پیام ویدیویی ترامپ در اینستاگرام پس از تایید خبر استیضاح

رئیس‌جمهور آمریکا خشونت‌ها را محکوم و همه را به صلح و آرامش فراخواند

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در ویدیویی که پس از رای مجلس نمایندگان به استیضاح دوباره او در صفحه اینستاگرام «کاخ سفید» منتشر شده،‌ بار دیگر خشونت‌های هفته گذشته در کنگره را محکوم  و همه را به صلح و آرامش دعوت کرد. 

ترامپ تاکید کرد: «آشوب و خشونت در کشور ما جایگاهی ندارد. شعار «آمریکا را دوباره با عظمت کنیم» همواره درباره دفاع از حاکمیت قانون بوده و آشوبگران مغایر با هرآنچه که من باور دارم و جنبش ما آن را نمایندگی می‌کند، اقدام کردند.» ترامپ در این پیام که در فاصله کوتاهی پس از اعلام خبر استیضاح دوباره او منتشر شد، اشاره‌ای به این موضوع نکرد. البته پیش‌تر درباره پیامدهای استیضاح یا برکناری خود برای آمریکا و دولت جو بایدن هشدار داده بود.

چهارشنبه گذشته، همزمان با برگزاری جلسه تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا، گروهی آشوبگر که «حامی ترامپ» خوانده شدند، به ساختمان کنگره حمله کردند. در جریان درگیری‌ها پنج نفر جان خود را از دست دادند. مجلس نمایندگان آمریکا نیز با اعلام اینکه دونالد ترامپ در دامن زدن به این خشونت‌ها نقش داشته، شب گذشته (چهارشنبه) طرح استیضاح دوباره او را تصویب کرد.

دونالد ترامپ در این ویدیو که حدود ۶ بعدازظهر چهارشنبه به وقت واشینگتن و پس از جلسه مجلس نمایندگان منتشر شده، می‌گوید: «هیچ یک از هواداران واقعی من نمی‌توانند حامی خشونت سیاسی باشند و اگر چنین می‌کنند از جنبش ما حمایت نمی‌کنند، بلکه به آن و کشور ما حمله می‌کنند و ما نمی‌توانیم آن را تحمل کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترامپ در ادامه به شرایط دشوار سال گذشته شامل اغتشاش‌ها و همه‌گیری کووید-۱۹ اشاره کرد و گفت: «چه راست، چه چپ، چه دمکرات، چه جمهوریخواه؛ توجیه و استثنایی برای اغتشاش وجود ندارد. آمریکا کشور قانون است و عدالت در مورد آنهایی که در حمله‌ها دست داشتند اجرا خواهد شد.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه از آنهایی که به دستور کار او باور داشته‌اند خواست به کاهش تنش‌ها و ایجاد صلح در کشور کمک کنند.

ترامپ با اشاره به گزارش سرویس‌های اطلاعاتی درباره برنامه‌ریزی برای اغتشاش در روزهای آینده و پتانسیل تهدید‌های احتمالی گفت: «هر آمریکایی شایسته آن است که صدایش به نحوی صلح‌آمیز و محترمانه شنیده شود. اما تاکید می‌کنم بدون خشونت و آشوب. همه باید به قانون و اجرای آن احترام بگذارند.»

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که به آژانس‌های فدرال دستور داده از همه منابع لازم برایی حفظ نظم استفاده کنند و هزاران نیروی گارد ملی در واشینگتن مسئولیت اطمینان از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت را بر عهده دارند.

ترامپ که در یک هفته گذشته و پس از آشوب در کنگره به هیچ یک از شبکه‌های اجتماعی خود شامل توییتر، فیس‌بوک و ایسنتاگرام برای ارتباط با مردم دسترسی نداشته است، به آزادی بیان اشاره کرد و سانسور و خاموش کردن صدای شهروندان را اشتباه و خطرناک خواند. او در روزهای گذشته و پس از مسدود شدن حساب کاربری‌اش در توییتر، تلاش کرد  نظرات خود را از طریق حساب کاربری دولتی در توییر منتشر کند، اما توییتر این پست‌ها را حذف کرد. روشن نیست که پیام او در اینستاگرام کاخ سفید نیز با سانسور مواجه می‌شود یا خیر.

ترامپ با اشاره به لزوم یافتن زمینه‌های مشترک بر مبنای اهداف مشترک تاکید کرد: «باید به یکدیگر گوش دهیم نه اینکه همدیگر را ساکت کنیم.»

ترامپ «واکسن جادویی، مقابله با همه‌گیری، احیای اقتصاد و حفاظت از امنیت ملی» را اهداف همه کشور عنوان کرد که باید روی آنها تمرکز شود. او در پایان بار دیگر خواستار حفظ نظم و احترام به اجرای قانون و عبور از وضعیت فعلی به عنوان یک آمریکای متحد شد».

مراسم تحلیف جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا برای ۲۰ ژانویه، شش روز دیگر برنامه‌ریزی شده است. دونالد ترامپ اعلام کرده است که در این مراسم شرکت نمی‌کند.