ادامه قطع برق در ایران؛ تهیه جدول خاموشی‌ها

راهکار دولت برای رفع مشکل کمبود برق، صرفه‌جویی عمومی است

مقامات صنعت برق از مردم می‌خواستند لامپ‌های اضافه را خاموش کنند و در منزل لباس گرم بپوشند- ایرنا

با ادامه خاموشی‌ها در تعدادی از شهرهای ایران ازجمله تهران، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری گفت: «ان‌شاءالله جلوی قطع برق ‌گرفته خواهد شد.»

محمود واعظی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به دستور حسن روحانی، گفت: «آقای رئیس‌جمهوری عصر سه‌شنبه به من دستور دادند، من نیز با وزرای مربوطه صحبت کردم و روز چهارشنبه در جلسه دولت نیز صحبت‌هایی دراین‌باره انجام شد؛ انشاالله جلوی این کار گرفته خواهد شد.»

اما با انتشار خبر آماده‌سازی جدول خاموشی‌ها در ایران، به نظر می‌رسد مشکل قطعی برق به این زودی‌ها رفع نخواهد شد.

سخنگوی صنعت برق در پاسخ به عدم اطلاع‌رسانی درباره زمان قطعی برق، دلیل آن را «مقطعی و به دلیل غیرقابل‌پیش‌بینی بودن خاموشی‌ها» عنوان کرد و گفت «اگر مشترکان در مصرف برق و گاز صرفه‌جویی داشته باشند مشکل حل خواهد شد.»

درحالی‌که به گفته مصطفی رجبی مشهدی توانیر هیچ بنایی بر ادامه خاموشی‌ها ندارد اما استاندار تهران از لزوم تهیه جدول خاموشی‌ها سخن گفت.

انوشیروان محسنی بندپی، دیروز (چهارشنبه)، در خصوص قطع برق در شهر تهران گفت: «بی‌تردید حتماً باید اطلاع‌رسانی در خصوص قطعی برق انجام شود و جدول قطعی برق تدوین شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 وی در ادامه با اشاره به وضعیت آلودگی هوای تهران گفت: «بعد از جلسه کمیته اضطرار در هفته گذشته با وزش باد در تهران مواجه شدیم که شرایط هوا را در آستانه پاک قرار داد.»

استفاده از سوخت مازوت و گازوئیل در نیروگاه‌های ایران باعث افزایش آلودگی هوا شده است و با توقف کار این نیروگاه‌ها برای کنترل آلودگی هوا، تهران و بسیاری از شهرهای ایران دچار مشکل قطعی متناوب برق شده‌اند.

سخنگوی صنعت برق ضمن تائید این موضوع روز سه‌شنبه گفت: «در برخی از مناطق کشور محدودیت موقتی به دنبال موضوع محدودیت سوخت نیروگاه‌ها اعمال‌شده است که باعث شد در برخی مناطق خاموشی مقطعی داشته باشیم.»

خاموشی‌های قطعی مورد اشاره آقای رجبی، در برخی مناطق ساعت‌ها به طول انجامید و باعث مشکلات بسیاری ازجمله اختلال در کلاس‌های درس مجازی شد.

مقامات وزارت نیرو «محدودیت سوخت نیروگاه‌ها» را دلیل اصلی قطعی برق این روزها می‌دانند و از مردم خواسته‌اند در مصرف انرژی و به‌خصوص گاز شهری صرفه‌جویی کنند.

رجبی گفت: «اگر مردم ۱۰ درصد در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند مشکل قطعی برق نخواهیم داشت.»

درحالی‌که مقامات صنعت برق از مردم می‌خواستند لامپ‌های اضافه را خاموش کنند و در منزل لباس گرم بپوشند تا گاز موردنیاز نیروگاه‌های برق تأمین شود، توجه افکار عمومی به مسئله دیگری جلب شد: صنایع پرمصرف ازجمله مزارع استخراج رمز ارز.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی گفت که شناسایی مزارع رمز ارزهای غیرمجاز در دستور کار قرارگرفته است.

پیش‌ازاین مقررشده بود که هزینه برق مصرفی این اماکن مطابق با قیمت برق صادراتی محاسبه شود تا قیمت برق ارزان ایران باعث نشود فشار بالایی از طرق استخراج رمز ارز به شبکه برق وارد شود.

مشخص نیست چه تعداد از این مراکز به‌صورت مجوزدار یا مخفیانه در ایران فعال هستند؛ اما طبق گزارش‌های وزارت نیرو اغلب این موارد در شهرک‌های صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی در حال فعالیت هستند.

در میانه بحران قطع متناوب برق، برخی از اعضای اتاق بازرگانی، انگشت اتهام را به‌سوی تحریم‌های خارجی، بالا بودن مصرف مشترکان و ارزانی انرژی در ایران گرفته‌اند.

 از سوی دیگر افکار عمومی با متهم کردن دولت به ناتوان بودن در کنترل مصرف انرژی در دومین کشور دارنده منابع گاز طبیعی، صرفه‌جویی مشترکان خانگی را راه‌حل این موضوع نمی‌دانند.

در این میان برخی حتی با اشاره به حملات سایبری که درگذشته اتفاق افتاده است، مقامات را به پنهان کردن دلیل اصلی قطعی گسترده برق متهم می‌کنند. اتهامی که توسط سخنگوی صنعت برق رد شده است.