قول پنجاه کشور: از زمین‌ها و آب‌های جهان حفاظت خواهیم کرد

«حفاظت از ۳۰ درصد کره زمین بی‌تردید کیفیت زندگی شهروندان ما را بهتر می‌کند»

گرم شدن آب اقیانوس‌ها موجب مرگ مرجان‌های دریایی می‌شود- Pexels

یک گروه متشکل از پنجاه کشور وعده داده‌اند که تا سال ۲۰۳۰ دستکم ۳۰ درصد زمین و اقیانوس‌های جهان را در مقابله با به وخامت گراییدن بحران تنوع زیست حفاظت کنند.

این تعهد روز دوشنبه گذشته در کنفرانس سران «وان پلَنِت» (یک کره) با میزبانی فرانسه، بانک جهانی، و سازمان ملل متحد اعلام شد.

ائتلاف این کشورها به رهبری بریتانیا، کاستاریکا و فرانسه، در مجموع دارای حدود ۲۸ درصد حیوانات غیرآبزی و یک چهارم دخایر کربن زمین است.

هدف این گروه ترغیب اقداماتی است که نابودی تنوع زیست را پیش از کنفرانس مهم سران سازمان ملل ریشه‌کن می‌کند.  قرار است کنفرانس سازمان ملل در ماه مه سال جاری در  «کونمینگ» چین برگزار شود.

در کنفرانس سران چین حدود ۲۰۰ کشور جهان در مورد مواقتنامه جدیدی که از حیات وحش حفاظت کند، مذاکره خواهند کرد. این گروه چند کشوره که به «ائتلاف بلندپروازانه طبیعت و مردم» موسوم است، امیدوار است به توافقی جهانی دست یابد که ۳۰ درصد زمین‌‌ها و اقیانوس‌های جهان را برای حیات وحش کنار بگذارد.

آندریا مِزا، وزیر انرژی و محیط زیست کاستاریکا‌، گفت: «حفاظت از ۳۰ درصد کره زمین بی‌تردید کیفیت زندگی شهروندان ما را بهتر می‌کند و به ما کمک خواهد کرد تا جامعه‌ای مبتنی بر انصاف، عاری از گاز کربن، و ایجاد کنیم. التیام و احیای طبیعت گام اصلی به سوی سلامت بشر، ایجاد میلیون‌ها فرصت شغلی سبز و آبی و دستیابی به اهداف سال ۲۰۳۰ و به‌ویژه بخشی از تلاش‌های ما برای التیام پایدار است.» 

درسال ۲۰۱۹ یک گزارش بسیار مهم نتیجه‌گیری کرد که در حال حاضر یک میلیون جانور و گیاه به خاطر فشارهای بشر، از جمله  ازمیان بردن زیستگاه آن‌ها از طریق نابودی جنگل‌ها، تجارت غیرقانونی حیوانات وحشی و افزایش دمای کره زمین که شرایط زیست را برای آن‌ها تحمل‌ناپذیر کرده است، در خطر انقراض قرار دارند.

سال گذشته نشریه ایندیپندنت با همکاری نهادها و خیریه‌های عمده حفظ محیط زیست، کارزاری موسوم به «تجارت حیات وحش را متوقف کنید» راه‌اندازی کرد که در جریان آن خواستار مقابله با شکار و تجارت غیرقانونی حیوانات غیراهلی و حفاظت از جانورانی شد که به علت بحران صندوق حمایت از حیات وحش، در معرض خطر شکارچیان قرار دارند. 

دومین گزارشی که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، هشدار داد که اگر نابودی حیات وحش متوقف نشود، این روند می‌تواند به بروز همه‌گیری‌های دیگری نظیر کووید-۱۹ منجر شود. بیماری‌هایی که از جانوران غیراهلی ناشی می‌شوند و به «بیماری‌های وحش» موسومند، می‌توانند در تماس با حیات وحش به انسان سرایت کنند و شیوع یابند. نابودی زیستگاه‌های وحش در جهان، گسترش فزاینده شهرها و مهاجرت حیوانات در نتیجه بحران تغییرات اقلیمی، موارد تماس انسان با حیات وحش را افزایش داده است. 

احیا و حفاظت از زیستگاه‌های زمین و اقیانوس‌ها افزون بر کمک به حراست از حیات وحش، می‌تواند دخایر کربن طبیعی را تقویت کند و به یافتن راه‌حلی بر معضل بحران تغییرات اقلیمی یاری رساند.

لُرد گلداسمیت، وزیر محیط زیست بین‌المللی بریتانیا، می‌گوید: «ما به این نکته آگاهیم که در مبارزه با بحران تغییرات اقلیمی هیچ راهی نیست که مستلزم افزایش  شدید تلاش‌های ما برای حفاظت و احیای طبیعت نباشد.»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«در کنفرانس امسال  تنوع زیست در چین، فرصت بزرگی داریم که بر سر حفاظت از ۳۰ درصد زمین و اقیانوس‌های جهان تا سال ۲۰۳۰ توافق کنیم. امیدوارم بلندپروازی مشترک ما انحطاط محیط طبیعی زیست را که تا این حد برای حیات کره ما حیاتی است، متوقف کند.»

گزارش سال ۲۰۲۰ سازمان ملل حاکی از آن است که کشورهای جهان به هیچ‌یک از اهداف خود برای متوقف کردن تخریب تنوع زیست که در سال ۲۰۱۰ درنظر گرفته بودند، دست نیافته‌اند. تحلیلگران می‌گویند برای احیای آنچه تاکنون در زیست‌‌بوم از دست رفته است، هرگونه توافقی که در سال جاری در چین حاصل می‌شود، باید دارای سیاست‌های اقداماتی بلندپروازانه‌تری باشد.

بوریس جانسون در میان رهبرانی است که امروز در کنفرانس «یک کره» سخنرانی می‌کند. انتظار می‌رود که آقای جانسون اعلام کند که بریتانیا در پنج سال آینده دستکم مبلغ سی میلیارد پوند صرف راه‌حل‌هایی خواهد کرد که به بحران تغییرات اقلیمی پایان دهد و همزمان، طبیعت را احیا کند. 

در میان سایر کشورهایی که (برای حفظ محیط زیست) وعده داده‌اند، موزامبیک است که همه‌گیری ویروس کرونا در آن، تلاش برای حفظ محیط زیست را مستقیما مختل کرده است. 

منبع تامین هزینه پارک‌های ملی وحش این کشور جنوب آفریقا، عایدات ناشی از گردشگری بود که اکنون کاملا از میان رفته است، و در مقابل، همه‌گیری کرونا شکار غیرمجاز حیوانات را به شدت افزایش داده است.

© The Independent

بیشتر از جهان