عفونت کوویدی ایمنی زیادی ایجاد می‌کند اما بیماران ممکن است ناقل ویروس باشند

ایمنی ناشی از بار اول ابتلا به کووید-۱۹، مشابه ایمنی ناشی از واکسن این ویروس است

با اولین بار ابتلا، مردم ایمن می‌شوند اما این ایمنی صددرصد نیست-JOSEPH PREZIOSO / AFP

یک بررسی جدید دولتی نشان می‌دهد ابتلا به کووید-۱۹ به مدت دست‌کم پنج ماه تا ۸۳ درصد در برابر این ویروس، ایمنی ایجاد می‌کند؛ اما متخصصان هشدار داده‌اند کسانی که ایمنی طبیعی دارند ممکن است همچنان ناقل این عامل بیماری‌زا باشند و آن را به دیگران انتقال دهند.

پژوهشی که سازمان سلامت عمومی انگلستان انجام داد، نشان می‌دهد که ایمنی ناشی از بار اول ابتلا به کووید-۱۹، مشابه ایمنی ناشی از واکسن این ویروس است و عده کمی از مردم پس از اولین ابتلا، برای بار دوم جواب آزمایش آن‌ها مثبت می‌شود. طبق اولین گزارش سازمان سلامت عمومی انگلستان (PHE)، در موارد نادر ابتلای دوباره، بیشتر افراد هیچ علایمی ندارند.

 برای تهیه این گزارش از ده‌ها هزار کارمند بخش بهداشت و درمان در سراسر بریتانیا از ماه ژوئن تاکنون مرتب آزمایش گرفته‌ شده است. پژوهشگران در فاصله ۱۸ ژوئن تا ۲۴ نوامبر از میان شش هزار و ۶۱۴ شرکت‌کننده‌ای که طبق شواهد قبلا مبتلا شده بودند، ۴۴ مورد ابتلای مجدد تشخیص دادند (دو نفر با احتمال کمتر و ۴۲ نفر با احتمال بیشتر). هیچ‌یک از این افراد در مدت ابتلای اول آزمایش نداده‌ بودند اما همگی پادتن کووید-۱۹ را داشتند. پژوهشگران نرخ تراکم بروز بیماری را در طول این بازه زمانی، روی ۱۰۰ هزار نفر تنظیم کردند و نتیجه گرفتند افراد پس از بار اول ابتلا تا ۸۳ درصد ایمن می‌شوند و این ایمنی دست‌کم تا پنج ماه دوام دارد.

البته سازمان سلامت عمومی گفته است که این به معنی آن است که بسیاری از افرادی که در موج اول مبتلا شده‌اند ممکن است حالا در معرض خطر ابتلای دوباره باشند و از افراد مبتلا خواسته است همچنان مقررات ایمنی را رعایت کنند. این سازمان اعلام کرده است کسانی که پادتن کووید-۱۹ را دارند احتمالا دوباره مبتلا نمی‌شوند اما شواهد اولیه به‌دست‌آمده از مرحله بعدی این بررسی نشان می‌دهد برخی از این افراد همچنان ممکن است ناقل مقدار زیادی ویروس باشند و آن را به افراد دیگر نیز سرایت دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پژوهشگران همچنین نتوانستند میزان دوام واکنش ایمنی بدن را تعیین کنند. پروفسور سوزان هاپکینز، مشاور ارشد امور پزشکی در سازمان سلامت عمومی و سرپرست پژوهش «سایرن» گفت: «آیا این ایمنی شش ماه، یک سال یا دو سال دوام دارد؟ باید صبر کرد تا وقتی که بتوانیم برای این پرسش‌ها جواب کاملی پیدا کنیم.»

این پژوهش هنوز تحت داوری قرار نگرفته است و پژوهشگران، شرکت‌کنندگان را ۱۲ ماه دیگر هم زیرنظر خواهند داشت تا ببینند این ایمنی چه مدت دوام دارد، اثر واکسن بر آن چگونه است و افراد ایمن‌شده تا چه حد می‌توانند ناقل ویروس و عامل سرایت آن باشند.

