به‌جای پول صادرات برق، از کشور پاکستان برنج وارد می‌کنیم

به دلیل تحریم‌ها ایران ناچار است از روش‌های «منسوخ» مثل «تهاتر» برای خرید کالا استفاده کند

ایران نفت، برق و گاز خود را با کالاهایی از سایر کشورها تهاتر می کند - عکس از اقتصاد آنلاین

وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگوی تلفنی با  وزیر صنعت پاکستان گفت: «در مقابل صادرات برق، از کشور پاکستان می‌توانیم برنج وارد کنیم که این مهم منتظر تصویب در دستگاه‌های مرتبط در پاکستان از جمله بانک مرکزی این کشور است.»

مهر در این باره گزارش داد که در مکالمه تلفنی انجام شده بین علیرضا رزم حسینی و عبدالرزاق داوود، ایران امیدوار است که با برگزاری نهمین کمیته مشترک و رایزنی‌های انجام شده، مذاکرات موافقت‌نامه تجارت آزاد نهایی شود.

باتوجه‌به تحریم‌های بین‌المللی و نگرانی از رابطه اقتصادی با ایران، به نظر می‌رسد تنها راه خرید کالا برای این کشور، تهاتر است.

پیش‌تر، حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صنعت، با اشاره به‌اجبار دولت ایران برای استفاده از روش‌های «منسوخ» مثل «تهاتر» گفته بود که «استفاده از روش‌هایی چون تهاتر برای بسیاری از تجار در سراسر دنیا باورکردنی و قابل‌تصور نیست».

در همین رابطه، حسین تنهایی در گفت‌وگو با ایلنا گفت در جلسه‌ای که با آقای جهانگیری درباره پول‌های بلوکه شده کشورمان در کره جنوبی داشتیم، پیشنهاداتی برای ارائه به کره دررابطه‌با نحوه تهاتر دلار‌های ایران در این کشور با انواع کالا فهرست شد و راهکارهای مورد نظر برای تهاتر را به معاون اول ارایه کردیم. مواد اولیه، دارو، مواد پتروشیمی، قطعات خودرو و لوازم‌خانگی و قطعات لوازم‌خانگی در اولویت‌های فهرست تهاتر پول‌های بلوکه شده با کالاهای کره‌ای قرار گرفته است.  

بنا به گزارش‌ها کره جنوبی نیز از تمایل خود برای صدور کیت‌های آزمایش کرونا، واکسن‌های آنفلوآنزا و داروهای آنتی‌بیوتیک به ایران خبر داده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چندی پیش، ایرنا به نقل از رضا اردکانیان، وزیر نیرو دررابطه‌با نحوه دریافت پول برق صادراتی به عراق، نوشت: «با افتتاح این حساب با مشکلات کمتری ناشی از تحریم‌های تحمیلی می‌توان این مبالغ را برای نیازهای ضروری از جمله در بخش مواد موردنیاز دارویی و کالاهای اساسی صرف کرد. او اضافه کرد که از این محل همچنین می‌توان برای پرداخت بدهی بخش خصوصی و شرکت‌های ایرانی نیز، اقدام کرد.»

پیش از آن نیز، جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران دراین‌رابطه اظهار داشت که تهاتر یا خرید کالا، از جمله اقدامات برای استرداد پول‌های بلوکه شده در سایر کشورها است. او گفته بود برای استرداد پول‌های بلوکه شده مذاکره می‌کنیم و در صورت لزوم از طریق شکایت در دادگاه‌ها این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

بیشتر از اقتصاد