تجمع عزاداران در شهرهای ایران به رغم هشدارهای کرونا

مقام‌های بهداشتی کشور نگران شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا هستند

 «گردهمایی فاطمیون» در مشهد- علی عبدالهی/ باشگاه خبرنگاران 

در حالی که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران گفته است که کشور نگران شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا است و وزیر بهداشت ایران نیز هشدار داده است که احتمال همه‌گیری نوع جهش یافته این ویروس در ایران وجود دارد، اما گروهی از مردم در روز یکشنبه در شهرهایی از ایران و مناطقی از تهران، «گردهمایی فاطمیون» را برگزار کردند. 

«گردهمایی فاطمیون» که هرساله برای عزاداری دختر پیامبر اسلام در بیشتر شهرهای ایران برگزاری می‌شود، امسال به دلیل کرونا و آلودگی هوا ممنوعیت برگزاری داشت. چرا که به گفته مقام‌های ‌بهداشتی در ایران، ویروس جهش یافته‌ای که به‌تازگی در کشور انگلستان و آفریقا  شایع شد، وارد ایران نیز شده است. دکتر مردانی، عضو کمیته ملی مقابله با ویروس کرونا در ایران، نیز گفته است که احتمال ابتلای همگان به ویروس کرونای جهش یافته در بریتانیا، در ایران نیز وجود دارد. آقای مردانی در ادامه هشدار داده ‌بود که «باید برای مهار آن فاصله‌گذاری اجتماعی، شستن دست و استفاده از ماسک و عدم ترددهای غیر ضرور را جدی گرفت.» 

وزیر کشور و استاندار تهران در روزهای گذشته با اشاره به شرایط آلودگی هوای تهران و امکان اوج‌گیری مجدد کرونا در تهران و سایر شهرهای کشور برگزاری هرگونه تجمع و مراسمی را ممنوع اعلام کرده بودند. 

اما روز یکشنبه در تهران و برخی شهرها همچون مشهد، گیلان و اندیمشک، مراسم عزاداری فوت دختر پیامبر اسلام برگزار شد. 

انوشیروان بندپی، استاندار تهران، هفته گذشته با اشاره به رسیدن ایام فاطمیه و با اعلام ممنوعیت برگزاری هرگونه مراسم و گردهمایی به آن مناسب، تاکید کرده بود که  طبق مصوبه ستاد ملی کرونا برگزاری هر نوع تجمع در مناسبت‌‌های مختلف ممنوع است و هرگونه مراسمی‌‌ باید به شکل مجازی برگزار شود و در این زمینه نظارت‌‌ها تشدید می‌‌شود. ‌عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیرکشور، نیز همزمان گفته بود که باتوجه به شرایط فعلی شیوع کرونا در کشور اجازه برگزاری هیچ برنامه یا مراسمی که مستلزم تجمع افراد است، داده نخواهد شد. استانداران قم، زنجان، هرمزگان، و همدان نیز در روزهای گذشته برگزاری هرگونه تجمعی در این ایام را غیرقانونی و ممنوع اعلام کرده‌ بودند. 

با این حال، شهردار منطقه ۱۵ تهران روز پنجشنبه از برگزاری اجتماع فاطمیون همزمان با سالروز مرگ دختر پیامبر اسلام، در منطقه شوش تهران خبر داد. این مراسم روز یکشنبه در مناطقی از تهران از جمله میدان هفت‌تیر برگزار شد. این مراسم در ایران در حالی برگزار شده‌ است که بنا بر اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا، تهران در دی ماه امسال آلوده‌ترین هوا را در ده سال اخیر تجربه کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در شهرهای مختلف استان گیلان، از جمله در میدان ذهاب رشت، نیز مراسمی با همین عنوان برگزار شد. پایگاه خبری پانا آن مراسم را اجتماعی عظیم در شهر  رشت اعلام کرد. در شهر اندیمشک در استان خوزستان نیز مردم و جمعی از مسئولان محلی اندیمشک به برگزاری این مراسم اقدام کردند. 

وضعیت هوای تهران و ۸ کلانشهر ایران طی بیش از ۲۰ روز گذشته، در شرایط بحرانی برای تمام گروه‌‌ها بوده ‎است. در روزهای اخیر، آلودگی هوا در برخی مناطق تهران از شاخص  ۲۰۰ نیز عبور کرده است. در دی ماه امسال، تهران و بیشتر شهرهای ایران آلوده‌ترین هوا را تجربه کرده‌اند. وزارت بهداشت کشور در اعلامیه‌هایی همواره از مردم درخواست کرده است که در خانه بمانند.

روز پنجشنبه همچنین سیما سادات‌لاری، سخنگوی وزرات بهداشت، گفته بود که بسیاری از شهرهای کشور در وضعیت آلودگی هوا قرار دارند و با توجه به تاثیر هوای آلوده در شیوع کرونا، از مردم خواسته بود که تا حد امکان در سطح شهرها، به‌ویژه مناطق مرکزی و پر ترافیک، تحرکی نداشته باشند.