پیشنهاد افزایش یارانه به ۱۰۰ هزار تومان در کمیسیون تلفیق

قرار است مابه التفاوت افزایش قیمت ارز به‌صورت یارانه بین مردم توزیع شود

مجلس در نظر دارد مبلغ یارانه پرداختی را افزایش دهد - عکس از اعتماد

در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، سناریوهای مختلفی برای افزایش یارانه نقدی از ۴۵۵۰۰ تومان به ۱۰۰ هزار تومان در لایحه بودجه سال آینده مطرح شده است. پیشنهاد اصلی این است که مابه‌التفاوت ناشی از افزایش قیمت ارز از ۴۲۰۰  تومان به ۱۷۵۰۰ تومان را به‌عنوان یارانه بر مبلغ پرداختی قبلی اضافه کند.

پیش‌تر و در لایحه بودجه دولت نرخ ارز ۱۱۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده بود، اما مجلس آن را به ۱۷۵۰۰ تومان افزایش داد.

جهان نیوز به نقل از سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ نوشت: «مواردی در خصوص تک‌نرخی شدن ارز مطرح شد، در لایحه بودجه دولت قصد داشت با ظرافت خاصی ارز را بر اساس نرخ نیمایی به فروش برساند. تاکنون مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی و ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی، ۱۰۶ هزار میلیارد تومان است که قصد داریم به‌صورت مستقیم از طریق بن کارت، یارانه نقدی و یا یارانه دارویی به دست مردم برسانیم.»

در صورت انجام این کار هر فرد مشمول دریافت یارانه، می‌تواند ماهانه بیش از ۱۰۰ هزار تومان یارانه دریافت کند.

بسیاری از منتقدان معتقدند که این میزان همچنان بسیار کمتر از یارانه پرداختی در ابتدای اجرای طرح هدفمندی یارانه هاست. در نخستین مرحله پرداخت یارانه نقدی، دولت در آذر ماه ١٣٨٩ که نرخ دلار حدود ١٠٨٥ تومان بود به هر یارانه بگیر حدود ٤١.٩ دلار پرداخت کرد. اما هم اکنون که قیمت هر دلار را ۱۷۵۰۰ تومان در نظر گرفته، کمتر از ۳ دلار به مردم پرداخت می کند.

در حال حاضر ۱۷ میلیون نفر یارانه نقدی ۴۵۵۰۰ تومانی می‌گیرند. قرار است طی روزهای آتی این موضوع مشخص شود که این افزایش میزان یارانه، چه مقدار خواهد بود.

بیشتر از اقتصاد