کوهنوردان نپالی، اولین فاتحان زمستانی قله کی۲

کی۲ در مرز پاکستان و چین واقع است

تیم کوهنوردان نپالی بر فراز قله کی۲- Seven Summit Treks / AFP

گروهی از کوهنوردان برای اولین بار در زمستان به قله کی‌۲ پاکستان—دومین قله بلند جهان – صعود کردند و رکوردی تاریخی به جا گذاشتند.

ده «شرپا» یا راه‌بلد نپالی، از جمله نیرمال پورجا، عضو سابق نیروهای ویژه بریتانیا که پیش‌تر توانسته بود طی شش ماه به تمام چهارده قله هشت‌هزار متری جهان صعود کند، روز شنبه پیش از ساعت پنج بعدازظهر به وقت محلی، کی۲ را فتح کرد.

این گروه هفتاد متر پایین‌تر از قله ۸۶۱۱ متری منتظر گروه دیگری ماند تا با هم به قله برسند. پس از فتح قله و پیش از بازگشت، اعضای گروه سرود ملی نپال را خواندند.

کی۲ که در مرز پاکستان و چین واقع است، بلندترین کوه در بخش پاکستانی هیمالیا است و تنها قله بالای هشت‌هزار متر است که تا کنون کسی در زمستان به آن صعود نکرده بود. دلیل آن امر بیش از هر چیز بادهایی است که با سرعت بیش از دویست کیلومتر بر ساعت در اطراف  قله می‌وزند و دمای هوا را تا منهای شصت درجه سانتیگراد کاهش می‌دهند. ده کوهنورد نپالی بخت خوبی داشتند که هوا مساعد بود. آنها اردوگاه آخر خود را ساعت یک بامداد ترک کردند تا از طریق گذر آبروزی و در دمای چهل درجه زیر صفر، ولی با باد ملایم و آفتاب تابان، به قله برسند.

علاوه بر آقای پورجا، دیگر اعضای این گروه عبارت بودند از مینگما دیوید شرپا، مینگما جی، سونا شرپا، مینگما تنزی شرپیا، پم چیری شرپا، داوا تمبا شرپا، کیلی پمبا شرپا، و داوا تیجینگ شرپا.

آقای پورجا در بیانیه‌ای این دستاورد را یک «سیر و سلوک» خواند و گفت: «باعث فروتنی است که در جایگاه یک گروه، در بدترین شرایط زمستانی قله باشکوه کی۲ را فتح کردیم.»

او گفت: «هدف‌مان ممکن ساختنِ ناممکن بود، و افتخار می‌کنیم که این لحظه را نه فقط با جامعه کوهنوردی نپال، بلکه با جوامع سراسر جهان تقسیم می‌کنیم.»

«مادر ما طبیعت همیشه حرف‌های بزرگی دارد که بزند، و ما که نوک قله ایستاده‌ایم و شاهد نهایت نیروی او هستیم، افتخار می‌کنیم که بخشی از تاریخ نوع بشر هستیم و نشان دادیم که همکاری، همیاری و ذهنیت مثبت، می‌تواند مرزهای توان ما را تا حد ممکن پیش ببرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کرار حیدری، دبیر باشگاه آلپ پاکستان، روز شنبه گفت که چهار گروه کوهنوردی بین‌المللی اواخر سال گذشته کوشیده بودند به کی۲ صعود کنند. او به رویترز گفت که از میان چهل و هشت نفر، این گروه ده نفره نپالی تا کنون تنها گروه موفق بوده است.

اما شادمانی گروه، تحت‌الشعاع مرگ سرخیو مینخوته، کوهنورد نامدار اسپانیایی در کی‌۲ قرار گرفت. به گفته آقای حیدری، مینخوته هنگام تلاش برای رسیدن به اردوگاه پایه، از پرتگاهی درکوه سقوط کرد.

سالوادور ایا، وزیر بهداشت اسپانیا، در توییتر نوشت: «از خبر حادثه‌ای که به زندگی یک ورزشکار خارق‌العاده پایان داد غمگینم. او دوست صمیمی‌ام بود.»

مینخوته ۴۹ ساله پس از صعود به هفت قله بالای هشت‌هزار متر بدون اکسیژن کمکی طی کمتر از دو سال،‌ توجه جهانیان را جلب کرد.

آشیل کومپانیونی و لینو لاچدلی اولین بار در سال ۱۹۵۴ به کی‌۲ صعود کردند؛ قله‌ای که به دلیل شیب‌های تند و بادهای شدیدش، به سرعت بدنام شد. تا پیش از این، شش تلاش دیگر برای صعود به کی۲ در زمستان (که سطح کوه به دیواره‌ای از«یخ نازک»‌ بدل می‌شود) صورت گرفته است، اما هیچ‌یک موفق نبوده‌اند.

هلیکوپترهای ارتش پاکستان مدام برای نجات کوهنوردان کی۲ اعزام می‌شوند. بنا به ارقام رسمی،‌ از ۳۶۷ نفری که تا سال ۲۰۱۸ به این کوه صعود کرده بودند،‌ ۸۶ تن جان خود را از دست داده‌اند.

مردم در سراسرجهان از موفقیت تیم نپالی ذوق‌زده شدند. استیو راتستی، کوهنورد و عکاس صاحب‌نام، نشان «احترام» برای این گروه در توییتر منتشر کرد.

 او دقایقی پیش از ثبت رکورد تاریخی گروه، نوشت: «الان که دارم می‌نویسم، تاریخ کوهنوردی دارد ورق می‌خورد.»

© The Independent

بیشتر از ورزش