قطعی برق باعث افزایش قیمت مواد غذایی در هفته‌های آتی می‌شود

اگر در کارخانه‌های لبنی یک ساعت برق قطع شود بار میکروبی محصولات به‌سرعت افزایش می‌یابد

قطعی برق باعث فساد مواد غذایی در کارخانه های تولیدی می شود - عکس از تسنیم

دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشور اعلام کرد که تأثیر قطعی برق در صنایع غذایی خیلی سریع خود را نشان می‌دهد و بازار حداکثر تا چند هفته بعد با کمبود و گرانی محصولات روبه‌رو می‌شود.

محسن نقاشی در گفت‌وگو با ایلنا افزود باتوجه‌به اینکه صنایع غذایی هم در مواد اولیه و هم در محصول با مشکل فسادپذیری بالا مواجه است، قطعی برق این صنعت را بیش از هر صنعت دیگر تحت تأثیر قرار می‌دهد.

او گفت اظهار داشت به طور مثال اگر در کارخانه‌های لبنی یک ساعت برق قطع شود بار میکروبی محصولات به‌سرعت افزایش می‌یابد و می‌تواند منجر به حذف بخشی از آن شود و این موضوع خیلی سریع خود را در بازار نشان می‌دهد و بازار حداکثر تا چند هفته بعد از آن با کمبود و گرانی روبه‌رو می‌شود.

پیش‌تر، آرمان خالقی، عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت ایران گفته بود اگر قطعی برق به صنایع غذایی اطلاع داده نشده باشد اولین اتفاق فساد ماده خام اولیه و مواد غذایی در حال فرآوری در مسیر خط تولید است که در نتیجه هر ساعت قطعی برق کاهش تولید محصول و عرضه آن است که علاوه بر تولیدکننده مصرف‌کننده را نیز دچار زیان می‌کند.

در همین رابطه، مدیرعامل شهرک‌های صنعتی تهران با انتقاد شدید از وضعیت از قطع برق دو هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی بدون اطلاع قبلی خبر داد و گفت که این موضوع خسارت‌های زیادی به خطوط تولید آنها وارد کرده و محصولات و مواد اولیه را از بین برده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسیاری از مناطق شهری و روستایی در ایران چند هفته اخیر با قطعی برق مواجه بوده‌اند. از سوی مسئولان وزارت نیرو ادعا شده که مصرف بیش ‌از حد گاز خانگی و نرسیدن سوخت به نیروگاه‌ها، دلیل عمده خاموشی‌‎ها است. البته طی روزهای گذشته، سناریو‌های مختلفی از جمله استفاده انبوه مزارع استخراج بیت‎‌‌کوین از انرژِی برق نیز دلیل کمبود برق و خاموشی‏‎‌های اخیر در تهران عنوان شده است.

برخی نیز تحریم‌های گسترده را دلیل قطع شدن برق می‌دانند. این در حالی است که آبان ماه سال گذشته، محمدحسن متولی‌زاده، مدیرعامل شرکت توانیر، درخصوص میزان اثرگذاری تحریم‌ها بر صنعت برق کشور گفت: «این صنعت در سال‌های پس از انقلاب در بحث ساخت نیروگاه‌ها، خطوط انتقال و پست خودکفا شده است، از همین رو تحریم‌ها اثرگذاری بر آن ندارد... اما در برخی حوزه‌ها همچون تهیه مواد اولیه مقداری به کشورهای دیگر وابستگی داریم.»

بیشتر از اقتصاد