وکیل «جادوگر کیو ‌انان» می‌گوید ترامپ باید موکلش را عفو کند 

آلبرت واتکینز: موکلم در زمان یورش به کنگره احساس می‌کرد که به فراخوان ریاست‌جمهوری پاسخ می‌دهد

جیکوب آنتونی چانسلی در حمله به کنگره آمریکا، با کلاه‌خود شاخدار، صورت رنگ‌آمیزی‌شده‌ و نیزه‌ای در دست، نقشی کمابیش محوری داشت- Saul LOEB / AFP

وکیل جیکوب آنتونی، معروف به «جادوگر کیو ‌انان»، گفت که از دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، می‌خواهد موکلش را عفو کند.

آلبرت واتکینر، وکیل جیکوب آنتونی چانسلی، روز پنجشنبه ۱۴ ژانویه، در گفت‌وگو با تلویزیون سی‌ان‌ان اعلام کرد موکلش درحین شرکت در یورش به کنگره «احساس می‌کرد که به فراخوان ریاست‌جمهوری پاسخ می‌دهد».

جیکوب آنتونی چانسلی ۳۲ ساله که به نام جیک آنجلی نیز شناخته می‌شود، در حمله خشونت‌بار ششم ژانویه به ساختمان کنگره آمریکا، با کلاه‌خود شاخدار، صورت رنگ‌آمیزی‌شده‌ و نیزه‌ای در دست، نقشی کمابیش محوری داشت. او چند روز بعد، با دادخواست وزارت دادگستری آمریکا دستگیر و تفهیم اتهام شد. اتهام «جادوگر کیو انان» ورود به ساختمان ممنوعه بدون اجازه قانونی، ورود خشونت‌آمیز و نقض نظم عمومی در محوطه کنگره اعلام شد. او روز سه‌شنبه یکی از سه نفری بود که دادستان‌های فدرال در رابطه با خشونت در ساختمان کنگره متهمش کردند.  

دادستان‌ها روز پنجشنبه درمورد پرونده قضایی چانسلی اعلام کردند که او یک «شرکت‌کننده فعال» و «برجسته‌ترین نماد» آنچه که «شورش خشونت‌بار» خواندند، محسوب می‌شود. آن‌ها همچنین گفتند که او قصد خود را برای بازگشت به واشینگتن‌ دی‌سی برای مراسم تحلیف رییس جمهوری منتخب، جو بایدن، در هفته آینده ابراز داشته است.

به گزارش پولیتیکو، زبانی که در مورد گزارش پرونده چانسلی به‌کار رفته است، نشان می‌دهد ممکن است برای افرادی که در این یورش دخیل بوده‌اند، اتهام‌های جدی‌تری مانند فتنه یا شورش مطرح شده باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وکیل چانسلی روز پنج‌شنبه گفت که موکلش «مانند بسیاری از دیگر افراد محروم در کشور، احساس هم‌فکری خیلی خیلی زیادی با رییس جمهوری می‌کرد» و این موضوع را مطرح کرد که چانسلی برای حمله به کنگره به نام ترامپ تحریک شده است.

واتکینز افزود: «او احساس می‌کرد که صدایش، برای نخستین‌بار، شنیده می‌شود، و در دوره‌ای که به انتخابات منتهی شد و از انتخابات تا ششم ژانویه، آنچه که درنهایت اتفاق افتاد، با نیروی محرکه مردی بود که خود را متعلق به او می‌دانست و سرنوشت خود را به او گره زده بود. او عاشق ترامپ بود و به هر کلمه‌ از سخنانش گوش می‌داد.»  

پیش از یورش ششم ژانویه به ساختمان کنگره، دونالد ترامپ و اعضای خانواده و متحدان سیاسی او، از طرفدارانش خواسته بودند که در اطراف کاخ سفید تجمع کنند، اما وقتی نوبت به سخنرانی ترامپ رسید، او هم‌زمان با برگزاری جلسه مشترک کنگره برای تایید نتایج انتخابات ریاست جمهوری، حاضران را به راهپیمایی به‌سوی ساختمان کنگره تشویق کرد و گفت: «اگر از خود ضعف نشان دهید، هرگز نمی‌توانید کشور را پس بگیرید. باید از خود قدرت نشان دهید و قوی باشید.»

واتکینز در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان با اشاره به سخنان ترامپ، گفت: «همه ما باید بفهمیم کلماتی که رییس جمهوری بر زبان آورد، معنایی دارند و این معنا تنها برای موکل من نبود. برای بسیاری از مردم این حرف‌ها معنای مهمی داشت.»

وکیل چانسلی افزود که این افراد به سخنان رییس جمهوری کشورشان اعتماد کردند و حالا دستگیر شده‌اند، بنابراین ترامپ باید از این افراد حمایت کند، زیرا «در قبال این افراد و در قبال ملت ما وظیفه‌ دارد».

وقتی مجری برنامه از وکیل چانسلی پرسید که دقیقا انتظار دارد ترامپ چه کاری انجام بدهد، او پاسخ داد که باید موکلش را عفو کند.

بیشتر از جهان