منشاء کرونا؛ سفر بازرسان بین‌المللی به چین پس از یک سال چانه‌زنی

طبق اعلام انجمن ملی بهداشت چین این کارشناسان روز پنج شنبه برای بازدید وارد این کشور می‌شوند

سازمان بهداشت جهانی برای انجام این بازدید به مدت یک سال مذاکره ‌کرده است - STR / AFP

طبق اعلام مقامات چین، کارشناسان سازمان بهداشت جهانی (دبلیو.اچ.او) برای تحقیق در مورد منشاء همه‌گیری کرونا، طی هفته جاری، راهی این کشور می‌شوند.

این سفر درست یک سال بعد از ثبت نخستین مورد مرگ بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ انجام می‌شود؛ مورد مبتلا شده یک مرد ۶۱ ساله و مشتری همیشگی بازار تره‌بار شهر ووهان چین بود.

طبق اعلام انجمن ملی بهداشت چین این کارشناسان روز پنج شنبه برای بازدید وارد این کشور می‌شوند. هنوز جزییات یا برنامه‌ای اعلام نشده است و وزارت خارجه چین می‌گوید این کشور همچنان در حال تدوین "روال‌های لازم و برنامه‌های عینی مربوطه" است.

قرار بود این تحقیق از هفته قبل آغاز شود اما مجوز ندادن چین آن را به تأخیر انداخت. در حالی که مقامات چین صدور مجوز را به تأخیر انداخته‌اند، چندین عضو این گروه تحقیقات بین‌المللی، راهی این سفر شده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی برای انجام این بازدید به مدت یک سال مذاکره ‌کرده است و تدروس ادهانوم قبریسوس، دبیرکل این سازمان از شنیدن خبر انجام این تحقیق ابراز خوشحالی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دبیرکل سازمان بهداشت جهانی در توییتر نوشت: در پی همکاری تنگاتنگ با همتایان(چینی) در این مأموریت مهم هستیم تا منشأ ویروس و مسیر انتقال آن به انسان را پیدا کنیم.

یکی از کارشناسان بهداشت این سازمان هم می‌گوید گروه تحقیق انتظار "چندانی" ندارد که در این سفر بتوان منشاء ویروس را مشخص کرد.

دولت چین تا کنون تمام تحقیقات داخلی راجع به منشاء ویروس را نیز تحت نظر داشته است. طبق گزارش اسوشیتد پرس در مورد یکی از این تحقیقات، رسانه‌های دولتی چین می‌گویند ممکن است منشأ ویروس جای دیگری باشد.

استفان دوژاریک سخنگوی سازمان ملل در مصاحبه با خبرنگاران در مقر این سازمان در نیویورک گفت آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل "از تلاش دکتر تدروس و سازمان بهداشت جهانی برای اعزام گروه تحقیق به آن‌جا کاملاً حمایت می‌کند."

دکتر دوژاریک افزود: همان طور که نقش رهبری سازمان بهداشت جهانی در نبرد با همه‌گیری خیلی مهم است نقش رهبری آن در شناسایی ریشه‌های این همه‌گیری نیز مهم است و بهتر است برای گام بعدی آماده باشیم.

این اخبار در حالی منتشر می‌شود که نیم میلیون نفر در پکن در وضعیت قرنطینه سراسری قرار گرفته‌اند و حد نصاب ابتلا به ویروس کرونا در چین به ۱۰۳ نفر در روز دوشنبه رسید که بالاترین آمار ابتلای روزانه در پنج ماه گذشته است.

© The Independent