کاهش سربازان آمریکایی به سه‌هزار نیرو در افغانستان

روند کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان با وجود مخالفت کنگره ادامه دارد

دونالد ترامپ رئيس جمهور آمریکا قول داده بود که سربازان آمریکایی را تا کریسمس ۲۰۲۰ به وطنشان بازگرداند- Olivier Douliery / AFP

وزارت دفاع آمریکا می‌گوید به‌رغم تصویب قانونی در کنگره برای ارزیابی خطرات ناشی از ترک سریع افغانستان، روند خروج نیروهای آمریکایی از این کشور متوقف نشده ‌است.

دونالد ترامپ دستور داده بود که شمار سربازان آمریکایی تا پانزدهم ماه ژانویه به حدود ۲۵۰۰ نفر برسد. اما بعدا کنگره آمریکا علیه تصمیم ترامپ رای داد و خواهان توقف خروج سربازان تا ارزیابی بعدی از عراق و افغانستان شد.

کنگره از پنتاگون خواسته بود که ارزیابی جامع از پیامدهای کاهش چشمگیر نیروها در این دو کشور ارایه دهد.

وزارت دفاع آمریکا به خبرگزاری رویترز گفت که هیچ دستوری برای توقف خروج مشروط نیروها در حد ۲۵۰۰ نفر در ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ صادر نشده‌ است.

این اقدام پنتاگون می‌‌تواند نارضایتی قانونگذاران دموکرات و جمهوری‌خواه مخالف کاهش نیروها در افغانستان را به دنبال داشته باشد.

یک دستیار عضو کنگره به رویترز گفت، اقدام پنتاگون به کاهش نیروها در افغانستان «نقض قانون» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاخ سفید به این خبر واکنشی نشان نداده است.

طالبان و آمریکا توافق کردند که تا ماه مه پیش رو تمام سربازان آمریکایی در ازای قطع رابطه طالبان با القاعده و ارایه ضمانت‌های لازم امنیتی از این کشور خارج شوند. تاخیر در اجرایی کردن این توافق می‌تواند کل موافقتنامه صلح قطر را به مخاطره اندازد.

وزارت دفاع آمریکا در پی این توافقنامه اعلام کرد که تعداد سربازان این کشور در افغانستان را از ۴۵۰۰ به ۲۵۰۰ تا اواسط ماه ژانویه کاهش خواهد داد.  

اما کنگره با تصویب لایحه سیاست‌گذاری دفاعی حق وتوی دونالد ترامپ رئیس جمهور کشور را سلب کرد و بودجه‌ای برای اجرایی کردن روند خروج در سال مالی ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ در اختیار پنتاگون قرار نداد.

یک مقام پنتاگون به شرط افشا نشدن نام خود گفت که با وجود آن، تعداد سربازان آمریکایی به حدود ۳۰۰۰ نفر رسیده‌ است.

بیشتر از جهان