گزارش اختصاصی ایندیپندنت فارسی از حضور گارد ملی در خیابان‌های واشینگتن

تدابیر شدید امنیتی در آستانه مراسم تحلیف جو بایدن

واشینگتن تحت تدابیر شدید امنیتی برای برگزاری مراسم سوگند جو بایدن، رییس جمهوری جدید آمریکا آماده می‌شود. پس از حمله ششم ژانویه شماری از طرفداران دونالد ترامپ، رییس‌ جمهوری، به ساختمان کنگره حالا سطح حفاظت از کنگره و ساختمان‌های دولتی بیشتر شده است. با وجود آن‌که همه مقام‌های ارشد ایالات متحده حمله به کنگره را محکوم کردند و حتی خود دونالد ترامپ هم  این حمله را غیر قابل قبول خواند، اما حالا شهردار و پلیس واشینگتن ترجیح داده‌اند که با استقرار نیروهای گارد ملی سطح حفاظت را بالاتر ببرند.

نیروهای نظامی علاوه‌بر حضور در اطراف ساختمان‌های دولتی، در خیابان‌های اصلی پایتخت ایالات متحده، که مجتمع‌های مسکونی بزرگ قرار دارند، مستقر شده‌اند؛ حضورشان نه‌تنها برای ساکنان محل رعب و وحشت به همراه نداشته است، بلکه بسیاری از شهروندان  با دیدن آن‌ها امنیت و آرامش بیشتری حس می‌کنند. خیلی از ساکنان واشینگتن هنگام عبور از خیابان توقف می‌کنند و از نیروهای گارد ملی و پلیس  برای حفاظت از شهر و ساکنانش تشکر می‌کنند. برخی حتی با آن‌ها عکس یادگاری می‌گیرند.

 

چهار روز قبل از برگزاری مراسم تحلیف جو بایدن، فرصتی شد تا گشتی در اطراف کنگره و کاخ سفید بزنم. تقریبا در تمامی خیابان‌های اصلی حضور خودروهای نظامی و نیروهای مسلح مشهود بود. از یکی از ماموران سوال کردم که آیا اوضاع در روز تحلیف بایدن تحت کنترل خواهد بود؟ پاسخ داد ما اینجا هستیم برای ایجاد امنیت شما. نگاه این مامور به وظیفه‌ای که داشت و حس رضایتی که در نگاه عابران بود، من را وادار به مقایسه کرد.

به عقب نگاه کردم؛ سال ۱۳۸۸ وقتی از دفتر روزنامه در خیابان حافظ به خانه برمی‌گشتم و تعداد زیادی از نیروهای نظامی دورتادور میدان فردوسی با ضربه باتوم به سپرهای فلزی که در دست داشتند، قصد ایجاد رعب و وحشت برای عابران داشتند. وحشتی که تا سال‌ها پس از آن با دیدن ماموران پلیس به من دست می‌داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با نزدیک‌تر شدن به ساختمان‌های کنگره و کاخ سفید، نیروهای نظامی بیشتر دیده می‌شود. در منطقه‌ای که همیشه حتی در دوران کرونا محل عبور و مرور گردشگران بود، تنها شمار محدودی از اهالی محل یا خبرنگاران در حال عبور و مرور هستند. اطراف ساختمان‌های دولتی با حصار پوشانده شده و در پشت حصار نیروهای گارد ملی مستقر شده‌اند. حضور این سطح از نیروهای گارد ملی و خودروهایشان در سطح شهر واقعه‌ای است که برای بسیاری از ساکنان پایتخت آمریکا غیرمترقبه بوده است؛ اما بسیاری از افراد می‌گویند با حضور آن‌ها احساس امنیت و آرامش بیشتری می‌کنند.

این نیروها اجازه مصاحبه نداشتند، اما اطمینان می‌دادند که با تمام وجود برای حفاظت از کشور و شهروندان تلاش خواهند کرد. آن‌ها هم از مردمی که تشکر می‌کردند، با چهره‌ای جدی اما صمیمانه به‌طور متقابل تشکر می‌کردند.