۸۴ روز گروگانگیری؛ مشاور امنیت ملی به بلخ سفر کرد

اشرف غنی هشدار داده که اگر مقام‌های دولتی بلخ نتوانند کودک گروگان را آزاد کنند، همه آنها را برکنار خواهد کرد

مشاور امنیت ملی افغانستان وارد مزارشریف شده و با مقام‌های امنیتی و دفاعی شمال کشور درباره اوضاع امنیتی گفت‌وگو کرده‌است - شورای امنیت ملی

عبدالرئوف ۹ ساله تقریبا سه ماه است که در اسارت گروگانگیرانی است که می‌خواهند از خانواده او یک میلیون و ۷۰۰ هزار دلار باج بگیرند. مقام‌های محلی از بازداشت این آدم‌ربایان عاجز مانده‌اند و حالا مشاور امنیت ملی افغانستان به مزارشریف، مرکز ولایت بلخ، رفته است.

بر اساس گزارش‌ها، آدم‌ربایان عضو یک باند مافیایی وابسته به افراد مسلح قدرتمندی هستند که اداره محلی، توانایی رویارویی با آن‌ها را ندارد.

حاجی نبی، پدر عبدالرئوف به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: ‌«پسرم ساعت شش و نیم صبح در ماشین مکتب‌خانه نور به سوی مدرسه می‌رفت که ده دقیقه بعد، در چهارراه نیازی ماشین وی متوقف شد. چهار نفر مسلح با یونیفرم نظامی آمدند. گفتند که در ماشین بمب است و پسر حاجی نبی کیست چون می‌خواهیم نجاتش دهیم و پیش پدرش ببریم. گفته بودند که برای کمکش آمده‌ایم. پسرم گفته من عبدالرئوف هستم. دستش را کشیده، او را سوار موتور خود کرده و برده ‌اند.»

۸۴ روز از آن گروگانگیری می‌گذرد. آدم‌ربایان هر چند روز، فیلمی از عبدالرئوف را در حالی نیمه برهنه، بسته به زنجیر و در حال تضرع است برای پدرش می‌فرستند و تهدید می‌کنند که اگر باج ندهد، هرگز چهره پسرش را نخواهد دید.

حاجی نبی که می‌گوید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دلار ندارد، زنان و مردان قوم خود را بسیج کرده است و با راه‌اندازی تظاهرات پی‌در‌پی مقابل دفتر والی و دیگر مقام‌های محلی، خواهان رهایی فرزندش شده است.

چنین است که سرانجام اشرف غنی، رئیس‌جمهور کشور، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی خود را در رأس هیئت بلندپایه امنیتی و دفاعی برای بررسی اوضاع امنیتی شمال کشور به مزارشریف فرستاده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طلوع نیوز بر اساس سندی که در اختیار دارد گزارش داده که آقای غنی تهدید کرده است در صورتی که سرنوشت عبدالرئوف روشن نشود، فرمان برکناری تمام مقام‌های دولتی بلخ را صادر خواهد کرد.  این جدی‌ترین هشدار آقای غنی به مقام‌هایی است که وظیفه آن‌ها تامین امنیت شهروندان است.

آقای محب در مزارشریف با مقام‌های محلی نظامی و امنیتی در مقر لشکر ۲۰۹ شاهین جلسه گذاشته و وضعیت امنیتی این منطقه را بررسی کرده است. او با تمام استانداران شمال کشور دیدار کرده است.

اوضاع امنیتی شمال افغانستان، هم به دلیل افزایش تحرکات طالبان و هم از سوی افراد مسلح غیرمسئول که از تهدیدهای طالبان سود‌جویی می‌کنند و برای تامین منافع شخصی دست به جرایم جنایی می‌زنند، به شدت رو به وخامت گذاشته است. دزدی، قتل و آدم‌ربایی افزایش چشمگیری یافته و گشت‌وگذار در مزارشریف تا حد بسیاری ناامن شده است.

هرچند از جزییات پیگیری پرونده گروگانگیری عبدالرئوف در جریان سفر آقای محب به مزارشریف، هیچ خبری‌ منتشر نشده است، اما چشمان منتظر بسیاری به او دوخته شده است‌ که آیا می‌تواند این کودک ۹ ساله را به سلامت به خانه بازگرداند؟