مجلس نمایندگان آمریکا به استیضاح دونالد ترامپ رای داد

این نخستین بار در تاریخ آمریکا است که یک رئیس‌جمهور دو بار استیضاح می‌شود

نانسی پلوسیی، رئییس مجلس نمایندگان آمریکا سند استیضاح دوباره ترامپ را به دوربین‌ها نشان می‌دهد-AFP

مجلس نمایندگان آمریکا با ۲۳۲ رای موافق در برابر ۱۹۷ رای مخالف به استیضاح دوباره دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده رای داد. این نخستین بار در تاریخ آمریکا است که یک رئیس‌جمهور دو بار استیضاح می‌شود، آن هم در فاصله کمتر از یک هفته به پایان کار دولت.

در صورتی که سنا، دونالد ترامپ را محکوم کند،‌ این امکان وجود دارد که او دیگر نتواند در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شرکت کند. البته سنا در یک هفته باقی مانده تا پایان کار دولت دونالد ترامپ تشکیل جلسه نخواهد داد.

عکاسان در حال ثبت سند دومین استیضاح دونالد ترامپ-AFP

مجلس نمایندگان که در دست اکثریت دمکرات است، روز گذشته نیز در اقدامی نمادین قطعنامه غیرالزام آور برکناری ترامپ بر اساس اختیارات معاون او مطابق با متمم ۲۵ قانون اساسی را تصویب کرده بود. مایک پنس، پیش از آن به نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که نفرت خود را از ترامپ به طور علنی نشان می‌دهد، نامه نوشته بود که در برابر فشارها برای برکناری ترامپ تسلیم نمی‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دونالد ترامپ نیز قبلا در مورد پیامدهای استیضاح دوباره یا برکناری‌اش برای آمریکا و دولت جو بایدن، هشدار داده بود.

با این حال مجلس نمایندگان آمریکا یک هفته پس از ورود آشوبگران به کنگره و جان‌باختن پنج نفر، به استیضاح دوباره ترامپ رای داد. حامیان استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا دلیل این اقدام را نقش او در تحریک آشوبگران برای ورود به ساختمان کنگره در واشینگتن عنوان کرده‌اند. این حمله همزمان با برگزاری جلسه تایید پیروزی بایدن در انتخابات سوم نوامبر ۲۰۲۰ و در شرایطی اتفاق افتاد که ترامپ بر تقلب در انتخابات تاکید داشت و هنوز پیروزی بایدن را نپذیرفته بود. ۱۰ نماینده جمهوریخواه نیز از طرح استیضاح دونالد ترامپ حمایت کردند.

جلسه رای‌گیری در مجلس نمایندگان برای استیضاح سنا در عصر چهارشنبه در حالی برگزار شد که نیروهای گارد ملی در محوطه و ساختمان کنگره حضور چشمگیری داشتند.

مراسم تحلیف جو بایدن ۲۰ ژانویه کمتر از یک هفته دیگر برگزار می‌شود و تا آن زمان تمهیدات امنیتی ویژه‌ای در آمریکا برقرار خواهد بود.