قطع گسترده برق در شهر تهران

علت آن مصرف بیش از حد گاز خانگی و نرسیدن سوخت به نیروگاه‌ها عنوان شده است

از نیروگاه‌های تهران، نیروگاه طرشت، ری و سه واحد نیروگاه رودشور از مدار بهره‌برداری خارج شده‌اند- تصویر از وب‌سایت شرکت آرین ماه‌تاب، پیمانکار نیروگاه رودشور

قطع برق که از خاموشی شبانه معابر و خیابان‌ها شروع شد، حالا به خانه‌های شهروندان رسیده است. شهر تهران روز سه‌شنبه با قطع گسترده برق روبه‌رو شده است و در شهرهای دیگر هم قطعی پراکنده برق وجود دارد. علت این موضوع، نرسیدن سوخت گاز به نیروگاه‌های برق عنوان شده است.

بنابر گزارش‌ها، روز سه‌شنبه ۲۳ دی‌ماه در مناطق ۱، ۲، ۳، ۴، ۶، ۸، ۹، ۱۰، ۱۳ و ۱۴ تهران و همچنین در بعضی شهرهای استان گیلان، البرز، مرکزی، اصفهان، سمنان، قم، خوزستان، یزد، تبریز و اردبیل برق بسیاری از خانه‌ها قطع شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، روز سه‌شنبه از بین نیروگاه‌های تهران، نیروگاه طرشت، ری و سه واحد از نیروگاه رودشور از مدار بهره‌برداری خارج شده‌اند که دلیل آن «کمبود سوخت‌رسانی به این واحدها اعلام شده است».

مصطفی‌ رجبی‌ مشهدی، سخنگوی صنعت برق وزارت نیرو نیز در این زمینه به خبرگزاری فارس گفت: «در برخی از نقاط کشور مجبور به اعمال محدودیت و خاموشی شدیم که دلیل اصلی آن افزایش مصرف گاز خانگی و محدودیت تحویل سوخت به نیروگاه تلقی می‌شود.»

این درحالی است که آقای رجبی مشهدی دلیل کمبود برق را استخراج غیرمجاز بیت‌کوین اعلام کرده و گفته بود: «به‌دلیل گرانی بیت‌کوین و ارزانی نرخ برق در ایران، فعالیت‌‌های استخراج‌کنندگان بیت‌کوین افزایش پیدا کرده است و سهم بیت‌کوین از مصرف برق در ایران به بیش از ۳۰۰ مگاوات رسیده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ هم سه‌شنبه ۲۳ دی‌ماه، با صدور اطلاعیه‌ای، اعلام کرد که «به‌علت مصرف بیش از حد گاز در هفته‌های اخیر و به این دلیل که سوخت بسیاری از نیروگاه‌های کشور گاز شهری بوده»، این موضوع منجربه «محدودیت تأمین سوخت نیروگاه‌های کشور و کمبود برق» شده است.

بنابر این اطلاعیه برخی نیروگاه‌ها به‌دلیل نداشتن سوخت از مدار خارج شده‌اند و تولید برق در آن‌ها متوقف شده است که باعث «برخی قطعی‌های برق به‌صورت پراکنده در سطح شهر پایتخت شده است». 

وزارت نیرو و شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ از مشترکان برق درخواست کرده‌اند که با رعایت مصرف انرژی و با کاهش تنها یک درجه‌ای وسایل گرمایشی و کاهش ده درصدی مصرف برق در شبانه‌روز به پایداری شبکه برق کمک کنند.

به این ترتیب مقام‌های مسئول مانند بسیاری موارد دیگر، شهروندان را عامل مصرف بالای گاز و در نتیجه کمبود آن برای تأمین سوخت نیروگاه‌ها و پایین آمدن تولید برق می‌دانند. این درحالی است که روزنامه جام‌جم روز پنج‌شنبه ۱۸ دی‌ماه، در گزارشی با بررسی دقیق این موضوع، اعلام کرده بود که نقش مردم در مصرف یا هدر دادن گاز خیلی کمتر از چیزی است که مسئولان ادعا می‌کنند.

پیش از این درمورد دلیل سوزاندن مازوت در نیروگاه‌ها نیز که خود عامل آلودگی شدید هوا شده بود، کمبود گاز طبیعی به‌دلیل مصرف بالای شهروندان، یکی از دلایل عنوان شده بود. 

شاید هم دیلی این خاموشی‌ها توجه وزارت نیرو به رهنمود عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران است که روز دوشنبه ۲۲ دی‌ماه، گفته بود: «از نظر من بهتر است که روزی دو ساعت خاموشی داشته باشیم اما از سوخت مازوت استفاده نکنیم.»