کره‌جنوبی برای آزادی نفتکش از قطر کمک خواست

وزارت امور خارجه کره‌جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور خواستار «حداکثر پشتیبانی قطر» شده است

تصویر دوربین‌های مداربسته از نزدیک شدن قایق سپاه پاسداران به نفتکش کره‌جنوبی، ۴ ژانویه ۲۰۲۱- YONHAP / AFP

خبرگزاری کره‌جنوبی امروز ۲۵ دی‌ماه گزارش داد که این کشور برای آزادی کشتی و خدمه آن که توسط ایران بازداشت شده‌اند، از قطر کمک خواسته است.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، چوی جونگ كان، معاون اول وزیر خارجه كره جنوبی، این درخواست را در جلساتی با مقامات عالی رتبه قطر ارایه داده است.

جونگ كان روز چهارشنبه به طور جداگانه در دوحه با محمد بن عبدالرحمن بن جاسم الثانی، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر و سلطان بن سعد المریخی، وزیر امور خارجه این کشور دیدار كرد.

وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرده که این مقام کره‌جنوبی خواستار «حداکثر پشتیبانی ممکن از طرف قطر برای حل این مساله» شده است.

جونگ كان روز دوشنبه با همتای ایرانی خود عباس عراقچی در تهران گفتگو كرد اما دو طرف نتوانستند به توافق برسند.

ایران خواستار آزادسازی بیش از هفت میلیارد دلار پول بلوکه شده‌اش در کره جنوبی است و از سئول خواسته «از سیاسی کردن موضوع بپرهیزد.»

تانکر نفتی با پرچم کره جنوبی با ۲۰ خدمه از جمله پنج شهروند کره جنوبی، در تاریخ چهارم ژانویه توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در خلیج فارس توقیف شد.

مقامات ایرانی ادعا کردند این کشتی از بندر الجبیل عربستان سعودی حرکت کرده و هفت هزار و ۲۰۰ تن اتانول به کره جنوبی حمل می‌کرده است. آنها می‌گویند که کشتی کره‌ای پروتکل‌های زیست محیطی را نقض کرده و باعث آلودگی دریا شده است. به گزارش آسوشیتدپرس، این کشتی در حال حاضر در بندرعباس است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تنش بین سئول و تهران پس از آنکه کره جنوبی میلیاردها دلار از پول ایران را به دلیل تحریم‌های آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای تهران مسدود کرد، افزایش یافته است.

حدود سه تریلیون وون (۲.۷ میلیارد دلار) سپرده در شعبه سئول بانک ملت ایران توسط «بانک کره» مسدود شده است، در حالی که بر اساس اعلام خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، «بانک صنعتی» و «بانک ووری» کره حدود هفت میلیارد دلار پول نفت ایران را مسدود کرده‌اند.