به رغم نگرانی‌های امنیتی، مراسم تحلیف بایدن در فضای باز برگزار می‌شود

افراطیان هوادار آقای ترامپ در باره «قیامی عظیم» در صورت برکناری او هشدار داده اند

حصار امنیتی دورادور محوطه کنگره آمریکا، محل تحلیف جو بایدن - AL DRAGO / GETTY NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

به ‌رغم نگرانی‌های امنیتی درباره مراسم تحلیف بعد از خشونت هفته گذشته در پایتخت، رئیس جمهور منتخب جو بایدن می‌گوید طبق برنامه‌های قبلی پیش خواهد رفت که مراسم تحلیف را در محیطی رو باز برگزار کنند. 

این خبر بعد از آن منتشر شد که هواداران ترامپ روز چهارشنبه خطوط دفاعی نیروهای پلیس را شکسته و به کنگره حمله کردند که باعث بروز سؤالاتی درباره تمهیدات امنیتی مراسم پیش رو در روز تحلیف در تاریخ ۲۰ ژانویه شد. 

روز ششم ژانویه، شورشیان به سرعت بر پلیس پایتخت غلبه کرده و به ساختمان کنگره یورش بردند که نمایندگان را مجبور به ترک مجلس کردند، برخی هم توانستند داربست‌ها و سکوی آماده شده برای مراسم تحلیف را تسخیر کنند. 

به ‌رغم نگرانی درباره مقتضیات امنیتی این شورش‌ها، که طی آن پنج نفر جان باختند، آقای بایدن روز دوشنبه به خبرنگاران گفت او «هراسی ندارد که سوگند خود را در فضایی باز ادا کند». 

او گفت: «خیلی مهم است که تمرکزی جدی بر یافتن و مسؤول نگه داشتن کسانی باشد که در اغتشاش و تهدید جان مردم، تخریب اموال عمومی و ورود آسیب‌های شدید نقش داشتند.» 

مقامات امنیتی هم اطمینان خاطر داده‌اند که این مراسم امن خواهد بود چرا که تمهیدات سختگیرانه امنیتی در اطراف کل منطقه پایتخت اتخاذ خواهد شد و حداقل ۱۰ هزار سرباز گارد ملی در منطقه خواهند بود. 

با آماده شدن برای برگزاری این مراسم، کمیته تحلیف رئیس جمهور به آسوشیتدپرس گفت زمینه و موضوع روز تحلیف امسال «آمریکای متحد» است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر تونی آلن، مدیرعامل کمیته تحلیف رئیس جمهور گفت: «مراسم تحلیف حاکی از شروع فصل جدیدی برای مردم آمریکا است، فصلی برای التیام، متحد شدن، کنار هم آمدن و فصلی برای آمریکای متحد. وقت آن رسیده که این دوران تفرقه را به پایان ببریم. مراسم روز تحلیف بازتابی از ارزش‌های مشترک ما و یادآور این است که ما در کنار هم در مقایسه با جدا از هم، قوی‌تر هستیم. همین شعار ما: خارج از همه، یکی؛ از مصادیق این یادآوری است.»

با این حال، کمیته تحلیف رئیس جمهور و شهردار واشینگتن دی‌سی از آمریکایی‌ها خواسته‌اند از سفر به این شهر برای شرکت حضوری در مراسم تحلیف خودداری کنند و به جای آن از طریق مجازی در این جشن شرکت کنند. 

به دلیل تهدیدات ادامه‌دار از جانب گروه‌هایی که در شورش هفته گذشته پایتخت ایالات متحده نقش داشتند و برنامه آن‌ها برای اخلال در مراسم تحلیف، بنای یادبود واشینگتن هم پیش از این مراسم تعطیل شد. 

رئیس جمهور فعلی آمریکا، دونالد ترامپ روز سه‌شنبه درخواست اعلام وضعیت اضطراری برای واشینگتن دی‌سی را تایید کرد و در پرتو بحث‌های جاری دستور ارسال کمک فدرال را به پایتخت کشور صادر کرد. 

موریل باوزر، شهردار واشینگتن در نامه‌ای برای اخذ تایید رئیس جمهور نوشت: «براساس اتفاقات اخیر و ارزیابی‌های اطلاعاتی، ما باید برای ورود گروه بزرگی از افراطیان مسلح و تعلیم‌دیده به واشینگتن دی‌سی آماده باشیم.» 

بنا بر گزارشی داخلی که به دست سی‌ان‌ان رسیده، اف‌بی‌آی نیز ظاهرا به دنبال ردیابی گزارش‌هایی حاکی از «تهدیدهای متعدد برای آسیب رساندن» به رئیس جمهور منتخب و همین‌طور کامالا هریس، معاون اول رئیس جمهور منتخب و نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان پیش از برگزاری این مراسم است. 

آقای ترامپ در توییتر تایید کرد که در این مراسم شرکت نخواهد کرد ولی در نهایت شکست خود را در انتخابات پذیرفت و متعهد به انتقال مناسب قدرت به دولت جدید در آن روز شد. 

برنامه‌های این مراسم همینک نیز به دلیل بیماری عالم‌گیر و ادامه‌دار کرونا به طور عمده کاهش یافته‌اند و دغدغه‌های امنیتی بیشتر به این معنی خواهد بود که احتمالا مراسم تحلیف تحت کنترل بیشتری قرار خواهد گرفت. 

برای جایگزین کردن جشن‌های معمول، کمیته تحلیف برنامه خود را تشریح کرد تا نمایشی را به وسعت چندین خیابان و چهارراه «نشنال مال» برگزار کند که شامل ۱۹۱ هزار و ۵۰۰ پرچم ایالات متحده و ۵۶ ستون نور است تا نمادی از هر ایالت و قلمروی ایالات متحده باشد. 

به گفته این کمیته «دریای پرچم‌ها» نمادی از «شهروندان آمریکا است که نمی‌توانند به پایتخت سفر کنند» تا در مراسم ادای سوگند به طور حضوری شرکت نمایند. 

«رژه‌ای مجازی» هم که گروه‌های مختلف سراسر کشور را نشان می‌دهد به صورت تلویزیونی پخش خواهد شد تا جایگزین رژه سنتی روز تحلیف شود و آقای بایدن با همراهی نیروهای نظامی محافظ رئیس جمهور به کاخ سفید وارد خواهد شد. 

گزارش‌های تکمیلی از سایر آژانس‌های خبری

© The Independent

بیشتر از جهان