رویترز: پومپئو بر اساس اطلاعات محرمانه جدید ایران را به القاعده مرتبط می‌کند

گزارش‌هایی که به تازگی از طبقه‌بندی خارج شده، ایران را «بهشت امن» رهبران القاعده توصیف می‌کند

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا پیش از این نیز ایران را به ارتباط با القاعده متهم کرده بود-NICHOLAS KAMM / AFP

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا قصد دارد در سخنرانی امروز (سه‌شنبه) خود با استفاده از مجموعه جدیدی از گزارش‌های محرمانه که به تازگی از طبقه‌بندی خارج شده است، ایران را به طور علنی به ارتباط داشتن با القاعده متهم کند. کشته شدن ابو محمد المصری، نفر دوم القاعده در تهران در تابستان امثال یکی از مواردی است که احتمالا پومپئو به آن استناد خواهد کرد.

به گفته منابع مطلع، این یکی از آخرین اقدامات پومپئو علیه ایران قبل از تحویل وزارت امور خارجه به دولت جو بایدن است.

به گزارش رویترز، در حالی که تنها هشت روز به پایان دولت دونالد ترامپ باقی مانده است، پومپئو جزئیات گزارش‌های محرمانه درباره ارتباط ایران با القاعده را علنی می‌کند. گزارشی که نشان می‌دهد ایران «بهشت امنی» برای رهبران القاعده پدید آورده و از این گروه حمایت می‌کند.

روشن نیست وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی امروز خود در واشینگتن تا چه اندازه وارد جزئیات می‌شود. احتمال می‌رود او به اطلاعات از طبقه‌بندی خارج شده درباره کشته شدن نفر دوم القاعده در تهران در تابستان امسال اشاره کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیویورک‌تایمز در آبان‌ماه گزارش داده بود که ابو محمد المصری که مغز متفکر بمبگذاری سال ۱۹۹۸ در دو سفارتخانه آمریکا در آفریقا به شمار می‌رفت، به دست عوامل اسرائیل در منطقه پاسداران تهران کشته شده است. تهران این گزارش را تکذیب کرد و گفت هیچ یک از تروریست‌های القاعده در خاک ایران حضور ندارند.

در هفته‌های اخیر  فشار دولت ترامپ بر ایران بیش از گذشته افزایش یافته است. روز گذشته حوثی‌های یمن، گروهی که گفته می‌شود مورد حمایت جمهوری اسلامی قرار دارد، از سوی آمریکا یک سازمان تروریستی معرفی شد. برخی مشاوران جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا بر این باورند که دولت ترامپ می‌کوشد بازگشت به برجام و مذاکره با ایران را برای دولت بایدن دشوارتر کند.

پومپئو پیش از این نیز بارها ایران به ارتباط با القاعده متهم کرده بود اما مستنداتی در این زمینه ارایه نداده بود.

او در سال ۲۰۱۷ زمانی که رئیس سی‌آی‌ای بود گفت: «ایرانیان بارها با القاعده همکاری کرده‌اند.»

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در همان سال گزارش‌های سی‌آی‌ای درباره این همکاری را «گزینشی و دروغ» خوانده بود.

جورج بوش، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا نیز پس از حمله‌های تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در این کشور به ارتباط ایران با القاعده اشاره کرده بود. برخی گزارش‌ها نیز به پنهان شدن اعضای القاعده در ایران اشاره داشت.

رویترز در ادامه می‌نویسد، با این حال، برخی مقامات سابق اطلاعاتی آمریکا نیز در مورد همکاری جمهوری اسلامی با مذهب شیعه و القاعده به عنوان یک گروه سنی ابراز تردید می‌کنند.