پرواز بمب‌افکن‌های بی-۵۲ آمریکایی برای پنجمین‌بار در نزدیکی ایران

پرواز بی-۵۲ اِچ ها برای قدرت‌نمایی به سپاه پاسداران در سی‌امین سالگرد عملیات طوفان صحرا علیه عراق

در جریان آخرین پرواز بمب‌افکن‌های  بی-۵۲ اِچ بر فراز خلیج‌فارس در ۱۸ دی‌ماه، جنگنده‌های اف-۱۶سی‌جِی آمریکا و جنگنده بمب‌افکن‌های ضربتی اف-۱۵اِس‌اِی عربستان سعودی، آن‌ها را در حریم هوایی عربستان سعودی و برفراز خلیج‌فارس اسکورت و محافظت کردند- Ministry of Defense of Saudi Arabia

صبح روز شنبه ۲۷ دی‌ماه، نیروی هوافضای سپاه پاسداران در جریان دومین و آخرین مرحله از رزمایش موشکی و پهپادی پیامبر اعظم-۱۵، چهار موشک بالستیک از انواع «قدر اف»، «عماد» و «سجیل ۲» به منطقه شمال اقیانوس هند شلیک کرد. براساس اعلام مقام‌های آمریکایی، این موشک‌ها در فاصله ۳۲ کیلومتری از ناو هواپیمابر یواس‌اس‌نیمیتز نیروی دریایی ایالات‌متحده و یک کشتی تجاری، به یک هدف شناور در سطح آب برخورد کردند. مسافت طی‌شده بین کویر مرکزی ایران که محل پرتاب موشک‌ها بود تا محل برخورد، یک‌هزار و ۸۰۰ کیلومتر است.

چند ساعت پس از اعلام خبر برخورد موشک‌ها به نزدیکی ناوگروه نیمیتز در رسانه‌های آمریکایی، ساعت دو بعدازظهر به وقت گرینویچ روز ۲۷ دی‌ماه، دو فروند بمب‌افکن راهبردی و سنگین بی-۵۲ اِچ نیروی هوایی ایالات‌متحده آمریکا با قابلیت حمل سلاح اتمی و مجهز به موشک‌های کروز از پایگاه مینوت واقع در ایالت داکوتای شمالی به پرواز درآمدند  تا پس از حدود ۱۵ ساعت پرواز، خود را به حریم هوایی عربستان سعودی و سپس خلیج‌فارس برسانند و در نزدیکی حریم هوایی ایران پرواز کنند. به نظر می‌رسد که همچون چهار پرواز گذشته بمب‌افکن‌های آمریکایی بر فراز خلیج‌فارس، این بار نیز این پرواز در راستای حفاظت از نیروهای باقی‌مانده و در حال خروج آمریکا در عراق، انجام شده باشد.

در این گزارش به بررسی نقش این بمب‌افکن‌های راهبردی نیروی هوایی ایالات‌متحده آمریکا در عملیات‌ هوایی این نیرو به‌ویژه علیه ارتش صدام حسین در سال ۱۳۶۹ شمسی و همچنین جزئیات پرواز دو بمب‌افکن اعزامی و تاریخچه‌ آن‌ها می‌پردازیم. علاوه‌بر این، ادعای امیرعلی حاجی‌زاده مبنی‌بر توانایی سپاه پاسداران به انهدام این بمب‌افکن‌ها را بررسی می‌کنیم.

