آذربایجان غربی، خوزستان و هرمزگان در صدر جدول بیشترین نرخ بیکاری

در بهار امسال استان لرستان با نرخ بیکاری ۲۱ درصد، در صدر استان‌ها با بیشترین نرخ بیکاری اعلام شد

شیوع ویروس کرونا و کاهش نقدینگی در پی تحریم‌های آمریکا، به مشکلات اقتصادی در ایران دامن زده است - ATTA KENARE / AFP

نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در پاییز نشان می‌‌‎دهد، آذربایجان ‎‌غربی، خوزستان و هرمزگان بالاترین نرخ بیکاری در کشور را دارند.

پایگاه خبری مشرق نوشت در بین استان‌های کشور، آذربایجان غربی با ۱۵.۵ درصد، خوزستان ۱۴.۹ درصد و هرمزگان با ۱۳.۸ درصد بیشترین نرخ بیکاری، ایلام و خراسان رضوی با ۵.۱ درصد، خراسان جنوبی۶.۶ درصد، سمنان ۶.۷ درصد، کمترین نرخ بیکاری را دارند. 

گزارش مرکز آمار ایران در بهار امسال استان لرستان با نرخ بیکاری ۲۱ درصد را در صدر جدول نرخ بیکاری در استان‌های ایران قرار داد.

نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در زمستان سال ۹۸ که در فروردین ماه سال جاری منتشر شد اما نشان می‌داد از میان ۳۱ استان کشور، بیشترین نرخ بیکاری به ترتیب متعلق به استان‌‌های کردستان با ۲۰ درصد، کرمانشاه ۱۷.۹ درصد، لرستان ۱۶.۸ درصد، آذربایجان غربی ۱۴.۵ درصد و خوزستان ۱۲.۴ درصد بوده ‎است.

این گزارش نشان می‎‌دهد، در بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵ساله و بیشتر ۹.۴ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌‌اند.

اما در میان سه استانِ آذربایجان‎ غربی، خوزستان و هرمزگان که بیشترین آمار بیکاری پاییز سال جاری را به خود اختصاص داده‎‌اند، استان خوزستان همواره طی سال‌های گذشته بالاترین میزان نرخ بیکاری را در میان استان‌‎های دیگر داشته‎ است. بیشترین آمار بیکاری در این استان نیز معمولا در میان شهرهای نفت‎‌خیز آن یعنی لالی، مسجدسلیمان و هفتکل بوده ‎است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند بحران بیکاری در استانی همچون خوزستان که مشکلات فراوانی را تجربه می‌‎کند همواره بیش از سایر استان‌های کشور بوده‎ است، تاکنون برنامه‎‌ای برای کاهش جمعیت افراد بیکار آن تدوین نشده و اگر شده، اطلاع‎‌رسانی نشده ‎است. در عین حال، آمار سالانه نشان می‌‎دهد جمعیت بیکار خوزستان طی سال‌های گذشته، شیب صعودی داشته ‎است. معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور، سال گذشته اعلام کرد نرخ بیکاری استان خوزستان ۱۴ درصد است که نشان‌دهنده رشد آن در سطح کلان است. یکسال قبل از آن، در سال ۱۳۹۷ هم سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت نرخ بیکاری در خوزستان بالاتر از سطح متوسط کشوری است. در سال ۱۳۹۷، خوزستان رتبه دوم بیکاری را در کشور داشت. امید حاجتی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان نیز با اشاره به آمار بالای بیکاری در این استان گفته بود، آمار وحشتناکی از خودکشی در شهرستان‎‌های استان، به ویژه شهرستان‌‎‌هایی که آمار بیکاری بیشتری دارند در چند ساله اخیر مشاهده شده ‎است.

بر اساس گزارش‌‎های مرکز آمار ایران، طی سال ۱۳۹۸ از کل تولید کارگاه‌های صنعتی کشور در سال گذشته، حدود ۷۹ درصد آن مربوط به ۱۰ استان شامل تهران، خوزستان، اصفهان، بوشهر، مرکزی، هرمزگان، آذربایجان، شرقی، البرز، خراسان‌رضوی و قزوین بوده و سهم ۱۰ استان انتهایی شامل استان‌های گلستان، چهارمحال‌وبختیاری، لرستان، اردبیل، خراسان‌شمالی، خراسان‌جنوبی، سیستان‌‌وبلوچستان، کردستان، ایلام و کهگیلویه‌‌و‌بویراحمد تنها ۳/۳ درصد است.

هرچند مقام‎‌های دولتی می‌‎گویند در سال‌های گذشته حمایت از بیکاران در استان‎‌های محروم با آمار بالای بیکاری از جمله خوزستان با محوریت ایجاد اشتغال، درحال انجام بوده ‎است ولی یک خطای استراتژیک موجب شکست این طرح شده ‎است. مدیران دولتی می‌‎گویند خطای استراتژیک آنها این بوده که اشتغال پایدار، اشتغال تولید محور است و تاکنون اشتغال تولید محور انجام نشده ‎است. اقتصاد دولتی ایران همواره اجازه فعالیت به بخش خصوصی و حضور بدون واسطه در بخش تولید را نداده‎ است. شاید به همین دلیل یا به علت افزایش مشکلات اقتصادی دولت، مشکلات اقتصادی در استان‌ها نیز رو به افزایش گذاشته‎ است.

یکی از دلایل بروز مشکلات اقتصادی در ایران، به خصوص در دو سال گذشته، شیوع کرونا، بحران‌‎های اقتصادی در پی تحریم‌‎های آمریکا و کاهش نقدینگی دولت بوده ‎است.