اسکاتلند دو برابر مصرفش انرژی بادی تولید می‌کند

توربین‌ها برق کافی برای مصرف شش ماهه ۴.۴۷ میلیون خانوار تولید کرده‌اند

pixabay.com

در شش ماهه نخست سال جاری میلادی، توربین‌های بادی اسکاتلند تقریبا دو برابر نیاز مصارف خانگی کل مردم آن انرژی تولید کردند.

بنیاد حیات وحش جهانی در اسکاتلند گفت که منابع انرژی تجدیدپذیر، برق کافی برای مصارف خانگی در سراسر اسکاتلند از هریس در آترهیبرایدز گرفته تا هروگیت در یورکشایر، تأمین کرده‌اند. 

توربین‌های بادی از ماه ژانویه تا ماه ژوئن امسال، برق کافی برای مصرف شش ماهه ۴.۴۷ میلیون خانوار تولید کردند. این رقم نزدیک به دو برابر خانوارهای ساکن اسکاتلند است. 

رابین پارکر، مدیر سیاست‌گذاری انرژی و اقلیم در بنیاد حیات وحش جهانی گفت: «این ارقام شگفت انگیزند. انقلاب انرژی بادی اسکاتلند به وضوح به پیش می‌رود. ما همه از انرژی پاک بهره می‌بریم. این انرژی برای اقلیم و جلوگیری از آسیب دیدن آن هم مفید است». 

وی افزود: «این ارقام نشان می‌دهد که مهار بادهای فراوان ساحلی در اسکاتلند می‌تواند برق سبز و پاک برای میلیون‌ها خانوار، نه تنها در اسکاتلند بلکه در انگلستان فراهم آورد. حالا وقت آن رسیده که دولت بریتانیا پا پیش بگذارد و برای انرژی بادی تولید شده در اسکاتلند بازار مصرف پیدا کند».

الکس ویلکاکس بروک، مدیر پروژه انرژی آب و هوا در آژانس انرژی سِورن وی گفت: «این ارقام واقعا ثبات انرژی بادی در اسکاتلند را نشان می‌دهد و اینکه چرا اکنون نقش عمده ای در بازار انرژی بریتانیا دارد».

این ارقام در حالی منتشر شده که بریتانیا طولانی ترین دوره استفاده از انرژی بدون زغال سنگ را می‌گذراند. 

سال گذشته، پس از آن که شرکت برق «اسکاتیش پاور» باقی مانده نیروگاه‌های گازی و آبی خود را به مبلغ ۷۰۲ میلیون پوند به شرکت «درکس» فروخت، بدل به اولین تامین کننده اصلی برق بریتانیا شد که سوخت‌های فسیلی را به کلی کنار گذاشته است. 

«اسکاتیش پاور» گفته است که در نظر دارد با سرمایه گذاری ۲.۵ میلیارد پوند طی چهارسال، ظرفیت تولید انرژی تجدیدپذیر خود را به دو برابر برساند. 

اما این نگرانی هنوز هست که بخش انرژی بادی به اندازه‌ای که می‌تواند اشتغال داخلی اینجاد نکرده، و فرصت به وجود آوردن زنجیره تولید در بریتانیا را از دست داده است.

در ماه آوریل، پس از آن که کنگره اتحادیه تجارت اسکاتلند گزارش داد که در بخش انرژی باد ساحلی در بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ ، ۴۰۰ فرصت شغل از دست رفته است، نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند گفت که باید برای ایجاد شغل در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر بیشتر فعالیت کرد.

این گزارش نشان داده است که به رغم افزایش نیروگاه‌های بادی ساحلی در اسکاتلند، شمار کارکنان این بخش از ۲۷۰۰ نفر در سال ۲۰۱۴ به ۲۳۰۰ نفر در سال ۲۰۱۷ کاهش یافته است. 

سال گذشته معلوم شد که دو سوم مردم بریتانیا اعتقاد دارند که دولت باید سیاست‌هایی که بخش انرژی بادی بریتانیا را به مرز نابودی کشانده، کنار بگذارد. 

از آنجا که قوانین حاکم بر ساخت توربین‌های بادی ساحلی پس از انتخابات ۲۰۱۵ به اجرا گذاشته شد، شمار تقاضانامه‌ها برای ساخت نیروگاه‌های بادی جدید ۹۴ درصد کاهش یافت.

 

© The Independent

بیشتر از جهان