پرواز بی-۵۲اِچ ها در نزدیکی حریم هوایی ایران در سی‌امین سالگرد عملیات طوفان صحرا

آنچه پرواز این بمب‌افکن‌ها را در این ساعت‌ها و این روز از سال مهم می‌کند، تقارن آن با سی‌امین سالگرد آغاز حمله نظامی گسترده ایالات‌متحده آمریکا و متحدان آن به عراق و ارتش آن در زمان زمامداری صدام حسین است. ۳۰ سال پیش در تاریخ ۲۷ دی‌ماه ۱۳۶۹ مصادف با ۱۶ ژانویه ۱۹۹۱، نیروهای هوایی کشورهای ائتلاف به رهبری ایالات‌متحده، حملات هوایی‌ خود علیه تاسیسات نظامی عراق را آغاز کردند. نخستین موج از حملات هوایی پیش از اجرای عملیات طوفان صحرا (Desert Storm) را ۱۰ فروند بمب‌افکن رادارگریز اف-۱۱۷آ به پرواز درآمده از پایگاه هوایی ظهران در عربستان سعودی و همچنین هفت فروند بمب‌افکن بی-۵۲جی (B-52G) به پرواز درآمده از پایگاه هوایی بارکسدِیل (Barksdale AFB) در جریان عملیاتی موسوم به «غافلگیری بزرگ» (Senior Surprise) که «سنجاب سری» (Secret Squirrel) هم نامیده شده است، انجام دادند.

این بمب‌افکن‌های سنگین در ساعت ۲:۳۰ بامداد به وقت گرینویچ در تاریخ ۲۸ دی ۱۳۶۹، با شلیک موشک‌های کروز سایت‌های خطرناک و قدرتمند پدافندی و راداری ارتش عراق را منهدم کردند و حریم هوایی این کشور را برای پرواز جنگنده‌های غیر رادارگریز نیروهای ائتلاف امن ساختند. پس از این ماموریت، بمب‌افکن‌ها به پایگاه مادر خود بازگشتند و پس از ۳۵ ساعت و ۲۴ دقیقه پرواز به زمین نشستند که طولانی‌ترین عملیات هوایی در طول تاریخ نام گرفته است. در جریان این عملیات، این بمب‌افکن‌ها تعداد ۳۵ موشک کروز اِی‌جی‌اِم-۸۶سی (AGM-86C) را به‌سمت اهداف خود در فاصله‌ای خارج از برد سامانه‌های پدافند موشکی عراق شلیک کردند. حالا این بمب‌افکن‌ها که سال‌ها پیش ارتقا یافته و بی-۵۲ اِچ نام‌گرفته‌اند، به موشک‌های کروز پیشرفته اِی جی اِم-۱۵۸ مجهزند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس اطلاعات وب‌سایت‌های رصد زنده هواپیماهای نظامی، دو بمب‌افکن اعزامی در راه خلیج‌فارس، کدهای شناسایی ۰۰۳۳-۶۰ و ۰۰۳۹-۶۱ و به ترتیب شناسه مکالمات رادیویی گریم ۱۲ و ۱۱ (GRIM12 and 11) را دارند. هنگ پنجم بمب‌افکن نیروی هوایی آمریکا در سال ۱۳۹۷، هواپیمای ۵۹ ساله نخست یعنی ۰۰۳۳-۶۰  را به یاد یک بمب‌افکن بی-۵۲ دیگری که نخستین بمب‌افکن از این نوع بود و در مرداد سال ۱۳۴۰ خورشیدی تحویل پایگاه هوایی مینوت شد، «فروشنده صلح» نامید. «فروشنده صلح» اصلی در سال ۱۳۴۷ حین فرود دچار سانحه شد و سقوط کرد. بر اساس اسناد نیروی هوایی ایالات‌متحده آمریکا، دو بمب‌افکن در حال پرواز به سمت منطقه خاورمیانه، دو فروند از مجموع ۴۶ فروند بمب‌افکن بی-۵۲ اِچ-۷۵۶ این نیرو هستند که هنوز توانایی حمل سلاح اتمی اعم از بمب و موشک کروز را دارند.

