ویژگی‌ اصلی ویروس برزیلی کرونا: قدرت سرایت بالا

«تغییراتی که در انواع جهش‌یافته ویروس می‌بینیم عمدتا در حیطه افزایش قابلیت سرایت آن دور می‌زند»

دانشمندان ژاپنی در حال مطالعه روی تاثیر واکسن‌های کووید-۱۹ علیه این نوع ویروس کرونا هستند-MICHAEL DANTAS / AFP

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا گفته است که ترتیبات جدیدی در نظر گرفته شده تا از ورود نوع جدید ویروس کرونا که نخست در ژاپن مشاهده شد، جلوگیری شود.

ویروس جهش‌یافته کرونا در چهار مسافری که اوایل ماه جاری از منطقه آمازون برزیل به توکیو سفر کرده بودند تشخیص داده شد. این تازه‌ترین جهش ویروس کرونا است که در این همه‌گیری بروز کرده است.

دانشمندان ژاپنی در حال مطالعه روی تاثیر واکسن‌های کووید-۱۹ علیه این نوع ویروس کرونا هستند که با انواع بسیار مسری آن که در بریتانیا و آفریقای جنوبی شیوع یافته و موجب افزایش شدید موارد ابتلا در این دو کشور شده است، شباهت‌هایی دارد.

آقای جانسون ضمن «اظهار نگرانی» درباره نوع جدید ویروس گفت که «هنوز سؤالات بسیاری برای ما مطرح است. ما هم‌اکنون مقررات سخت‌گیرانه‌ای را اجرایی کرده‌ایم تا این کشور را در مقابل عفونت‌های جدیدی که از خارج (ازمرزهای بریتانیا) وارد می‌شوند حفاظت کنیم. ما این اقدامات را در مورد نوع برزیلی ویروس نیز عملی می‌کنیم.»

سر پاتریک والانس، مقام ارشد پزشکی دولت، ضمن تایید این که انواع برزیلی و آفریقای جنوبی ویروس با یکدیگر تشابهاتی دارند، این نظریه که این نوع ویروس موجب عفونت‌های شدیدتری می‌شود را رد کرد. وی گفت: «آنچه شاهد آن هستیم جهش‌هایی در نقاط مختلف جهان است که الگوی تغییرات آن مشابه است... کُد ژنتیکی ویروس جهش‌یافته برزیل همانند ویروس آفریقای جنوبی ۴۸۴ است که به معنی تغییراتی در شکل پروتئینی ویروس است.»

او افزود: «تغییراتی که در انواع جهش‌یافته ویروس می‌بینیم عمدتا در حیطه افزایش قابلیت سرایت آن دور می‌زند یعنی سرایت آن از فردبه‌فرد بیشتر است و شانس ابتلا را افزایش می‌دهد.»

آقای والانس گفت که هنوز هیچ شاهدی مبنی بر این که در قابلیت شناسایی سیستم ایمنی بدن در رویارویی با نوع جهش‌یافته ویروس بریتانیا تغییری ایجاد شده باشد، وجود ندارد: «به نظر می‌رسد اگر پیش‌تر در معرض ویروس کرونا قرار گرفته یا واکسینه شده باشید، پیامد آن به همان میزان در مقابل نوع جدید آن در بریتانیا موثر است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به همین ترتیب، انستیتوی ملی بیماری‌های واگیردار ژاپن (ان‌آی‌آی‌دی) نیز گفته است که در حال حاضر «شاهدی دال بر این که نوع جدید ویروس کرونا که از برزیل آمده بیشتر از (سایر ویروس‌ها) قابلیت ایجاد عفونت داشته باشد، دیده نشده است.» یک مقام وزارت بهداشت ژاپن در آخر هفته گذشته گفت: «به منظور تجزیه بیشتر این نوع ویروس باید ابتدا آن را جدا کنیم.» این مقام ضمن اشاره به این که این روند ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها به طول بیانجامد گفت: «در حال حاضر مشکل می‌توان گفت چه زمانی می‌توانیم جزئیات مربوط به آن را منتشر کنیم.»

وزارت بهداشت ژاپن اعلام کرده است که از چهار مسافری که روز دوم ژانویه از برزیل به فرودگاه «هاندا» توکیو وارد شده بودند، یک مرد چهل‌وچندساله مشکل تنفسی و یک زن سی‌وچندساله سردرد و گلودرد داشته‌ است. جواب آزمایش کرونای دو کودک نیز مثبت بوده که یکی از آن‌ها تب داشته ولی دیگری بدون عارضه بوده است.

تدروس ادهانوم گبرسیوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی روز دوشنبه گفت که این سازمان در طول آخر هفته در جریان نوع جهش‌یافته ویروس در ژاپن قرار گرفته است. او افزود که اگر به آن اجازه انتشار داده شود، نوع جدید ویروس کرونا «به شدت مشکل‌ساز است» و به فشاری که هم‌اکنون بر بیمارستان‌ها و خدمات درمانی وارد می‌آید، خواهد افزود.

«ان‌آی‌آی‌دی» می‌گوید که ویروس جدید متعلق به رده «بی ۱.۱.۲۸۴» ویروس کرونا است که ۱۲ جهش از جمله جهش‌های «ان ۵۰۱ وای» و «ای ۴۸۴ کِی» در شاخک‌های پروتئینی خود داشته‌اند. این شاخک‌ها، بخشی از ویروس هستند که ابزار اتصال و ورود آن به ویروس‌های بدن را تشکیل می‌دهد.

«ان ۵۰۱ وای» جهشی است که در نوع جدید موسوم به «ویروس کرونای بریتانیا» مشاهده شده است. این ویروس که به «ووُک-۰۱-۲۰۲۰۱۲» موسوم است به افزایش قابلیت سرایت «سارس-کوو-۲» مرتبط شده است.

پژوهش‌ها نشان داده که نوع «ای ۴۸۴ کِی» می‌تواند به «فرار از خنثی‌سازی پادتن‌ها مرتبط باشد» که به معنی توانایی احتمالی ویروس برای تهاجم به حافظه سیستم ایمنی بدن است که به فرد در مقابل بیماری مصونیت می‌دهد.

راوی گوپتا، استاد میکروبیولوژی بالینی در دانشگاه کمبریج می‌گوید که این جهش خاص «از همه بیشتر موجب نگرانی است.»

هفته گذشته موسسه تولید داروی فایزر و بیون‌تک، شریک آلمانی آن گفتند که واکسن‌های تولیدی آن‌ها در مقابل ویروس بریتانیایی و برزیلی از نوع «ان ۵۰۱ کی» موثر است اما تحقیقات در مورد این که آیا سیستم ایمنی بدن می‌تواند به‌گونه‌ای موثر ویروس جهش‌یافته نوع «ای ۴۸۴ کی» آفریقای جنوبی را خنثی کند یا نه، در جریان است. هنوز روشن نیست نوع ویروس جهش‌یافته برزیل تا چه حد گسترش یافته است. جدا از آن، تاکنون ۳۱ کشور جهان ویروس «ووُک۰۱-۲۰۲۰۱۲» را درمیان شهروندان خود ردیابی کرده‌اند. 

© The Independent

بیشتر از جهان