رهبر مخالفان پوتین در فرودگاه مسکو بازداشت شد

ناوالنی همسرش را بوسید، با او خداحافظی کرد، و همراه ماموران پلیس ناپدید شد

الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان پوتین، یکشنبه شب به وقت محلی وارد مسکو شد- REUTERS/Polina Ivanova

الکساندر (الکسی) ناوالنی، از مخالفان عمده  ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، روز یکشنبه پس از بازگشت به مسکو در فرودگاه بازداشت شد.

آقای ناوالنی و همسرش روز یکشنبه  با هواپیما از برلین عازم مسکو شدند. به گزارش خبرگزاری‌ها، پلیس اندکی پس از ورود به فرودگاه شرمتیووی مسکو، آقای ناوالنی را بازداشت کرد.

او از هوادارنش خواسته بود در فرودگاه گرد بیایند، اما در آخرین لحظات پرواز، هواپیما تغییر مسیر داد و به جای فرودگاه ننوکووو، در فرودگاه شرمتیوو به زمین نشست که کسی از هواداران او یا خبرنگاران انتظارش را نداشت.

کیرا یارمیش، سخنگوی آقای ناوالنی گفت که دولت روسیه از آقای ناوالنی می‌ترسد. او در توییتی با انشار عکس صدها هوادار آقای ناوالنی در فرودگاه، نوشت: «تا یان اواخر نمی‌شد باور کرد که [مقامات] این‌قدر ترسیده‌اند. ولی این عکس ترس آنها را تایید می‌کند.»‌

ناوالنی و همسرش پس از ترک هواپیما همراه مسافران دیگر با اتوبوس راهی ترمینال فرودگاه بودند. او گفت که «خیلی خوشحال» است و افزود: «این بهترین روز در پنج ماه گذشته ‌است.» به گفته آقای ناوالنی، همه اتهامات علیه او ساختگی‌اند و عدالت جانب او را می‌گیرد.

ماموران پلیس در محل بازرسی گذرنامه، آقای ناوالنی را بازداشت کردند. او همسرش را بوسید، با او خداحافظی کرد، و همراه ماموران پلیس ناپدید شد.

وکلای الکساندر ناوالنی، منتقد کرملین، پیشتر گفتند که او در بازگشت به روسیه با حکم سه سال و نیم زندان روبه‌رو است.

 ناوالنی سال گذشته در پروازی از سیبری به مسکو، در حمله‌ای که به سازمان امنیت روسه اف‌اس‌بی نسبت داده شد، با سم نوویچوک مسموم شد.

رهبر مخالفان حکومت روسیه پس از حمله شهریور ماه، به بیمارستانی در آلمان منتقل شد و از آن زمان، همانجا مانده بود.

کرملین مکررا دست داشتن در این حمله را تکذیب کرده است. این هفته آقای ناوالنی گفت قصد دارد به رغم تهدید مسکو به زندانی کردن او، به روسیه باز گردد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وادیم کوبزف، یکی از وکلای آقای ناوالنی، گفت که او تحت تعقیب است و ممکن است به محض اینکه پا به خاک روسیه بگذارد، زندانی شود.

او گفت: «از لحاظ نظری، می‌توانند به محض ورود او را بازداشت کنند، ولی در ابتدا فقط به مدت چهل و هشت ساعت.»

در سال ۲۰۱۴، ناوالنی به اتهام اختلاس، محکوم به حبس تعلیقی شد.

مسکو ادعا می‌کند آقای ناوالنی در ماه دسامبر به دلیل حضور نیافتن در سازمان زندان‌های فدرال روسیه، شرایط حکم خود را نقض کرده است.

او می‌گوید تلاش دولت برای زندانی کردنش انگیزه سیاسی دارد.

آقای کوبزف گفت: «دادگاه می‌تواند حبس تعلیقی را به حبس تعزیری تبدیل کند و او را سه سال و نیم به زندان بیندازد.»

لئونید ولکوف، از متحدان ناوالنی، گفته است که اگر آقای ناوالنی را زندانی کنند، او به مشهورترین زندانی سیاسی دنیا بدل خواهد شد. او ناوالنی را با نلسون ماندلا مقایسه کرده و گفته است که او نماد مقاومت خواهد شد.

کرملین که آقای ناوالنی را تنها «بیمار بریتانیایی» می‌خواند، می‌گوید که حکم او بستگی به تصمیم نیروهای انتظامی دارد.

ناوالنی می‌گوید که حکم تعلیق او روز سی‌ام دسامبر به آخر رسیده است. او همچنین گفت که دادگاه اروپایی حقوق بشر حکم داده که محکومیت سال ۲۰۱۴ او غیرقانونی است.

آقای ناوالنی قصد داشت سال ۲۰۱۸ نامزد انتخابات ریاست جمهوری روسیه شود، اما به دلیل محکومیت‌های قبلی، رد صلاحیت شد.

بیشتر از جهان