کامالا هریس دوشنبه کرسی سنا را ترک می‌کند

تک‌رای هریس در سنا می‌تواند تعیین کننده اکثریت یک نفره دموکرات‌ها باشد

کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری منتخب آمریکا-LOGAN CYRUS / AFP

کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری منتخب آمریکا، روز دوشنبه از سمت خود به عنوان سناتور ایالت کالیفرنیا کناره‌گیری می‌کند تا کار جدیدش را دو روز پس از آن آغاز کند. خانم هریس در سمت جدید خود، رئیس تشریفاتی مجلس سنا هم خواهد بود.

خانم هریس نخستین زن، نخستین سیاه‌پوست، و نخستین آمریکایی-هندی ‌تباری است که به معاونت ریاست جمهوری رسیده ‌است.

ریاست سنا سمتی عمدتا تشریفاتی است. ولی در مجلس سنایی که کرسی‌هایش پنجاه-پنجاه میان دموکرات‌‌‌‌ها و جمهوری‌خواهان تقسیم شده، رای تعیین ‌کننده او می‌تواند اکثریتی یک ‌نفره به دموکرات‌ها بدهد. با توجه به تقابل شدید دو حزب رقیب در کنگره، شاید او ناچار باشد از تک‌رای خودش استفاده کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا، حمایت خود را از الکس پادیلا، وزیر داخله ایالت کالیفرنیا برای پر کردن کرسی خالی خانم هریس اعلام کرده است. پادیلا اولین سناتور لاتین‌تبار آمریکا و اولین سناتور مذکر کالیفرنیا در سه دهه گذشته خواهد بود.

با خالی شدن کرسی خانم هریس، سناتور زن سیاه‌پوست دیگری نخواهد ماند، و آقای نیوسام از این بابت مورد انتقاداتی قرار گرفته است.

کامالا هریس کمتر از چهار سال بر این کرسی تکیه زده است، اما از هفته‌های نخست دوره اول سناتوری‌اش در سال ۲۰۱۷ به عنوان پرسشگر اصلی دموکرات‌ها در جلسات رای اعتماد اعضای پیشنهادی کابینه دونالد ترامپ مشهور شد.

بعدتر، خانم هریس عضو کمیسیون اطلاعات سنا هم شد و جزو هیئتی بود که در باره دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ تحقیق می‌کرد.

کامالا هریس دهمین شخص سیاهپوست عضو سنا و دومین سناتور زن بود.

روز چهارشنبه، سونیا سوتومایور، نخستین زن رنگین پوستی که جزو قضات دیوان عالی آمریکاست، مراسم سوگند جو بایدن و کامالا هریس را به جا خواهد آورد.

بیشتر از جهان