ادعای حاجی‌زاده مبنی بر امکان ساقط کردن این بمب‌افکن‌ها چقدر صحت دارد؟

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، در برنامه «بدون تعارف» که روز جمعه به‌مناسبت سالگرد حمله موشکی سپاه به پایگاه عین‌الاسد پخش شد، ادعا کرد بمب‌افکن‌های بی-۵۲اِچ نیروی هوایی ایالات‌متحده آمریکا هدف‌های پرنده‌ای هستند که به علت اندازه بزرگ خود به‌راحتی و بسیار آسان‌تر از جنگنده‌های این نیرو می‌توان آن‌ها را ساقط کرد. اما آن چیزی که حاجی‌زاده و بسیاری از فرماندهان نیروی هوافضای سپاه به علت ضعف در دانش هوانوردی از آن مطلع نیستند، این است که ماموریت این بمب‌افکن‌ها در حقیقت شلیک موشک‌های کروز از فاصله‌ای بسیار دورتر از حریم هوایی ایران است؛ بدون آن‌که در برد سامانه‌های پدافند موشکی نیروی هوافضای سپاه پاسداران قرار گیرند.

همان‌طور که در بامداد ۲۸ دی ۱۳۶۹، بمب‌افکن‌های بی-۵۲جی با شلیک موشک‌های کروز خود توانستند سایت‌های راداری و موشکی ارتش عراق را در هم بکوبند و حریم هوایی این کشور را برای جنگنده‌های ائتلاف ایمن سازند، درصورت بروز یک درگیری نظامی با ایران، نخستین اقدام نیروی هوایی ایالات‌متحده، شلیک ده‌ها موشک کروز با استفاده از این بمب‌افکن‌های سنگین خواهد بود تا پیش از فرارسیدن جنگنده بمب‌افکن‌هایی چون اف-۱۵ئی، حریم هوایی ایران را برای آن‌ها بی‌خطر کند.

در جریان آخرین پرواز بمب‌افکن‌های سنگین بی-۵۲ اِچ بر فراز خلیج‌فارس که در تاریخ پنجشنبه ۱۸ دی‌ماه انجام شد، جنگنده‌های سرکوبگر پدافند هوایی دشمن اف-۱۶سی‌جِی (F-16CJ) از اسکادران ۷۷ شکاری نیروی هوایی اعزامی به پایگاه هوایی شاهزاده سلطان آمریکا و همچنین جنگنده بمب‌افکن‌های ضربتی اف-۱۵اِس‌اِی نیروی هوایی سلطنتی عربستان سعودی، این بمب‌افکن‌ها را در حریم هوایی عربستان سعودی و بر فراز خلیج‌فارس اسکورت و محافظت کردند که تصاویر آن را وزارت دفاع عربستان سعودی منتشر کرد.

در رابطه با پرواز این بمب‌افکن‌ها و تمرین مشترکشان با نیروی هوایی عربستان سعودی در روز ۱۸ دی ۱۳۹۹، سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا به نگارنده گفت که این اقدام در راستای تعهد ایالات‌متحده آمریکا به تامین امنیت و مبارزه با اقدام‌های تهاجمی منطقه‌ای (رژیم جمهوری اسلامی) صورت گرفته است. این ماموریت ۳۶ ساعت طول کشیده و در جریان آن دو فروند بمب‌افکن از هنگ پنجم بمب‌افکن از پایگاه مینوت به پرواز درآمده و بدون توقف و تنها با چندبار سوخت‌گیری هوایی، خود را به خاورمیانه رسانده‌اند و پس از پرواز بر فراز خلیج‌فارس، به پایگاه مادر خود بازگشته‌اند.

برخلاف ادعای امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، در جریان صحبت‌های اخیرش، مقام‌های لشکری و کشوری جمهوری اسلامی از پرواز بمب‌افکن‌های بی-۵۲اِچ نیروی هوایی ایالات‌متحده در نزدیکی حریم هوایی ایران به‌شدت واهمه دارند. همان‌طور که یک روز پس از پرواز دو بمب‌افکن از همین نوع در نزدیکی حریم هوایی ایران در تاریخ ۲۰ آذر ۱۳۹۹، به دستور مقام‌های کشوری، یک فروند هواپیمای بوئینگ ۳-۷۰۷جِی۹سی نیروی هوایی ارتش برای شنود الکترونیکی، رادیویی و عکس‌برداری بر فراز خلیج‌فارس به پرواز درآمد و فعالیت‌های نیروی هوایی آمریکا در پایگاه‌های منطقه به خصوص العدید قطر را رصد کرد.