یافته‌های این پژوهش در مورد ویروس جهش‌یافته کرونا که اولین بار در پاییز سال گذشته در کنت پدیدار شد، معتبر نیست. بررسی‌های آزمایشگاهی بیشتر در دست انجام است تا ببینند آیا پادتن بر ویروس بی.۱.۱.۷ هم اثر دارد یا نه و تا چه حد؟

با اینکه مشخص نیست که آیا نخستین ابتلا، ایمنی درازمدت ایجاد می‌کند یا نه اما پروفسور هاپکینز این پژوهش را «خبر خوبی» توصیف کرد.او گفت: «بار اول ابتلا به ویروس دست‌کم در این بازه زمانی به خوبیِ واکسن ایمنی ایجاد می‌کند و این برای مردم خبر بسیار خوبی است. این ایمنی در کنار واکسن، درمجموع مردم را ایمن‌تر می‌کند و باعث کاهش نرخ سرایت بیماری می‌شود. عفونت‌های جدید ممکن است بیایند و قطعا ممکن است افراد برای بار دوم هم مبتلا شوند اما خطر بروز شدید بیماری، بسیار کم است و اکثریت قریب به اتفاق مردم به خوبی ایمن می‌شوند. خوب است که با اولین بار ابتلا، مردم ایمن می‌شوند اما این ایمنی صددرصدی نیست و مردم همچنان باید مقررات ایمنی را رعایت کنند تا وقتی که اطلاعات بیشتری در این مورد و درباره مدت دوام این ایمنی به دست آوریم و بهتر بفهمیم که چرا ایمنی در برخی از این افراد ایجاد نشده است و این واکنش در گروه خاصی ایجاد می‌شود یا نه.»

هاپکینز توضیح داد که در افرادی که دوباره مبتلا می‌شوند، ویروس در ته حلق‌ و بینی بیمار جا خوش کرده است و احتمالا پیش از آنکه فرصت ایجاد هرگونه علایم و بیماری‌زایی پیدا کند دستگاه ایمنی بدن «فورا» آن را«پاکسازی» می‌کند. پروفسور هاپکینز گفت: «حتی اگر کسی ناقل باشد احتمال دارد برای مدت بسیار کوتاهی باشد اما افرادی را هم پیدا کرده‌ایم که ناقل‌ هستند و باید به مردم هشدار دهیم که معلوم نیست این افراد کدام‌یک هستند. نمی‌توانیم از روی سن، جنسیت یا محل زندگی افراد این را پیش‌بینی کنیم. بنابراین باید همچنان جانب احتیاط راحفظ کنیم. مخصوصا با مقدار زیاد ویروسی که در جامعه وجود دارد، این نکته بسیار مهم است.»

هاپکینز گفت که محققان هنگام طراحی این پژوهش می‌خواستند حتما بتوانند به کسب حداقل ایمنی قابل‌قبول برای ساختن واکسن دست پیدا کنند. او ادامه داد: «آن موقع هدف پژوهش‌ها در زمینه میزان اثرگذاری واکسن این بود که ببینند «آیا واکسن‌ها در کاهش ابتلا همراه با علایم به این ویروس، ۵۰ درصد کارایی دارند یا ۶۰ درصد؟ اگر به این موضوع از دیدگاه علایم‌شناسی نگاه کنیم می‌بینیم که بخش کوچکی (حدود ۱۳ نفر از ۴۴ نفر) از موارد مبتلا به این بیماری با علایم همراه بوده‌اند.»

استاد الینور رایلی هم گفت که این پژوهش «از لحاظ تعیین روندهای درازمدت همه‌گیری خبر خوبی بود. بااین‌حال تعداد افرادی که دوباره مبتلا می‌شوند صفر نیست پس نمی‌توان خیال کرد که چون آدم قبلا یک بار مبتلا شده دیگر نمی‌شود. این داده‌ها نشان می‌دهد فعلا همه باید خود را ناقل ویروس فرض کنند و بر این اساس رفتار کنند».

© The Independent

بیشتر از جهان