افت شاخص بورس و کاهش قیمت ارز در نخستین روز هفته

روز شنبه در بازار ارز ایران، دلار و یورو نسبت‌به آخرین معامله‌های هفته گذشته، ۵۵۰ و یک‌هزار تومان ارزان شدند

ارزش معاملات شنبه در بورس تهران هفت‌هزار میلیارد تومان بود و شاخص کل با افت ۴۳هزار و ۴۳ واحدی به یک‌میلیون و ۱۸۶هزار واحد رسید- ATTA KENARE / AFP

روز شنبه قیمت ارزهای خارجی در بازار ارز ایران پایین آمد. همچنین در بازار بورس تهران، با ادامه افت شاخص بورس، ساعتی پس از آغاز معاملات در نخستین روز هفته، شاخص کل با افت حدود ۴۳هزار واحدی، به کانال ۱.۱ میلیون واحدی سقوط کرد. 

ارزش معاملات روز شنبه ۲۷ دی‌ماه در بازار بورس تهران هفت‌هزار میلیارد تومان بود و شاخص کل بورس با افت ۴۳هزار و ۴۳ واحدی (افت ۳.۵درصدی) به یک‌میلیون و ۱۸۶هزار واحد رسید.

شاخص کل بازار بورس تهران روز چهارشنبه ۲۴ دی‌ماه نیز ۳۰هزار و ۸۴۲ واحد افت داشت و به عدد یک‌میلیون و ۲۲۹هزار واحد رسیده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارشناسان دلایل مختلفی را برای افت شاخص بورس مطرح کرده‌اند. برخی تحولات بازار ارز در ایران و کاهش قیمت دلار پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا را علت ریزش در بورس می‌دانند و برخی دیگر اختلاف سیاسی میاندولت و مجلس و بین وزیر صنعت، معدن و تجارت با وزیر اقتصاد را دلیل این ریزش می‌دانند. برخی دیگر نیز فعالیت‌ سهامداران حقوقی، یعنی برخی شرکت‌های وابسته به دولت و نهادهای حکومتی را دلیل افت شاخص بورس تهران عنوان کرده‌اند.

شاخص فرابورس هم روز شنبه ۴۶۱ واحد افت کرد و ارزش معاملات در آن بازار ۳.۸هزار میلیارد تومان بود.

کاهش قیمت دلار و یورو

بر اساس نرخ صرافی ملی ایران، صبح روز شنبه ۲۷ دی‌ماه، نسبت‌به آخرین معامله‌های هفته گذشته در بازار ارز، قیمت دلار ۵۵۰ تومان کاهش یافت و یورو نیز یک‌هزار تومان ارزان شد.

به این ترتیب، هر دلار آمریکا به مبلغ ۲۳هزار و ۴۰۰ تومان و هر یورو به قیمت ۲۸ هزار و ۲۵۰تومان به فروش می‌رسد.

صرافی ملی ایران، قیمت خرید هر دلار را نیز ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومان و  قیمت خرید هر یورو را ۲۷هزار و ۶۵۰ تومان اعلام کرده است.

بیشتر از اقتصاد