برگزیده شدن آرمین لاشت به‌عنوان رهبر جدید حزب دموکرات مسیحی آلمان

آقای لاشت با کسب ۵۲۱ رأی در مقابل ۴۶۶ رأی رقیب محافظه‌کارش، در دور دوم انتخابات درون‌حزبی پیروز شد

آرمین لاشت ۵۹ ساله از سال ۲۰۱۷ فرماندار ایالت نوردراین-وستفالن بوده است- Odd ANDERSEN / AFP / POOL

آرمین لاشت سکان رهبری حزب دموکرات مسیحی آنگلا مرکل را در آلمان به دست گرفته است.

این حزب قرار است امسال درباره جانشین خانم مرکل به عنوان صدراعظم تصمیم‌گیری کند. خانم مرکل پیش‌تر، کناره‌گیری خود از این سمت را برنامه‌ریزی کرده است.

رای حزب به گزینش آقای لاشت به عنوان رهبر جدید حزب، تعیین‌ نمی‌کند که چه کسی جایگزین صدراعظم خواهد شد. آقای لاشت می‌تواند خود را برای این سمت نامزد کند. اما به هر روی، احتمالاً در تعیین این که چه کسی در انتخابات سپتامبر پیروز شود، نقش تعیین‌کننده خواهد داشت.

آقای لاشت، فرماندار ایالت نوردراین-وستفالن، پرجمعیت‌ترین ایالت آلمان است. امروز شنبه، او با کسب ۵۲۱ رأی در مقابل ۴۶۶ رأی رقیب محافظه‌کارش، در دور دوم انتخابات درون‌حزبی پیروز شد.

پیروزی آقای لاشت پایانی بر یک بلاتکلیفی ۱۱ ماهه در حزب دموکرات مسیحی است. آنگرت کرامپ-کارنباور، رهبر پیشین حزب، پس از آن که نتوانست اقتدار خود را به حزب تحمیل کند، استعفا داد.

رای‌گیری درباره جانشین او دو بار به دلیل شیوع ویروس کرونا به تأخیر افتاده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۲۰۱۸، خانم مرکل پس از ۱۸ سال مسئولیت، از سمت خود به عنوان رهبر حزب دموکرات مسیحی استعفا داد. او آن مسئولیت را مایه «افتخار» خود خواند.

در اکتبر همان سال، وی گفت که در سال ۲۰۲۱ از سمت صدراعظمی آلمان کناره‌گیری خواهد کرد، چرا که باید «یک فصل جدید» در سیاست آلمان گشوده شود.

همزمان با اعلام نامنتظره کناره‌گیری خود، خانم مرکل مسئولیت شکست‌های اخیر حزب در انتخابات محلی را بر عهده گرفت.

اگر آقای مرک، رقیب آقای لاشت، در انتخابات درون‌حزبی پیروز می‌شد، حزب شاهد یک گسست نمادین بزرگ از دوران مرکل می‌بود. اما پیروزی آقای لاشت نماد تداوم در سیاست حزب دموکرات مسیحی است.

این مرد ۵۹ ساله که از سال ۲۰۱۷ فرماندار ایالت نوردراین-وستفالن بوده است، در سخنان خود در روز شنبه بر ارزش تداوم و اعتدال تاکید کرد.

او گفت: «ما فقط در صورتی پیروزی می‌شویم که یک حزب قدرتمند میانه‌رو باقی بمانیم.»

آقای لاشت گفت که حمله طرفداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا که او را برای دومین بار با استیضاح روبه‌ رو کرده است، نشانه‌ای است از اینکه افزایش قطب‌بندی سیاسی چه عواقب خطرناکی می‌تواند داشته باشد.

او پیش از رأی‌گیری گفت: «اعتماد همان چیزی است که ما را به پیش می‌راند و همان چیزی است که در آمریکا اینک شکسته است. رئیس جمهوری [امریکا] با قطب‌بندی، کاشت اختلاف و بی‌اعتمادی و دروغ‌گویی سیستماتیک، ثبات و اعتماد را از بین برده است.»

در تنظیم این گزارش از گزارش خبرگزاری‌های دیگر استفاده شده است.

© The Independent