بیانیه پایانی نشست حزب حاکم کره شمالی: تسلیحات هسته‌ای بیشتر

رهبر کره شمالی در این نشست، فهرستی بلندبالا از تسلیحات پیشرفته را نام برد که به ادعای او این کشور در حال تولید آن‌ها است

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی- KCNA VIA KNS / AFP

نشست تاریخی حزب حاکم کره شمالی روز سه‌شنبه به پایان رسید و کیم جونگ اون، رهبر این کشور خواستار تصویب قطعنامه‌ای شد که باعث تقویت «قدرت بازدارنده هسته‌ای» این کشور می‌شود.

آقای کیم در این نشست که برای اولین بار از سال ۲۰۱۶ برگزار می‌شد گفت که ایجاد نیروی هسته‌ای «یک هدف اصلی و استراتژيک» است. در این نشست ارزیابی‌هایی درباره حکومت هرمیت (حکومتی که به لحاظ سیاسی و جغرافیایی خود را از سایر دنیا جدا کرده است) ارایه می‌شود که حاوی نکاتی مهم و برنامه‌هایی برای سال‌های پیش رو است.

آقای کیم در آخرین اظهارات خود در این نشست، فهرستی بلندبالا از تسلیحات پیشرفته را نام برد که به ادعای او این کشور در حال تولید آن‌ها است؛ از جمله تسلیحات هسته‌ای خیلی مدرن، کلاهک‌های جنگی فراصوتی، موشک‌های حاوی چند کلاهک جنگی، ماهواره‌های  شناسایی نظامی، یک زیردریایی مجهز به نیروی هسته‌ای و موشک‌های بالستیک قاره‌پیمایی که از زمین یا زیردریایی شلیک می‌شوند و از سوخت جامد استفاده می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اقتصاد این کشور هم تحت تاثیر عوارض همه‌گیری کرونا ویران شده است، اگرچه کره شمالی ادعا می‌کند تاکنون یک مورد ابتلا هم نداشته و حتی مرزهای خود با چین، شریک تجاری اصلی خود، را نیز بسته است. همین‌طور با وقوع سیلاب و تحریم‌های بین‌المللی به خاطر برنامه‌های بمب اتمی این کشور، کره شمالی اکنون در وخیم‌ترین وضعیت خود طی دوران حکومت ۹ ساله آقای کیم قرار دارد.

آقای کیم گفت: «ما باید قدرت جنگی بازدارنده هسته‌ای خود را تقویت کنیم و در همین حال از هیچ اقدامی برای داشتن قوی‌ترین ارتش جهان فرو نگذاریم. نیروهای متخاصم سعی خواهند کرد پیشرفت‌های ما را بیشتر زیر نظر بگیرند و جهانیان شاهد خواهند بود چگونه برنامه سیاسی و مبارزه حزب ما در جهان به رسمیت شناخته خواهد شد.»

رهبر کره شمالی پیش‌تر در این نشست، ایالات‌متحده را «مانعی اساسی بر سر راه پیشرفت و تحول کشور کاملا مطابق با اصول» خود نامید و افزود که سرنوشت روابط متقابل بین این دو کشور به توانایی واشنگتن در کنار گذاشتن سیاست‌هایی بستگی دارد که از نظر پیونگ‌یانگ متخاصمانه تلقی شده‌اند.

در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، این دو کشور رابطه مشکل‌داری داشتند که با حملات لفظی شدیداللحن و تهدیدات مدام حملات هسته‌ای شروع شد؛ پیش از آن که به ملاقات تاریخی بین دو رهبر در سال ۲۰۱۸ منجر شود؛ وقتی که رئیس‌جمهور ایالات‌متحده درباره آن گفت: «ما عاشق یکدیگر شدیم.»

با این وجود هرگونه تلقی مثبت از دستاوردهای دیپلماتیک این دیدار به‌زودی ناپدید شد چرا که مذاکرات این دو رهبر در فوریه ۲۰۱۹ در ویتنام، بعد از آن که ایالات‌متحده قبول نکرد تحریم‌های کره شمالی را تا زمانی که به طور کامل برنامه هسته‌ای خود را کنار نگذاشته است، رفع نکند، به بن‌بست خورد.

پیونگ‌یانگ هم در پی انتقال قدرت در واشنگتن، با سری جدیدی از چالش‌های دیپلماتیک روبه‌رو خواهد شد و آقای کیم و جو بایدن شروع نه چندان کم‌دردسرتری از شروع روابط در سال ۲۰۱۷ و آغاز دوره آقای ترامپ خواهند داشت. این سیاستمدار دموکرات طی مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری، آقای کیم را به‌عنوان یک «قلدر» معرفی کرد که واکنش شدیدی کره شمالی را در پی داشت و در آن زمان این کاندیدا(بایدن) را یک «سگ هار» نامید که «باید با عصایی او را آن‌قدر زد که بمیرد.»

© The Independent