کورنوال بریتانیا، میزبان اجلاس گروه ۷ در تابستان

بوریس جانسون، میزبانی نشست و ریاست دوره‌ای گروه ۷ را بر عهده دارد

نخست وزیران و روسای جمهوری، در هتلی ۵ ستاره در خلیج کاربیس، اقامتی ۳ روزه خواهند داشت - AFP PHOTO / LEON NEAL
 

بوریس جانسون، کورنوال را به عنوان مکان نشست گروه ۷ در ماه ژوئن اعلام کرد که در آن سران جهان، از جمله جو بایدن، رئیس جمهوری جدید ایالات متحده، گرد هم خواهند آمد تا وضعیت احیای اقتصاد جهان از همه‌گیری ویروس کرونا را به بحث بنشینند.

نخست‌وزیران و روسای جمهوری از اعضای این گروه که قدرت‌های صنعتی برتر دنیا هستند، یعنی بریتانیا، ایالات متحده، آلمان، فرانسه، ایتالیا، کانادا و ژاپن، از ۱۱ تا ۱۳ ژوئن، در هتلی ۵ ستاره در خلیج کاربیس در نزدیکی سنت ایوز اقامتی ۳ روزه خواهند داشت که باعث اخلال‌های گسترده در منطقه خواهد شد و تخمین زده می‌شود حدود ۵۰ میلیون پوند برای کشور هزینه بردارد.

این نخستین نشست حضوری سران دنیا بعد از تقریبا دو سال خواهد بود، چرا که نشست سال گذشته گروه ۷ در ایالات متحده لغو شد و نشست گروه ۲۰ در عربستان سعودی نیز به دلیل کووید-۱۹ به صورت مجازی برگزار شد.

آقای جانسون که میزبانی نشست و ریاست دوره‌ای گروه هفت را عهده‌دار است، گفت از سایر همتایان خود می‌خواهد تا «فرصت را مغتنم شمرند تا بعد از ویروس کرونا جهان را بهتر سازند و همه با هم برای آینده‌ای منصفانه‌تر، سبزتر و کامیاب، متحد شوند.»

او از این مراسم بهره خواهد جست تا چشم‌انداز خود را برای بعد از برگزیت، یعنی «بریتانیای جهانی»، ترویج کند و می‌خواهد پیش از کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل در گلاسکو در ماه نوامبر، با سایر سران دنیا به اجماعی برای اقدام در زمینه تغییرات اقلیمی دست یابد.

او همچنین قصد دارد تصویر خود را در چشم رئیس جمهوری جدید امریکا (که پیشتر او را «همزاد جسمی و احساساتی» دونالد ترامپ خوانده بود) اصلاح کند .

با آن که تصویر آقای جانسون در ذهن بسیاری از آمریکاییان با تاثیر از توصیف رئیس جمهوری فعلی از او به عنوان «ترامپ بریتانیا» شکل گرفته است، اما دفتر نخست وزیری معتقد است که ورود آقای بایدن به قدرت فرصتی برای از سر گرفتن همکاری‌های فرای اقیانوس اطلس در زمینه بسیاری از اولویت‌های نخست‌ وزیر فراهم می‌آورد.

به اعتقاد برخی، نشست آینده گروه هفت که به میزبانی بریتانیا برگزار می‌شود، می‌تواند اولین سفر ریاست جمهوری آقای بایدن به خارج از آمریکای شمالی باشد و می‌تواند به عنوان کودتایی دیپلماتیک از جانب دفتر نخست‌وزیری تعبیر ‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بایدن اظهار داشته است که می‌خواهد تصمیم ترامپ در خروج از معاهده ۲۰۱۵ تغییرات اقلیمی پاریس را برگرداند، و آقای جانسون هم می‌خواهد از نزدیک با او همکاری کند تا سایر کشورها را به افزایش تعهدات خود در زمینه گرمایش جهانی در نشست گلاسکو تشویق کنند.

او همچنین خود را در زمینه گسترش دموکراسی با اولویت‌های آقای بایدن همسو کرده است و از استرالیا، هند و کره جنوبی دعوت کرده است تا در نشست کورنوال شرکت کنند.

توسعه یک‌باره گروه هفت که شامل قدرت‌های برتر صنعتی است به گروهی شامل ۱۰ دموکراسی برتر دنیا، با کمی مقاومت از طرف سایر اعضا، از جمله ایتالیا و فرانسه، روبه‌رو شده است که می‌ترسند توسعه این گروه به خط مقدمی ضد چین مبدل شود.

آقای جانسون گفت که انتخاب کورنوال به عنوان مکان این نشست، باعث تمرکز توجه دنیا بر این منطقه زیبا و تاریخی خواهد شد و اضافه کرد که وضعیت این منطقه به عنوان مرکز ابداعات سبز، باعث شده است که به مکانی مناسب برای نشستی مبدل شود که انتظار می‌رود توسعه و رشد اقتصادی مطابق با محیط زیست و دوستانه با محیط زیست را به بحث بنشیند.

اداره گردشگری کورنوال تاثیر کامل اقتصادی این مراسم را برای کشور حدود ۵۰ میلیون پوند تخمین زده است که شامل افزایش درآمدهای گردشگری در آینده نیز هست.

آقای جانسون گفت:‌ «به عنوان مهم‌ترین گروه متشکل از کشورهای دموکراتیک، گروه هفت اکنون مدت‌هاست که به عنوان تسریع‌بخش اقدامات قاطع بین‌المللی برای مواجهه با بزرگ‌ترین چالش‌های پیش رو عمل کرده است. از بخشیدن بدهی کشورهای در حال توسعه گرفته تا محکومیت سراسری روسیه در انضمام کریمه به خاک خود، جهان همواره چشم به گروه هفت داشته است تا ارزش‌های مشترک و اراده دموکراتیک ما را برگیرد تا جهانی بازتر و سیاره‌ای کامیاب‌تر برای همه خلق شود.»

او ادامه داد: «ویروس کرونا بدون شک ویران‌کننده‌ترین عاملی بوده است که ما شاهد بوده‌ایم و بزرگترین آزمایش برای نظم نوین جهانی است که تاکنون تجربه کرده‌ایم. به همین خاطر کاملا درست به نظر می‌رسد که به چالش ساخت مجدد دنیا با رویکردی متحد و روحیه‌ای بازتر نگاه کنیم تا آینده‌ای بهتر بسازیم.»

او افزود: «کورنوال مکانی عالی برای چنین نشست مهمی است. ۲۰۰ سال پیش معادن مس و قلع کورنوال در قلب انقلاب صنعتی بریتانیا قرار داشتند و تابستان امسال کورنوال دوباره به مرکز پیشرفت و تغییر جهانی بی‌نظیری مبدل خواهد شد. من بی‌صبرانه منتظر استقبال از سران دنیا و پذیرایی از آنان در این منطقه بی‌نظیر در کشور هستم.»

© The Independent