بایدن: مهار همه‌گیری کرونا اولویت کاری من خواهد بود

«در صد روز اول ریاست جمهوری صد میلیون آمریکایی دیگر واکسن کرونا دریافت خواهند کرد»

جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا- REUTERS/Kevin Lamarque

جو بایدن رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده روز جمعه، اولویت کاری خود را مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا و رساندن واکسن رایگان به بیشترین افراد در کوتاه‌ترین زمان ممکن اعلام کرد.

آقای بایدن که پنج روز دیگر مقام ریاست جمهوری را از دونالد ترامپ تحویل می‌گیرد، در سخنرانی خود گفت که زدن ماسک صورت را در فضاهای عمومی اجباری خواهد کرد. او گفت: «این یک بیانیه سیاسی نیست. این کار برای حفظ جان شما و نزدیکانتان ضروری است.»

او افزود که به همه شرکت کنندگان در مراسم تحلیف او کامالا هریس، گفته شده که باید ماسک به صورت داشته باشند.

تا کنون ۳۹۰ هزار نفر در آمریکا به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند. تنها در روز چهارشنبه ۴۴۶۵ آمریکایی قربانی همه‌گیری کرونا شدند. تقریبا ۲۳.۲ میلیون آمریکایی مبتلا به ویروس کرونا هستند.

آقای بایدن گفت که در صد روز اول ریاست جمهوری خود، صد میلیون آمریکایی دیگر نیز واکسن کرونا دریافت خواهند کرد.

بیش از ۱۰.۲ میلیون آمریکایی تا روز چهارشنبه واکسینه شده بودند و اکنون از ‌ایالت‌ها خواسته شده که هر کسی را که بیش از ۶۵ سال دارد به‌سرعت مایه‌کوبی کنند.

او افزود که بی‌درنگ هماهنگی با ایالت‌ها را برای سرعت بخشیدن به توزیع و تزریق واکسن کرونا آغاز خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در طرح نجات اقتصادی آقای بایدن صد و شصت میلیارد دلار برای برنامه ملی واکسیناسیون گنجانده شده است، از جمله بیست میلیارد دلار برای توزیع و پنجاه میلیارد دلار برای افزایش آزمون کرونا.

بر اساس این طرح، مراکز مایه‌کوبی بیشتری دایر خواهد شد و هزاران امدادگر استخدام خواهند شد تا عده بیشتری واکسن را دریافت کنند.

اوچ گیری زمستانی ویروس کرونا و محدودیت‌‌های اعمال شده برای مقابله با آن همچنان به اقتصاد آمریکا آسیب می‌رساند.

آقای بایدن شامگاه پنجشنبه یک بسته حمایتی ۱.۹ تریلیون دلاری برای جبران آسیب ناشی از همه گیری کرونا ‌را اعلام کرد که شامل ۱۴۰۰ دلار کمک مالی به بیشتر آمریکاییان است.

این بسته عظیم شامل چهارصدمیلیارد دلار کمک مستقیم برای مبارزه با کرونا، شتاب دادن به مایه‌کوبی، و بازگشایی مدارس در صدر روز اول تصویب‌ این طرح خواهد بود.

«طرح نجات آمریکا»ی آقای بایدن همچنین شامل پرداخت مستقیم هزار و چهارصد دلار به آمریکاییان، و نیز سیصد و پنجاه میلیارد دلار کمک به فرمانداری‌ها برای جبران کمبود بودجه آن‌ها برای مقابله به همه‌گیری است.

چاک شومر، رهبر دموکرات‌های کنگره، و نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، از از این طرح استقبال کرده‌اند.

آنها در بیانیه مشترکی گفتند: «وقتی بایدن انتخاب شد به مردم آمریکا گفت که "کمک در راه است". با بسته حمایتی کرونا که رئیس جمهوری منتخب امروز اعلام کرد، به‌سرعت برای پاسخگویی به نیاز مردم آمریکا اقدام می‌کند.»

بیشتر از جهان