احکام عجیب؛ رونویسی از وصیت‌نامه قاسم سلیمانی تا کار در بنیاد شهید

برخی قضات رونویسی از وصیت نامه قاسم سلیمانی یا کتاب علی خامنه‌ای را به عنوان نوعی مجازات استفاده می‌کنند

حمید حاج جعفر کاشانی در حکم تکمیلی به کار اجباری در معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران محکوم شده است - عکس از شبکه اجتماعی

طی چند سال اخیر، در دادگاه‌های جمهوری اسلامی احکام عجیبی صادر شده است. در آخرین مورد، داور پیشین لیگ برتر فوتسال ایران به ۴ سال و ۲ ماه حبس، ۲ سال محرومیت اجتماعی و ۲ ماه «کار اجباری در بنیاد شهید و امور ایثارگران» محکوم شده است.

به گزارش هرانا، حمید حاج جعفر کاشانی، سال ۹۷ در قائم‌شهر به اتهامات «توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام» دستگیر و در شعبه دوم دادگاه انقلاب ساری به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد. او سپس در فروردین امسال آزاد شد.

اما وی مجدداً، با حکم شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری، از بابت اتهامات اجتماع و تبانی و فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۴ سال و ۲ ماه حبس تعزیری، ۲ سال محرومیت از عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی، و به مدت ۲ ماه روزی ۴ ساعت کار اجباری در معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران تحت نظارت حراست آن محکوم شده است.

این نخستین‌بار نیست که چنین احکامی صادر می‌شود.

پیش‌تر، خبرگزاری فارس نوشت که دو متهم به سرقت در بخش چاروسا در استان کهگیلویه و بویراحمد به ۱۰۰ بار رونویسی از وصیت‌نامه قاسم سلیمانی و همچنین حفظ این وصیت‌نامه ظرف مدت حداکثر سه ماه محکوم شدند. قرار شد که متهمان حداکثر ظرف سه ماه پس از قطعیت حکم، وصیت‌نامه قاسم سلیمانی را پنجاه بار رونویسی کنند و از مفاهیم آن آشنایی کامل به دست آورد. سپس با حضور در واحد اجرای احکام کیفری ضمن تحویل اوراق دست‌نویسی شده به واحد اجرا، محتوای کلی وصیت‌نامه را از حفظ برای قاضی اجرای احکام بیان کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از آن نیز، ابوالفضل قدیانی، فعال سیاسی که به اتهام «توهین به رهبری» به دو سال و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان محکوم شده بود، برای مجازات تکمیلی به «مطالعه و رونویسی» از کتاب‌های «حکایت زمستان» نوشته سعید عاکف، «داستان سیستان» نوشته رضا امیرخانی و «دشمن‌شناسی» از کتاب‌های منتشر شده در انتشارات انقلاب اسلامی، محکوم شده است.

پسر او نیز در توییتر تأکید کرد که حتماً حکم مطالعه کتاب «دشمن‌شناسی» برای آشنایی با نظرات علی خامنه‌ای است.

به نظر می‌رسد صدور احکامی مانند ممنوعیت خروج از کشور و یا ممنوعیت عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی و احکامی ایدئولوژیک مانند مطالعه کتاب سران جمهوری اسلامی، خصوصاً برای متهمان سیاسی، روشی جدید برای ایجاد فشار روانی بر آنها است. مشخص نیست که از نگاه قضات به چه دلیل رونویسی از وصیت نامه قاسم سلیمانی یا کتاب های رهبر جمهوری اسلامی به عنوان نوعی مجازات در نظر گرفته می شود.