شانزلیزه «باغ بهشتی» می‌شود

«این خیابان اسطوره‌ای، شکوه و جلال خود را طی سی سال گذشته از دست داده»

شانزلیزه اولین بار در سال ۱۶۷۰ طراحی شد - PATRICK KOVARIK / AFP

شهردار پاریس اعلام کرد خیابان شانزلیزه واقع در پایتخت فرانسه قرار است شاهد بازسازی سبزی به ارزش ۲۵۰ میلیون یورو شود. 

آن هیدالگو، شهردار پاریس به روزنامه فرانسوی «له ژورنال دو دیمانش» گفت طرح مذکور این خیابان ۱.۹ کیلومتری را به «بوستانی بی‌نظیری» تبدیل می‌کند. 

کمیته شانزلیزه از سال ۲۰۱۸ با راه‌اندازی کارزاری خواستار تغییر این منطقه شد. چرا که به نظر آن‌ها باید اقدامی برای احیای این خیابان مشهور انجام می‌شد. 

این کمیته متشکل از کسانی است که در خیابان شانزلیزه زندگی و کار می‌کنند. رئیس این کمیته ژان نوئل رینهارت است که سابقا گفته بود شانزلیزه «اغلب به عنوان زیباترین خیابان دنیا تلقی می‌شود، ولی آن دسته از ما که هر روز این جا کار می‌کنیم خیلی در این باره مطمئن نیستیم.» 

اولین بار در سال ۲۰۱۹ از این طرح پرده برداشته شد و با کمک عموم مردم برنامه‌هایی برای احیای این خیابان ریخته شد. این‌ها شامل کاهش مناطق عبور خودرو به نصف، احداث پیاده‌روهایی جدید و افزایش تعداد درختان در این خیابان است تا به بهبود کیفیت هوای منطقه کمک شود. 

اعضای کمیته مذکور با صدور بیانیه‌ای اظهار داشتند: «این خیابان اسطوره‌ای، زرق و برق خود را طی سی سال گذشته از دست داده است. این منطقه به گونه‌ای رو به رشد از طرف پاریسی‌ها رها شده است و مورد آسیب و بحران‌های پی در پی قرار گرفته است: جنبش جلیقه زردها، اعتصابات و بحران‌های بهداشتی و اقتصادی.» آن‌ها از تصمیم شهردار استقبال کردند. 

شانزلیزه اولین بار در سال ۱۶۷۰ طراحی شد ولی بعدتر در اواسط دهه ۱۸۰۰ میلادی به دست بارون هوسمان از نو طراحی شد و ۲۵ سال پیش نیز مورد بازسازی قرار گرفت. این خیابان برای رژه جشن‌های روز ملی فرانسه در ۱۴ ژوئیه مورد استفاده قرار گرفت و همچنین آخرین بخش مسابقه دوچرخه‌سواری تور فرانسه است. 

علی‌رغم این که این خیابان محلی محبوب گردشگران است اما ساکنان پاریس علاقه چندانی به دیدار از آن ندارند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته فیلیپ شیامبارتام، معماری که شرکتش با نام «پی‌سی‌ای استریم» طرح بازسازی این خیابان را برعهده دارد، حدود صد هزار نفر هر روز در شانزلیزه قدم می‌زنند. گردشگران ۶۵ درصد این میزان را تشکیل می‌دهند و ساکنان پاریس فقط ۵ درصد آن‌ها هستند. 

بازسازی این خیابان تا قبل از برگزاری بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ به میزبانی پایتخت فرانسه، کلید نخواهد خورد و بنا است تا سال ۲۰۳۰ به اتمام برسد. از سایر پروژه‌های این طرح بازسازی میدان کنکورد در انتهای همین خیابان است. 

همچنین قرار است محیط پیرامون برج ایفل مورد بازسازی قرار بگیرد و فواره‌ها، حوض‌ها و پارک‌های بیشتری در اطراف این برج مشهور ساخته  شود. 

پل ینا (پلی که برج ایفل را به تراکدرو وصل می‌کند) نیز به پیاده‌رویی چمن‌پوش مبدل خواهد شد و در هر دو طرف آن درخت کاشته می‌شود. این کار تا سال ۲۰۲۴ به اتمام خواهد رسید و شرکتی که مسؤولیت اداره این بنای تاریخی را دارد منابع مالی آن را تامین خواهد کرد. 

خانم هیدالگو در اقدامی برای قابلیت پیاده‌روی بیشتر در پاریس تاکنون بخش‌هایی از خیابان‌های هر دو طرف رودخانه را به روی خودروها بسته است. او همچنین هفت میدان بزرگ شهر را تغییر داده تا فضای بیشتری برای قدم زدن عابران پیاده و حرکت دوچرخه‌سواران و موتورهای برقی فراهم شود. 

شهردار پاریس به له ژورنال دو دیمانش گفت این پروژه یکی از چندین برنامه در دست برای متحول کردن شهر «قبل و بعد از سال ۲۰۲۴» است.

© The Independent

بیشتر از زندگی