مخالفت پنس با برکناری ترامپ بر اساس متمم ۲۵

مجلس نمایندگان امروز (چهارشنبه) طرح استیضاح را به رای می‌گذارد

مایک پنس در کنار دونالد ترامپ در کارزار انتخاباتی-Brendan Smialowski / AFP

مایک پنس در نامه‌ای به نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با اجرای متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا برای برکناری رئیس‌جمهور مخالفت کرد. معاون دونالد ترامپ گفت: «چنین اقدامی به نفع کشورمان نیست».

دفتر پنس در حالی متن این نامه را منتشر کرده که مجلس نمایندگان آمریکا آماده می‌شود تا امروز (چهارشنبه) یک جلسه برای رای‌گیری درمورد صدور یک قطعنامه غیرالزام‌آور برگزار کند که از معاون رئیس‌جمهور می‌خواهد از اختیار خود در متمم۲۵ قانون اساسی آمریکا استفاده کند.

تا کنون سه نماینده جمهوریخواه اعلام کرده‌اند که به استیضاح ترامپ رای می‌دهند. رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در مورد پیامدهای این اقدام برای منافع آمریکا و دولت بایدن هشدار داده است.

بحث استفاده از متمم ۲۵ و استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا پس از حمله چهارشنبه گذشته به ساختمان کنگره آمریکا همزمان با برگزاری جلسه تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مطرح شد. در جریان این آشوب پنج نفر جان خود را از دست دادند.

به گزارش رویترز، پنس خطاب به پلوسی نوشته که تمرکز دولت ترامپ بر انتقال قانونمند قدرت خواهد بود. او از پلوسی و دیگر اعضای کنگره خواسته از اقداماتی که به شکاف بیشتر در جامعه دامن می‌زند، خودداری کنند.

در بخشی از این نامه آمده است: «با ما برای کاهش تنش‌ها و ایجاد اتحاد در کشور به منظور آمادگی برای برگزاری مراسم تحلیف جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور بعدی ایالات‌متحده همکاری کنید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترامپ پیش از این از پنس خواسته بود از اختیار قانونی خود برای مخالفت با برگزاری جلسه تایید نتیجه رای کالج الکترال استفاده کند. اما معاون رئیس‌جمهور آمریکا با این خواسته ترامپ مخالفت کرد.

پنس در بخشی از نامه خود به همین مخالفت اشاره کرده و خطاب به پلوسی می‌نویسد: «هفته گذشته در برابر فشارها برای استفاده از اختیارات فراتر از قانون اساسی مقاومت کردم و اکنون نیز تسلیم فشارهای سیاسی در چنین زمان حساسی نمی‌شوم.»

او در این نامه هشدار داده که استفاده از متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا به عنوان «مجازات» سابقه بدی بر جای می‌گذارد.

طبق قانون اساسی آمریکا، برکناری رئیس‌جمهور طبق متمم ۲۵ به اعلام معاون او و همراهی اکثریت کابینه نیاز دارد.

بیشتر از