پیشرفت سریع ساخت‌ تاسیسات جدید زیرزمینی در نطنز

مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی براساس تصاویر ماهواره‌ای جدید از پیشرفت ساخت‌وساز در دل کوه خبر می‌دهد

در تصاویر ماهواره‌ای ۱۶دی‌ از مرکز غنی‌سازی نطنز ورودی تونل‌های‌ حفاری‌شده برای تأسیسات جدید دیده می‌شود- MAXAR TECHNOLOGIES/ ISIS Institute

«مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی» (ISIS) از پیشرفت ساخت‌وساز یک تأسیسات زیرزمینی جدید تولید سانتریفیوژ در دل کوهی در نزدیکی مرکز هسته‌ای نطنز خبر داد.  

این مؤسسه روز دوشنبه ۲۲ دی‌ماه، با اشاره به گزارش پیشین خود در ۳۰ اکتبر ۲۰۲۰ (نهم آبان‌ماه) درمورد ساخت یک تأسیسات جدید تولید سانتریفیوژ در نزدیکی مرکز غنی‌سازی نطنز، اعلام کرد بررسی تصویرهای ماهواره‌ای که ۱۶ دی‌ماه از محدوده اطراف تأسیسات غنی‌سازی نطنز تهیه شده است، نشان می‌دهد ساخت‌وساز  این تأسیسات پیشرفت کرده و درحال حاضر ورودی سه تونل‌ حفاری‌شده برای آن، به‌طور دقیق قابل شناسایی است. 

براساس گزارش مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی تصاویر ماهواره‌ای باکیفیتی که به‌تازگی تهیه شده، تأیید می‌کند که ساخت‌وساز در دل بزرگ‌ترین کوه منطقه به‌سرعت درحال پیشرفت است، جایی که به احتمال زیاد، مکان آینده تأسیسات زیرزمینی جدید تولید سانتریفیوژ خواهد بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درپی انفجار تیرماه سال ۹۹ در مرکز هسته‌ای نطنز، ایران اعلام کرده بود تأسیساتی جدید و ایمن‌تر در کوه‌های اطراف منطقه خواهد ساخت. علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی هسته‌ای ایران نیز مهرماه سال جاری در همین زمینه گفته بود که تأسیسات تخریب‌شده روی زمین، در حال جایگزینی در دل کوه‌های اطراف نطنز است.

مرکز هسته‌ای نطنز با نام رسمی «مرکز هسته‌ای شهید احمدی روشن»، محل اصلی تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم در ایران است و در سالن‌های طولانی زیرزمینی این مرکز، گاز هگزافلوراید اورانیوم برای غنی‌سازی اورانیوم به سانتریفیوژها تزریق می‌شود.

روزنامه آمریکایی واشینگتن‌پست، هفتم آبان‌ماه به استناد تصویرهای ماهواره‌ای از انجام ساخت‌وساز جدید در نزدیکی مرکز هسته‌ای نطنز خبر داده بود. پس از آن، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تأیید کرد که ایران درحال ساخت یک تأسیسات زیرزمینی تولید سانتریفیوژ پیشرفته است.

رافائل گروسی، مدیر کل این آژانس بین‌المللی که روز دوشنبه ۲۲ دی‌ماه درمورد پیش‌روی سریع ایران به‌سمت غنی‌سازی ۲۰درصدی هشدار داد، پیش‌تردر گفت‌وگو با آسوشیتدپرس درمورد ساخت این تأسیسات جدید گفته بود: «آن‌ها شروع کرده‌اند، اما ساخت‌وساز تکمیل نشده است… ساخت این تأسیسات یک فرایند طولانی است.»