید

آنتونیو گوترش می‌گوید، ایران بایدن به دلیل بدهی از حق رای در سازمان ملل محروم شود

حسن روحانی در سخنرانی ویدیویی در مجمع عمومی سازمان ملل-Manuel ELIAS / UNITED NATIONS / AFP

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به نامه دبیرکل سازمان ملل که در آن خواستار محرومیت ایران از حق رای به دلیل بدهی معوق  شده بود، مدعی شد، تحریم‌ها مانع پرداخت حق عضویت بوده و آخرین پیشنهاد ما برداشت از منابع مسدود شده در کره جنوبی است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در نامه گوترش به نام ایران در فهرست ۱۰ کشور شامل سومالی، لیبی، سودان جنوبی و کنگو به عنوان کشورهایی اعلام شده که حق عضویت خود را پرداخت نکرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سعید خطیب‌زاده در پاسخ به پرسشی در این زمینه با اشاره به اینکه ایران به رغم تحریم‌‌های آمریکا از طریق معدود کانال‌های مالی حق عضویت خود را پرداخت کرده، گفت: «از مدت‌ها پیش با خزانه‌داری سازمان ملل در مورد معرفی یک کانال امن توسط سازمان مذکور در حال مذاکره بودیم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه پیشنهاد کرد که سازمان ملل  از منابع مالی بلوکه شده ایران در کره جنوبی برای برداشت حق عضویت جمهوری اسلامی استفاده کند. او گفت مذاکرات در این زمینه در جریان است.

طبق قوانین سازمان ملل در صورتی که یک کشور دو سال متوالی حق مشارکت خود را پرداخت نکرده باشد، حق رای خود را از دست می‌دهد.

بر اساس نامه دبیرکل سازمان ملل، مبلغ بدهی ایران به سازمان ملل ۱۶ میلیون و ۲۵۱هزار و ۲۹۸ دلار است. به این ترتیب ایران در بین ۱۰ کشور بیشترین بدهی را به این نهاد بین‌المللی دارد. کمترین بدهی نیز مربوط به نیجر است که هفت هزار دلار برآورد شده است.

بیشتر از جهان