آلمان خواستار به رسمیت شناختن آیین بهائی و آزادی تغییر مذهب در ایران شد

بهائیان مجاز به اعلام اعتقادات خود در ملا عام نیستند و به طور خودسرانه دستگیر و شکنجه می‌شوند

نماینده آلمان در امور آزادی‌های مذهبی گفت مجازات اعدام و جرم انگاری تغییر مذهب باید لغو شود و آزادی دین و عقیده در ایران باید به رسمیت شناخته شود - AFP

نماینده آلمان در امور آزادی‌های مذهبی، به مناسبت روز جهانی دین خواستار احترام به حقوق اقلیت‌های مذهبی و عقیدتی در ایران شد و از حکومت این کشور خواست تا آیین بهائی را به عنوان یک دین به رسمیت بشناسد.

مارکوس گروبل روز جمعه به آژانس خبری کاتولیک (KNA) در برلین گفت:  «حکومت ایران باید بهائیان را به عنوان یک جامعه مذهبی به رسمیت بشناسد و همچنین مسیحیان ، یهودیان ، زرتشتیان و سایر اقلیت‌های دینی نیز باید بتوانند به طور آزادانه در کشور زندگی کنند.»

کمیساریای آزادی مذهبی دولت فدرال با اشاره به اعدام افرادی که دین خود را در ایران تغییر می‌دهند، افزود: مجازات اعدام و جرم انگاری این موضوع باید لغو شود و آزادی دین و عقیده به عنوان یک حق جهانی باید به رسمیت شناخته شود.

گروبل افزود برخلاف یهودیان ، مسیحیان و زرتشتیان، باورمندان آیین بهائی در ایران به رسمیت شناخته نمی‌شوند و بهائیان در ایران به طور مداوم در معرض تبعیض و آزار و اذیت سیستماتیک حکومت هستند. باورمندان آیین بهائی مجاز به اعلام اعتقادات خود در ملا عام نیستند و به طور خودسرانه دستگیر و شکنجه می‌شوند و موسسات آموزشی و اماکن مذهبی آن‌ها اغلب مورد حمله قرار می‌گیرند و یا حتی تخریب می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قوانین جمهوری اسلامی ایران، بر پایه‌ احکام و شریعت اسلام بنا شده است. بر اساس اصل ۱۳ قانون اساسی، ایرانیان زرتشتی، کلیمی و مسیحی تنها اقلیت‌های دینی شناخته می‌شوند که در حدود قانون در انجام مراسم دینی خود آزادند و می‌توانند در احوال شخصیه و تعلیمات دینی بر طبق آئین خود عمل کنند.

پس از انقلاب سال ۵۷، باورمندان آیین بهائی از حقوق اولیه شهروندی مانند تحصیل، اشتغال و برگزاری عمومی مراسم دینی محروم شدند. همچنین بسیاری از اموال آن‌ها با تمسک به بهانه‌های واهی، تصرف شد.

تاسیس روزجهانی دین

روز جهانی دین در سال ۱۹۵۰ به عنوان روز اقدام مجمع معنوی ملی بهائیان ایالات متحده تاسیس شد. این جشن هر ساله در سومین یکشنبه ماه ژانویه برگزار می‌شود و قرار است بر روی ادیان جهان متمرکز باشد و ارزش هایی مانند احترام و تحمل را ترویج دهد.

جامعه مذهبی بهائیان در سراسر جهان حدود هفت میلیون عضو دارند. دین توحیدی آنها در قرن نوزدهم تاسیس شد. بهائیان در سراسر جهان زندگی می‌کنند و محل تشکیل دین آنها در ایران است.

رقابت تاریخی روحانیت شیعه با آیین بهایی

پیشتر، وحید هروآبادی، روحانی شیعه در مصاحبه با ایندیپندنت فارسی گفت که یکی از دلایلی که روحانیت شیعه با بهائیت مخالفت می‌کند این است که آن را رقیب تاریخی خود می داند. او معتقد است که این موضوع بحثی تاریخی است و تنها محدود به دوره جمهوری اسلامی نیست. وی تاکید کرد حتی ممکن است یک روحانی شیعه بسیار روشن اندیش به نظر برسد اما وقتی با مسئله بهائیت مواجه می‌شود، می‌گوید این خط قرمز ماست.

این درحالی است که به نظر می‌رسد جامعه ایران با تساهل و تسامح بیشتری نسبت به گذشته، با باورمندان آیین بهایی مواجه می‌شود.