اینترنت فضایی ایلان ماسک به بریتانیا می‌رسد

استارلینک یک پروژه خصوصی است اما ماسک می‌گوید که با دستیابی به رشد پایدار سوددهی، می‌تواند عمومی شود

 ارایه خدمات استارلینک بر مبنای این هدف شکل گرفت که مردم و گروه‌های اجتماعی در مناطق دورافتاده به اینترنت پرسرعت دسترسی  پیدا کنند-Handout / NASA TV / AFP

استارلینک، پروژه اینترنت فضایی ایلان ماسک، پس از دریافت مجوزهای قانونی برای کاربران در بریتانیا در دسترس خواهد بود.

خدمات استارلینک ابتدا در سال گذشته در آمریکای شمالی ارایه شد و به افراد این امکان را داد تا به شبکه پرسرعتی که از صورت فلکی ماهواره‌ای اسپیس ایکس ارسال می‌شد استفاده کنند. بیش از ۸۰۰ ماهواره استارلینک در حال حاضر در مدار هستند و طرحی در دست است که طی چند سال آینده ده ها هزار ماهواره دیگر نیز به آن‌ها اضافه شود.

استارلینک یک پروژه خصوصی است اما آقای ماسک که اخیرا به‌عنوان ثروتمندترین فرد جهان شناخته شد، اشاره کرده است که با دستیابی به رشد پایدار سوددهی، می‌تواند عمومی شود. هر ثروتی که از این راه تولید شود می‌تواند به سرمایه‌گذاری در رویای جاه‌طلبانه او یعنی استقرار انسان در مریخ به کار گرفته شود.

در این میان استرالیا، یونان و آلمان هم گواهی تاییدیه استارلینک را دریافت کرده‌اند؛ در حالی که گزارش‌های محلی در روسیه حاکی از آن ‌است که دومای دولتی (مجلس قانونگذاری روسیه) ممکن است برای هر شرکت یا فردی را که تلاش کند از سرویس خدمات اینترنتی ماهواره‌ای استفاده کند، جریمه در نظر بگیرد. آقای ماسک در پاسخ به این گزارش‌ها در توییتی نوشت: «ما فقط در حال تلاش هستیم که انسان‌ها را به مریخ ببریم. کمک در این راه موجب سپاس و قدردانی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارایه خدمات استارلینک در حال حاضر بر مبنای این هدف شکل گرفته است تا مردم و گروه‌های اجتماعی در مناطق دورافتاده که به اینترنت پرسرعت دسترسی ندارند، به آن دست پیدا کنند. در ماه اکتبر یک قبیله بومی آمریکایی دورافتاده در ایالت واشنگتن یکی از اولین کاربران استارلینک شد. رخدادی که برای نخستین بار امکان آموزش از راه دور و ملاقات‌های اینترنتی از راه دور طی دوران همه‌گیری کرونا را برای آن‌ها فراهم کرد. در این ایالت همچنین نیروهای امداد و کمک اضطراری از این شبکه برای راه‌اندازی یک مرکز اتصال وای‌فای در شهر مالدن استفاده کردند که پیش از این بخشی از آن در جریان آتش‌سوزی‌ها از بین رفته بود.

مشتریان استارلینک در بریتانیا برای هر دیش ماهواره استارلینک و سایر ادوات و تجهیزات دریافت سیگنال، ۴۳۹ پوند پرداخت می‌کنند. آن‌ها همچنین باید ماهانه مبلغ ۸۴ پوند بابت استفاده از خدمات اینترنتی استارلینک بپردازند. این هزینه خدمات احتمالا با رشد و گسترش این شبکه، کاهش خواهد یافت. ضمن آنکه هزینه خدمات رقبایی مانند وان‌وب نیز ممکن است کاهش یابد. 

شبکه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، به انتقادهای برخی ستاره‌شناسان نیز دامن زده است که ادعا می‌کردند که سلسله ماهواره‌های ارسالی، مشاهده آسمان شب را مختل کرده‌اند. تابستان گذشته صدها ستاره‌شناس هشدار دادند درصورتی‌که کاری برای محدود کردن تاثیر این ماهواره‌ها انجام نشود، صورت فلکی ماهواره‌ای استارلینک می‌تواند بر پیشرفت‌های علمی نیز اثر بگذارد. 

اسپیس‌اکس در حال حاضر در حال همکاری با چند سازمان و نهاد ستاره‌شناسی و رصد نجومی است تا روش‌هایی که می‌توان میزان مشاهده شدن ماهواره‌های شبکه را کاهش داد، بررسی کنند. این روش‌ها شامل رنگ‌آمیزی این ماهواره‌ها به رنگ سیاه و چرخاندن پنل‌های خورشیدی آن‌ها در جهتی است که نورشان را به سمت زمین بازتاب ندهد. 

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی