رئیس سابق اف‌بی‌آی: خطر ناآرامی در مراسم تحلیف جو بایدن «بسیار جدی» است

پل‌های منتهی به واشنگتن و مکان‌های تاریخی شهر روز چهارشنبه بسته می‌شوند

جیمز کومی، رئیس سابق  اف‌بی‌آی - SAUL LOEB / AFP

جیمز کومی، رئیس سابق اف‌بی‌آی، می‌گوید خطر بروز خشونت در مراسم تحلیف جو بایدن «بسیار جدی» است.

آقای کومی گفت که «افراد مسلح و مشوشی» هستند که پلیس باید پیش از مراسم روز چهارشنبه در کنگره آمریکا آنها را جدی بگیرد.

هزاران نیروی مسلح گارد ملی در خیابان‌های واشنگتن مستقر شده‌اند و آماده مقابله با اعتراض‌های احتمالی طرفداران دونالد ترامپ هستند که به ادعای کذب او در باره تقلب در انتخابات باور دارند.

روز جمعه، مردی در یک ایست بازرسی در واشنگتن بازداشت شد که برگ عبور قلابی برای تحلیف و نیز یک سلاح کمری پر و بیش از پانصد فشنگ همراهش بود.

قرار است پل‌های منتهی به شهر بسته شوند و محوطه باغ ملی و دیگر مکان‌های تاریخی واشنگتن تعطیل باشند.

آقای کومی روز یکشنبه در گفت‌وگو با سوفی ریج از اسکای نیوز، گفت: «نگرانم، چون این‌ها آدم‌های مسلح و پریشانی هستند که در ذهن خودشان خیال می‌کنند کشورشان را دارند از آن‌ها می‌گیرند. این تهدیدی است که نیروی انتظامی در آمریکا باید خیلی جدی بگیرد.»

عملیات بی‌سابقه امنیتی در پهنه گسترده‌ای از مرکز واشنگتن، حاصل یورش ششم ژانویه هواداران ترامپ به ساختمان کنگره است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کومی در پاسخ به این سوال که آیا آن خشونت‌ها نتیجه قصور پلیس بود، گفت: «بله، به نظر من که این طور است. من در جایگاه یک آمریکایی، یک انسان، وقتی تماشا می‌کردم حالم بد شد.»

«من عمری را در نیروی انتظامی سپری کرده‌ام، و از ناتوانی ظاهری در دفاع از یک تپه خشمگین شدم. کنگره بالای یک تپه است و دوهزار مامور حراست دارد. این قصور در دفاع از یک تپه بود.»

«حیرت‌زده و خشمگینم. برای کشور ما مهم است که دلیل این ناکامی را بفهمیم.»

در پاسخ به این سوال که آیا مایل است شاهد استیضاح آقای ترامپ باشد، آقای کومی گفت: «بله. به نظرم باید رفتار او مایه عبرت تاریخ شود.»

«خیلی‌ها می‌پرسند که آیا بعد از ترک سمتش باید تحت تعقیب قانونی قرار بگیرد؟ نظر من این است که اگر به او تربیونی مثل یک محاکمه را ندهیم، برای کشور بهتر است.»

او آقای ترامپ را «عوام‌فریب» و «رئیس مافیا» توصیف کرد و گفت که ترجیح می‌دهد ببیند که او از حیاط خانه‌اش به سمت خودروها فریاد می‌کشد تا این که محاکمه جنایی پرسروصدایی برایش ترتیب داده شود که تا سال‌ها او را در انظار عموم نگه دارد.

«کشور ما باید راهی برای التیام خودش پیدا کند، و رئیس جمهوری جدید باید فرصت هدایت و التیام ما را داشته باشد. همان طور که گفتم، هم به معنای واقعی کلمه و هم از نظر معنوی. اگر هر روز در پایتخت آمریکا نمایش دونالد ترامپ از تلویزیون‌های ما پخش بشود، این کار بسیار سخت‌تر خواهد شد.»

«دلم می‌خواهد ببینم چراغ‌ها خاموش می‌شوند و او با لباس خانه در حیاط [باشگاه گلف خود در] مارالاگو ایستاده و سر خودروها داد می‌زند، و هیچ‌یک از ما صدایش را نمی‌شنویم.»

وقتی از آقای کومی پرسیده شد که آیا آقای بایدن روابط خوبی با نخست‌وزیر بریتانیا خواهد داشت، او بوریس جانسون را «نه به دیوانگی، نه به بدجنسی دونالد ترامپ» توصیف کرد.

او گفت: «من بوریس جانسون را خوب نمی‌شناسم. به نظرم...دست‌کم در آمریکا، نه به دیوانگی، نه به بدجنسی دونالد ترامپ تصویرش می‌کنند، ولی نمی‌دانم درست است یا نه.»

© The Independent