چگونه بفهمیم یک نفر دارد دروغ می‌گوید؟

یکی از راه‌ها این است که ببیند از حرکات و زبان بدنتان تقلید می‌کند یا نه

دلیل تقلید فرد دروغگو از حرکات بدن طرف مقابل می‌تواند این باشد که دروغ گفتن به تمرکز زیادی نیاز دارد-Pexels

تا به حال فکر کرده‌اید چگونه می‌توان فهمید که یک نفر در حال دروغ گفتن است؟ طبق یک مطالعه جدید، دروغگو‌ها نشانه‌های فیزیکی دارند.

محققان دانشگاه اراسموس روتردام در پژوهشی در این زمینه، با استفاده از دستگاه شتاب‌سنج بی‌سیم، حرکات سر، قفسه سینه و مچ دست تقریبا ۵۰ دانشجو را حین مکالمه دونفره با دیگر اعضای گروه ثبت کردند. پیش از این مکالمات، از دانشجویان خواسته شد تا یک پازل چوبی را در مدت پنج دقیقه حل کنند؛ اما به آن‌ها نگفتند كه انجام این كار در مدت زمان تعیین‌شده، کار بسیار سختی است.

استادیار «سوفی ون درزی»، تعدادی پازل حل‌شده در اتاق جا گذاشت تا دانشجو‌یان آن‌ها را پیدا کنند و به تقلب کردن تشویق شوند. سپس از آن‌ها خواست تا به سرپرست نگویند که او «تصادفا» جواب‌ها را آنجا گذاشته است و گفت که نمی‌خواهد به دردسر بیفتد. محققان سپس از هر دانشجو خواستند برای دانشجوی دیگر توضیح دهد چگونه پازل را حل کرده است و مکالمه‌ آن‌ها را ضبط کردند. به این ترتیب اگر آن‌ها کاری که «ون درزی» خواسته بود انجام داده بودند، باید به دانشجوی دیگر دروغ می‌گفتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تیم «ون درزی» دریافتند که وقتی دانشجویی دروغ می‌گفت، حرکات بدن او شبیه حرکت بدن طرف مقابل می‌شد؛ اما اگر حقیقت را می‌گفت، حرکات بدن‌ آنان با یکدیگر متفاوت بود. «ون درزی» به مجله «نیو ساینتیست» (دانشمند نو) گفت: «دروغ‌گو‌ها اغلب رفتار خود را به شکل حرکات بدن متصور از راستگو‌ها تغییر می‌دهند؛ این نوع بخصوص از تقلید را نمی‌توانند دستکاری کنند، چون اصلا به آن انجام واقف نیستند و این می‌تواند نشانه‌ای جالب برای کشف نیرنگ باشد.»

به گفته این محقق، دلیل تقلید از حرکات بدن طرف مقابل می‌تواند این باشد که دروغ گفتن به تمرکز زیادی نیاز دارد و تقلید کردن با وجود «اضافه‌‌بار شناختی»، نیازمند فکر کمتری است.

بر اساس نتایج تیم «ون درزی»، دانشجو‌هایی که دروغ می‌گفتند متوجه تقلید از حرکات بدن طرف مقابل خود نبودند. نویسندگان این مطالعه نوشتند: «وقتی از آن‌ها مستقیم سؤال شد،‌ هیچ‌کدام از شرکت‌کنندگان، حتی مصاحبه‌کنندگان، از تقلید عمدی، تاکید بر ناخودآگاه و جنبه‌های خودکار هماهنگی غیرکلامی در این زمینه، حرفی نزدند.»

© The Independent

بیشتر از زندگی