راز ماندگاری میراث کوکو شانل ۵۰ سال پس از مرگ این طراح مد فرانسوی

شانل یک جمله معروف داشت: «کلید زیبایی واقعی در سادگی نهفته است»

کوکو شانل در یتیم‌خانه‌ای در فرانسه بزرگ شد و در سال ۱۹۰۸ نیز به پاریس نقل‌ مکان کرد - AFP

وقتی گابریل «کوکو» شانل در ژانویه سال ۱۹۷۱ در سوییت شماره ۱۰ هتل ریتز درگذشت،‌ جهان در غم از دست دادن یکی از بزرگ‌ترین طراحان لباس خود سوگوار شد.  

او درعین حال که یکی از جذاب‌ترین چهره‌های قرن بود و امپراتوری مدی که بر پا ساخت، همچنان برقرار است، در زندگی خصوصی نیز همچون سبک خود، پر‌زرق‌ و ‌برق و جنجالی بود.

شانل در یتیم‌خانه‌ای در فرانسه بزرگ شد و در سال ۱۹۰۸ به پاریس نقل‌مکان کرد. او خیلی زود سبک جدیدی از لباس پوشیدن بدون کرست با لایه‌های متعدد پارچه و تور را باب کرد. سبک ساده و مناسب برای هر دو جنسیت‌ لباس‌های شانل، با‌گذشت زمان هنوز هم جذاب است و حسابش را پس داده است.

الکس لانگمور، کارشناس مد افراد مشهور، به روزنامه ایندیپندنت گفت: «می‌توان گفت که کوکو شانل بااستعداد‌ترین طراح دنیا بود. او روح زمانه بود و چهره مد زنان را برای همیشه تغییر داد. او از لباس‌های زنانه و تجملاتی که پیش از او مد بودند روی گرداند و صحنه مد پاریس در سال‌های ۱۹۲۰ را به مینیمالیسم نزدیک کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او که تا زمان آغاز جنگ دوم جهانی طراحی مشهور شده بود، بیشتر دوران جنگ را با معشوق آلمانی خود،‌ بارون هانس گونتر فون دینگلاگه در هتل مجلل ریتز گذراند، امتیازی که به ندرت شامل حال افراد غیر‌آلمانی می‌شد. به گفته هل واگن، نویسنده کتاب «در رختخواب با دشمن: جنگ مخفی کوکو شانل»، ادای مامور‌های نازی را در آوردن، بخشی از زندگی روزمره شانل بود. به گفته او، کوکو شانل در زمان اشغال پاریس به‌عنوان جاسوس برای سازمان اطلاعات ارتش آلمان کار می‌کرد.

او پس از پایان جنگ تمام تلاشش را به کار بست تا از روابط نامشروع خود فاصله بگیرد. وی تا زمان مرگ در سن ۸۷ سالگی به فعالیت در صنعت مد ادامه داد. شانل ده‌ها طرفدار برجسته داشت؛ از جمله جکی کندی و کاترین هپبورن در زمان حیاتش  و کسانی چون امل کلونی، پرنسس دایانا و مایلی سایرس در دوره حاضر.

او یک جمله معروف داشت: «کلید زیبایی واقعی در سادگی نهفته است». محتویات کمد لباس او (با لباس‌های تک‌رنگ، فاستونی، مروارید و کیف‌هایی با دوخت لحافی) به اندازه ۷۰ سال پیش برازنده هستند.

میراث او از طریق مارک تجاری مشهورش همچنان زنده است و پس از ۳۶ سال که در اختیار کارل لاگرفیلد که در سال ۲۰۱۹ درگذشت، قرار داشت، حالا ویرجینی ویارد آن را اداره می‌کند.

در این‌جا طرح‌های مهم کوکو شانل را که در سال ۲۰۲۱ هنوز جذاب هستند به شما معرفی می‌کنیم.

کت‌ودامن پشمی یا تویید

بر اساس وب‌سایت شانل، کوکو، مد زنان در دهه ۱۹۵۰ را برای آن دوره بیش از حد محدود و نامناسب می‌دید. او گفته بود: «من خیلی به زنان اهمیت می‌دهم. می‌خواهم برایشان کت‌ودامنی طراحی کنم که در عین راحتی، زنانگی‌ آنان را هم نشان دهد.» این ایده‌ ساده و در عین حال انقلابی، به طراحی کت‌ودامن پشمی و کت نمادین شانل منجر شد که اکنون در سراسر جهان به فروش می‌رسد و قیمت آن حتی به بیش از پنج هزار پوند هم رسیده است.

آنا وینتور، کارشناس مد و همین‌طور مارگوت رابی، کریستن استوارت و میشل اوباما، بار‌ها با این کت نمادین دیده شده‌اند.

