آلودگی هوا مبتلایان و کشته‌های کرونا را افزایش می‌دهد

میانگین فعلی کیفیت هوای پایتخت ۱۵۹ و در «شرایط ناسالم برای همه افراد» است

دوگانه سوخت مازوت یا مصرف برق در این روزها تهران را با چالشی عجیب مواجه کرده است- سایت الف

رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی پرسیده است که چرا کسی به  تعداد فوتی‌های آلودگی هوا توجهی نمی‌کند؟ او در ادامه این سؤال را مطرح کرده است که آیا تعداد فوتی‌های آلودگی هوا کمتر از کرونا است؟

سمیه رفیعی در تذکری در جلسه صبح روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی با طرح این موضوع که کیفیت پایین سوخت از عوامل آلودگی هوا در اکثر شهرهای ایران است گفت که نهادهای مسئول در برخورد با پدیده آلودگی هوا شفافیت لازم را ندارند و مجریان در حال بازی با الفاظ هستند در حالی که نوع آلایندگی در هوای کلانشهرها نشان‌دهنده کیفیت سوخت پایین است. او با انتقاد از انکار این موضوع گفت: «چرا مسئولان با شفافیت با مردم برخورد نمی‌کنند؟ آن‌ها باید پای تصمیمات خود بایستند و با مردم صادقانه صحبت کنند.» وی همچنین گفت: «برخی تصمیمات مسئولان با اعمال سلیقه شخصی صورت می‌گیرد.»

رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی، با مطرح کردن ضرر و زیان جانی زیاد و هرساله آلودگی هوا، افزود : «مصرف گاز طبیعی بنا به اعلام برخی استان‌ها با توجه به شیوع ویروس کرونا کمتر از گذشته بوده است و مشخص نیست علت خاموشی‌های ناگهانی چیست.» این نماینده مجلس همچنین بیان کرده است که خاموشی‌های ناگهانی خسارت‌های زیادی به دنبال دارد.

همزمان، فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران نیز گفته است که بین افزایش آلودگی هوا و افزایش شیوع کرونا، ارتباط مستقیم وجود دارد. به گفته علیرضا زالی، در شرایط فعلی همه افراد از جمله افراد سالم در خطر هستند اما مبتلایان به بیماری‌های تنفسی، قلبی به ویژه افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای تنفسی نظیر کودکان مبتلا به آسم و افراد مسن، بیشتر در معرض خطر هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران خطر شعله‌ور شدن کرونا و بیماری‌ها با تشدید آلودگی هوا را هشدار داده و تاکید کرده است که یک تعطیلی چندروزه می‌تواند به این معضل کمک کند. او همچنین گفته است که با آلودگی هوا، میزان مبتلایان به کرونا و مرگ‌ومیر حاصل از آن افزایش پیدا خواهد کرد.

علیرضا زالی، دلیل افزایش مرگ‌ومیر مبتلایان به کرونا به دلیل افزایش آلودگی هوا را، طول عمر ویروس کرونا در هوا توصیف کرده است. به گفته او، پدیده «اینورژن» یا «وارونگی هوا» در روزهای اخیر به‌گونه‌ای پیش رفته است که ارتفاع لایه وارونگی با سطح زمین به میزان زیادی کاهش پیدا کرده و به ۲۰۰ متر رسیده است. در چنین شرایطی با توجه به این که ویروس کرونا نسبتا سنگین است، زمان بیشتری در هوا معلق می‌ماند و بقای آن افزایش پیدا می‌کند. بدین ترتیب احتمال شیوع و ابتلا افزایش می‌یابد.

هزاران تن ذرات معلق در هوا، گازهای سمی و هوای خاکستری، تصویری از تهران در این روزها است. مردم در آسمان خاکستری این روزها برای تنفس هوا کم می‎آورند و بسیاری می‎گویند که هرگز هوای تهران را تا این حد آلوده به یاد ندارند.

براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در حالی که میانگین فعلی کیفیت هوای پایتخت ۱۵۹ و «شرایط ناسالم برای همه افراد» است، کیفیت هوای سوهانک با شاخص ۲۱۴ در «شرایط بسیار ناسالم» و ۱۰ ایستگاه بالاتر از ۱۸۰ قرار دارد.

 روزنامه همشهری در گزارشی نوشته است که ۲۰ روز هوای آلوده دی‌ماه، رکورد آلودگی هوا در ۲۰ سال گذشته را شکسته است. در حال حاضر هشت کلانشهر با مشکل آلودگی هوا دست به گریبان‌ هستند و مردم به‌سختی نفس می‎کشند. تعداد تماس‎ها با اورژانس طی روزهای اخیر و به دلیل آلودگی هوا ۱۰ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که مدارس و دانشگاه‎ها تعطیل هستند و بیشتر اداره‎ها و سازمان‎های دولتی با نیمی از کارکنان خود تشکیل می‎شوند و اکثر مشاغل هم در قرنطینه اجباری به سر می‎برند.

دوگانه سوخت مازوت یا مصرف برق در این روزها تهران را با چالشی عجیب مواجه کرده است. از یک سو بحث افزایش مصرف شهروندان مطرح است و از طرفی سوخت مازوت در نیروگاه‌های ایران برای تولید انرژی مقصر شناخته شده است. پیروز حناچی در روزهای گذشته به شهروندان توصیه کرد برای کاهش سوخت مازوت، مصرف برق و گاز خود را کاهش دهند. برخی مقام‌های دولتی نیز از مردم خواستند که در روزهای سرد لباس گرم بیشتری در منزل بپوشند تا مجبور به مصرف انرژی زیاد نباشند و در مصرف صرفه‌جویی کنند. رئیس سازمان محیط‌زیست هم به مردم گفت که صرفه‌جویی بهتر از سوزاندن مازوت است. پای مزارع استخراج ارز دیجیتال نیز وسط کشیده شده و تعدادی از استخراج‌کنندگان غیرمجاز دستگیر شده‌اند ولی هنوز تحقیق جامع و کاملی در این مورد با ارائه یافته‌های مستند از سوی مقام‌های دولتی و مسئول، گزارش نشده است. قبل از آن، برق بیشتر معابر تهران به بهانه محدودیت‌های کرونایی قطع شده بود ولی با پیگیری رسانه‌ها معلوم شد که قطعی برق خیابان‌های تهران هم به دلیل پایین آوردن مصرف سوخت مازوت انجام شده است و این‌گونه بود که «دوگانه برق و مازوت» چالش جدید تهرانی‌ها و سایر کلانشهرها شد.