مذاکره‌کننده ارشد آمریکا با ایران، نفر دوم وزارت خارجه دولت بایدن

با پیروزی بایدن امیدها برای گفت‌وگوی تهران و واشنگتن افزایش یافته است

وندی شرمن معاون جان کری وزیر خارجه دولت باراک اوباما بود-BRIAN SNYDER / POOL / AFP

جو بایدن رییس جمهوری منتخب ایالات متحده روز شنبه وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در گفت‌وگوهایی که به توافق هسته‌ای ۱۳۹۴ ایران انجامید، را به عنوان معاون وزیر خارجه و نفر دوم وزارت خارجه معرفی کرد.

وندی شرمن معاون جان کری وزیر خارجه دولت باراک اوباما بود. وی اکنون مشاور ارشد گروه آلبرایت استون‌بریج است، که لیندا توماس گرینفیلد گزینه بایدن برای نمایندگی آمریکا در سازمان ملل نیز در آنجا همین مقام را داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشتر اعلام شده بود آنتونی بلینکن گزینه اصلی بایدن برای کسب مقام وزارت خارجه خواهد بود. از او که سابقه خدمت در شورای امنیت ملی دولت بیل کلینتون را در کارنامه خود دارد، به عنوان یکی از معماران برجام یاد می‌شود.

با پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر در آمریکا، امیدها برای گفت‌وگوی تهران و واشنگتن با هدف بازگشت به تعهدات خود در برجام افزایش یافته است. دولت جدید آمریکا اول بهمن آغاز به کار خواهد کرد.

به گزارش رویترز، آقای بایدن همچنین ویکتوریا نولند را، که سابقه کار با وزیران و رؤسای جمهوری مختلف از هر دو حزب را دارد، به عنوان معاون سیاسی وزیر خارجه، و در عمل نفر سوم آن وزارتخانه، معرفی کرده است.

وی در دولت اوباما، که جو بایدن در آن معاون رییس جمهوری بود، به عنوان مدیرکل امور اروپا و اوراسیای وزارت خارجه خدمت کرد و در چهار سال گذشته، مانند وندی شرمن، از منتقدان ترامپ در حوزه سیاست خارجی بود.