لانگمور توضیح می‌دهد: «کت بافتنی شانل یکی از پرطرفدارترین اقلام مد لوکس در جهان است. حتی نسخه‌های دست‌دوم آن هم قیمت بالایی دارند. دیگر طراحان و فروشگاه‌های لوکس، مخصوصا زارا، بارها و بارها از سبک او تقلید کرده و هنوز هم می‌کنند. طراحی او مانند سبک بیانی است که هرگز از مد نمی‌افتد.»

کیف چرمی با دوخت لحافی

طرح کیف‌های دستی مدام در حال تغییر است، اما هیچ کیفی به اندازه کیف شانل ۲.۵۵ ماندگار نیست. شانل در فوریه ۱۹۵۵ برای خلاصی از کیف‌های دستی کوچک، کیف روی شانه‌ای را طراحی کرد و تاریخ کیف‌دستی زنانه را برای همیشه تغییر داد. عدد ۲.۵۵ در نام این کیف برگرفته از سال طراحی آن است.

در وب‌سایت شانل چنین توضیح داده شده است: «برای اولین بار در تاریخ، زنان دارای موقعیت اجتماعی مهم، می‌توانستند کیف را روی شانه‌هایشان بیندازند.»

پیراهن مشکی تنگ

پیراهن مشکی تنگ مارک ژیوانشی که با «آدری هپبورن» در فیلم «صبحانه در تیفانی» شهرت جهانی پیدا کرد، در اصل جزو طراحی‌های اولیه کوکو شانل در سال‌های ۱۹۲۰ بود.

در سال ۱۹۲۶، مجله وگ طرحی از پیراهن مشکی و ساده شانل با آستین‌های باریک و بلند منتشر کرد و آن را «نوعی لباس فرم برای زنان باسلیقه» خواند، که چندان هم بیراه نمی‌گفت. امروزه آن پیراهن مشکی تنگ در کمد همه پیدا می‌شود؛ حتی آن‌هایی که علاقه خاصی به مد ندارند. این پیراهن یکی از لباس‌های محبوب چهره‌های مشهوری چون جنیفر انیستون، آنجلینا جولی و اما واتسون، مدل سابق شانل، است. اما واتسون بار‌ها با این لباس در مراسم مختلف ظاهر شده است.

کفش دو رنگ

شانل در سال ۱۹۵۷ و پس از طراحی و تولید پیراهن مشکی تنگ،‌ کت‌ودامن پشمی و کیف‌دستی با دوخت لحافی (همگی جزو لوازم ضروری کمد زنان)، تصمیم گرفت یک قلم جدید به جذابیت زنان بیافزاید: کفش دو رنگ.

کفش مشکی و بژ پشت ‌بنددار که برای پوشیدن با هر لباس و در هر موقعی طراحی شد، موفقیت چشمگیری داشت.

شانل در آن زمان گفته بود: «ما صبح با رنگ‌های بژ و سیاه از خانه بیرون می‌رویم، ناهار را با رنگ‌های بژ و سیاه می‌خوریم، شب هم با بژ و مشکی در مهمانی شرکت می‌کنیم. این پوشش از صبح تا شب و برای هر موقیعتی مناسب است.»

رنگ‌های منتخب این کفش یک مزیت مخفی هم دارند: رنگ بژ ساق پا را بلندتر و رنگ مشکی خود پا را کوچکتر نشان می‌دهد. پاشنه پنج سانتی آن کفش هم با سبک زندگی زنان کاملا تناسب داشت.

کارل لاگرفیلد وقتی عهده‌دار برند شانل شد، کفش دو رنگ را دوباره به صحنه مد آورد و از آن زمان دیگر هرگز از صحنه خارج نشده است.

جواهرات بدلی

جواهرات بدلی جزو لوازم جانبی اصلی مارک شانل شدند و همین‌طور هم ماندند. شانل گفته بود: «جواهرات نه برای ایجاد جذابیت بلکه نهایتا برای شگفتی به کار می‌روند. همیشه هم باید تنها نوعی تزیین و سرگرمی باشند.»

شانل علاوه بر ادغام مرواریدهای مصنوعی و فلزات گرانبها، جواهراتی طراحی ‌کرد که می‌توانستند کل ظاهر را تغییر دهند؛ دستبند طلا، سنجاق‌سینه و گردنبند چند لایه.

لانگمور توضیح می‌دهد: «جواهرات بدلی، خصوصا مرواریدهای دانه بزرگ، تیپیک مارک شانل هستند. هنوز هم افراد پیر و جوانی را می‌بینید که از گردنبندهای بزرگ یا سنجاق‌سینه استفاده می‌کنند. قطعا اکثر آن‌ها از شانل الهام گرفته‌اند، حتی اگر خودشان خبر نداشته باشند.

© The Independent

بیشتر از مُد و زیبایی