استعفای وزیر بهداشت آمریکا در آخرین روزهای دولت ترامپ

آلکس ایزار، خطاب به ترامپ نوشته میراث دولت به خطر افتاده است

دونالد ترامپ (چپ)، رئیس جمهور آمریکا و الكس اِیزار، وزیر بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده- REUTERS/Erin Scott

الكس اِیزار، وزیر بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده،  در نامه استعفای خود به رئیس جمهوری دونالد ترامپ كه در اوایل هفته گذشته ارسال شده است، هشدار داده است كه شورش‌های هفته گذشته در ساختمان کنگره، تهدیدگر میراث دولت او است.

آقای ایزار ۵۳ ساله، نامه استعفا را روز سه‌‌شنبه به آقای ترامپ ارسال کرد. استعفای او از ۲۰ ژانویه لازم‌الاجرا خواهد بود. به گزارش سی.ان.ان، این که یک وزیر کابینه به رئیس جمهوری‌ که دوره کارش رو به پایان است، نامه استعفا تقدیم کند، امر معمولی است.

در این نامه، آقای ایزار ضمن اشاره به بهترین دستاوردهای دولت ترامپ، هشدار می‌دهد که اقدامات رئیس جمهوری از زمان شکست در انتخابات ۳ نوامبر، میراث او را به خطر انداخته است.

از زمان انتخابات ۳ نوامبر، رئیس جمهوری ترامپ وقت خود را صرف انکار پیروزی جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب، و طرح مکرر ادعاهای بی‌اساس مبنی بر تقلب گسترده در انتخابات به نفع دموکرات‌ها کرده است.

همچنین، در واکنش به یورش گروهی از طرفداران آقای ترامپ در هفته گذشته پس از تحریک شخص او در راهپیمایی‌ای که در نزدیکی کنگره برگزار شده بود، او برای بار دوم مورد استیضاح مجلس قرار گرفته است.

آقای ایزار روز سه‌شنبه در نامه خود نوشت: «متاسفانه، اقدامات و سخنان پس از انتخابات، به ویژه در هفته گذشته، میراث تاریخی این دولت را لکه‌دار کرده است.»

او افزود: «حملات به ساختمان کنگره، حمله‌ به دموکراسی ما و سنت انتقال مسالمت‌آمیز قدرت بود كه ایالات متحده آمریکا پایه‌گذار آن در تاریخ جهان است.»

گرچه هفته گذشته انتخاب آقای بایدن به عنوان رئیس جمهوری آینده توسط کنگره تأیید شد، اما آقای ترامپ همچنان به دروغ ادعا می‌کند که انتخابات به سرقت رفته است.

آقای ایزار با انتقاد از ادعاهای دروغین مکرر آقای ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات، نوشت: «من از شما می‌خواهم که هر نوع خشونت را محکوم کنید و بخواهید که هیچ کس در مراسم تحلیف در واشنگتن یا جاهای دیگر اخلال نکند.»

او همچنین از آقای ترامپ خواست که «به حمایت بی قید و شرط از انتقال صلح‌آمیز و منظم قدرت در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ ادامه دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس جمهوری ترامپ هفته گذشته ضمن درخواست برای حفظ آرامش، تصدیق کرد که «دولت جدیدی بر روی کار خواهد آمد.» اما وی هنوز شکست در انتخابات را نپذیرفته است.

آقای ایزار اولین عضو کابینه دولت ترامپ نیست که از رئیس جمهوری به دلیل نقش او در شورش‌های هفته گذشته که طی آن پنج نفر کشته و تعداد زیادی زخمی شدند، انتقاد کرده است.

ایلین چائو، وزیر حمل و نقل، و بتسی دِواس، وزیر آموزش و پرورش، هر دو در پی ناآرامی‌ها استعفا دادند. خانم چائو رویدادها را «آسیب‌زا و کاملاً قابل اجتناب» خواند.

آقای ترامپ پس از استیضاح خود در مجلس، در روزهای آغازین دولت بایدن با محاکمه در سنا روبه‌رو خواهد شد. در صورت محکومیت، وی از کاندیداتوری مجدد برای ریاست جمهوری منع خواهد شد.

آقای ایزار که از سال ۲۰۱۸ در سمت وزیر بهداشت ایفای نقش کرده است، بر شیوع ویروس کرونا  نظارت دارد. با آغاز به کار دولت آقای بایدن در روز چهارشنبه، خاویر بسرا، دادستان کل کالیفرنیا،  جایگزین او خواهد شد.

در ایالات متحده تاکنون فقط حدود ۱۱ میلیون نفر در مقابل کرونا واکسینه شده‌اند. این رقم کمتر از ۲۰ میلیونی است که قرار بود تا پایان دسامبر واکسینه شوند.

آقای بایدن قول داده است که در ۱۰۰ روز اول دولت خود ۱۰۰ میلیون آمریکایی را واکسینه کند تا این‌گونه بتوان به شکل موثری با این همه‌گیری که تاکنون جان بیش از ۳۹۲ هزار آمریکایی را گرفته است، مقابله کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان