هشدار پمپئو به جهان در مورد خطر «غیرقابل تصور» اتحاد ایران و القاعده

وزیر خارجه آمریکا: القاعده سه دهه است که با جمهوری اسلامی ارتباط دارد

وزیر خارجه آمریکا هشدار داد که ایران اکنون بزرگترین خطر برای آمریکا است، چرا که «به یک افغانستان جدید»  تبدیل شده است-ANDREW HARNIK / POOL / AFP

وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه با اشاره به ترور ابومحمد المصری نفر دوم القاعده در تهران در مرداد ماه گذشته گفت، حضور وی در تهران برای ما تعجب‌آور نبود، چرا که جمهوری اسلامی سه‌دهه است با این سازمان تروریستی ارتباط دارد.

مایک پمپئو در سخنانی در باشگاه ملی مطبوعات در واشنگتن، با اشاره به این که روابط القاعده و ایران پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر به آمریکا شکل گرفته است، گفت بسیاری از اعضای القاعده و خانواده‌های آنها در ایران پناه گرفته‌اند.

ابو محمد المصری، که نام واقعی او عبدالله احمد عبدالله است، هفتم اوت سال گذشته میلادی (هفدهم مرداد سال جاری خورشیدی) در شمال تهران به ضرب گلوله کشته شد. مریم دختر المصری و بیوه‌ حمزه بن لادن، پسر اسامه بن لادن، نیز همراه او کشته شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ، که تنها هشت روز دیگر به پایان وزارتش باقی مانده است در ادامه اضافه کرد، «القاعده دنبال یک خانه امن می‌گردد و انتخاب آن ایران بوده است. القاعده در واقع سه دهه است که با جمهوری اسلامی ارتباط دارد.»

آقای پمپئو گفت، با حصول توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ قدرت‌های جهانی با ایران، روابط جمهوری اسلامی با القاعده نیز دستخوش تغییر شد و تهران به اعضای آن اجازه داد که در داخل ایران فعالیت‌های تروریستی خود را ترمیم و از آنجا هدایت کنند.

وزیر خارجه آمریکا هشدار داد که ایران اکنون بزرگترین خطر برای آمریکا است، چرا که «به یک افغانستان جدید»  تبدیل شده است. وی افزود، اعضای القاعده در افغانستان در کوه‌ها مخفی شده بودند، اما در ایران ما نمی‌توانیم نظارتی بر فعالیت آنها داشته باشیم.

وی در پایان سخنرانی خود که تنها بر ایران مترکز بود گفت، تصور کنید اگر القاعده بتواند از حمایت حکومتی مانند جمهوری اسلامی برخوردار شود چه کارهایی می‌تواند در جهان انجام دهد. نمی‌توانید تصور کنید اتحاد ایران و القاعده چه خطر بزرگی است.

این نخستین بار نیست که واشنگتن تهران را متهم به همکاری با القاعده می‌کند. نیتان سیلز هماهنگ‌کننده امور ضدتروریسم وزارت خارجه آمریکا شهریور سال گذشته گفته بود جمهوری اسلامی همچنان به پناه دادن به اعضای القاعده در خاک خود برای ادامه می‌دهد.

آژانس مرکز سازمان اطلاعات ایالات متحده، سیا، در پاییز ۱۳۹۶ اسناد ارتباط ایران و القاعده منتشر کرد. این اسناد بخشی از اسنادی است که در ارتباط با حمله بهار ۱۳۹۰ ارتش آمریکا به مخفیگاه بن لادن در پاکستان، که منجر به کشته شدن او شد، منتشر شده است.

ایران اتهام حمایت از تروریسم و همکاری با القاعده را رد می‌کند.