شهر برکلی استفاده از کلمات با بار جنسیتی را ممنوع می‌کند

این تصمیم واکنش‌های مثبت و منفی را به همراه داشته

AFP

شهر برکلی در کالیفرنیا دستورالعملی صادر کرده که استفاده از واژه‌هایی با بار جنسیتی مشخص را در ضوابط شهرداری ممنوع می‌کند.

راجیل رابینسون، عضو شورای شهر که سال گذشته از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی فارغ التحصیل شده و در ۲۳ سالگی جوان‌ترین عضو شورای شهر است، در ماه مارس دستورالعمل تغییر در ضوابط شهرداری را به شورا ارائه داد. او گفت که زمان تغییر ضوابط فرا رسیده است زیرا در حال حاضر به نظر می‌رسد که «مردها تنها افراد فعال در تمامی صنایع هستند و یا تنها کسانی هستند که شهرداری را اداره می‌کنند».

رابینسون گفت: «در حالی‌که آگاهی جامعه و فرهنگ ما در مورد موضوع هویت جنسیتی و ابراز جنسیت بیشتر می‌شود، قانون‌های ما نیز باید بازتاب دهنده همین واقعیت باشند. زنان و افراد میان‌جنسی هم سزاوارند همانگونه که شایسته هستند نشان داده شوند».

این دستورالعمل شامل فهرست عباراتی با بار جنسیتی در ضوابط موجود شهرداری و لیست عبارات جایگزین است که از لحاظ جنسیتی خنثی هستند.

همچنین، دستورالعمل شامل حذف ضمیرهای مذکر و مونث مانند she, he, her  و him و منع استفاده از آنها در ضوابط شهرداری می‌شود. مثلا اگر بازرسی مورد خطاب قرار گیرد، نباید جنسیت او با ضمیر مذکر یا مونث ذکر شود و تنها باید «بازرس» (the inspector) نام برده شود.

دستورالعمل روز سه شنبه تصویب شد و پس از مرور رسمی آن در هفته آینده، از ماه اوت به اجرا گذاشته خواهد شد.

واکنش کاربران توییتِر متفاوت بوده است؛ بعضی از آنها این حرکت را مترقی می‌دانند و برخی نیز می‌گویند شورای شهر در اولویت‌های خود دچار اشتباه شده است.

یک کاربر موافق این تغییر در توییتی نوشته برکلی «واقعا در برابری جنسی پیشتاز است» و موافق دیگری دستورالعمل جدید را «پیروزی» دانسته است.

هرچند همه قانع نشده‌اند و تعدادی از کاربران خواسته‌اند که شورای شهر برکلی وقت خود را روی موضوع‌های دیگری صرف کند.

کاربری نوشت: «عجب! بی خانمان‌های پُر شمار و پیاده روهایی که پُر از کثافت و سرنگ است عیبی ندارد، خوشحالم که در حال حل «مسائل» مهمی هستند».

کاربر دیگری نوشته «این به هیچ عنوان در توانمندسازی زنان تأثیری ندارد بلکه حواس‌ها را از مسائل مهم‌تری که زنان با آن دست به گریبان هستند منحرف می کند».

کاربر دیگری نیز نوشته «گویا دیوانگی پایانی ندارد».

برکلی نخستین شهری نیست که قوانین مربوط به استفاده از زبان جنسیت زده را اصلاح می‌کند. شهرهای مین و واشنگتن دی سی نیز برای به رسمیت شناختن افرادی که هویت جنسیتی مشخصی ندارند در گواهینامه‌های رانندگی اقدام کرده‌اند.

همچنین در سال ۲۰۱۷، کالیفرنیا نخستین ایالتی شد که گزینه میان‌جنسی را نیز وارد شناسنامه کرد.

کاربری نوشته «آیا درست نیست که در بعضی متن‌ها مرد (man) به معنای انسان (human) بکار رفته؟ مثل جمله معروف آرمسترانگ: «یک قدم کوچک از انسان (man)...».

کاربر دیگری پاسخ داده : «هیچکس در برکلی انکار نمی‌کند که در بعضی متن ها «man» یعنی انسان (human). امّا متن‌هائی هم هستند که man یعنی مرد. هر کسی حق دارد که به دقت مورد خطاب قرار گیرد. حذف زبان جنسیت زده شروع خوبی است برای اینکه همه به حساب آیند».

کاربری گفته «برکلی واژگانی را که بار جنسیتی دارند از ضوابط شهری حذف می‌کند. مثلا دریچه آدم رو (manhole) که به دریچه تعمیرات (maintenance hole) تغییر نام یافته است».


 

© The Independent

بیشتر از زندگی