دموکرات‌ها طرح استیضاح ترامپ را تسلیم مجلس نمایندگان کردند

دموکرات‌ها از مایک پنس خواسته‌اند پیش از بررسی طرح استیضاح، ترامپ را به دلیل بی‌کفایتی برکنار کند

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، بر استیضاح دونالد ترامپ اصرار دارد - MANDEL NGAN, SAUL LOEB / AFP

ساعت یازده صبح دوشنبه به وقت واشنگتن، دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا رسما طرح پیشنهادی خود برای استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده را با اتهام «تحریک شورش» به دلیل نقش او در یورش هفته پیش به کنگره، تقدیم مجلس کردند.

مجلس نمایندگان در روزهای آینده این هفته به این طرح رای خواهد داد. در صورت تصویب طرح در مجلس نمایندگان، سنای آمریکا هم باید در باره آن رای‌گیری کند.

در طرح استیضاح به متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا اشاره شده است که «هر کسی را که در شورش یا بلوا علیه ایالات متحده دست داشته باشد» از تصدی مناسب دولتی منع می‌کند.

در طرح دموکرات‌ها آمده است: «پرزیدنت ترامپ امنیت ایالات متحده و نهادهای حکومتی آن را به‌شدت به خطر انداخت. او تمامیت نظام دموکراتیک را تهدید کرد، در انتقال مسالمت‌آمیز قدرت دخالت کرد، و یک قوه برابر [با قوه مجریه] را به خطر انداخت. به این ترتیب، او با آسیب زدن آشکار به مردم ایالات متحده، به عهد خود خیانت کرد.»

دموکرات‌های مجلس همچنین از مایک پنس، معاون رئیس جمهوری خواستند که با استناد به متمم بیست و پنجم قانون اساسی، آقای ترامپ را «بی‌کفایت» اعلام کند و برکنار کند. دموکرات‌ها به آقای پنس بیست و چهار ساعت فرصت پاسخگویی داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ترامپ روز بیستم ژانویه باید کاخ سفید را تحویل جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا بدهد، اما یورش هواداران او به کنگره در روز چهارشنبه که در جریان آن پنج نفر و از جمله یک مامور پلیس کشته شدند، کاسه صبر برخی دموکرات‌ها و نیز جمهوری‌‌خواهان کنگره را لبریز کرده‌است.

پرسشی که در محافل سیاسی مطرح است این است که آیا کنگره خواهد توانست در نُه روز باقی مانده تا پایان ریاست جمهوری ترامپ کار استیضاح او را به انجام برساند یا خیر.

دموکرات‌ها اکنون در مجلس نمایندگان اکثریت دارند و به احتمال زیاد استیضاح ترامپ در این مجلس رای خواهد آورد. اما تا روز بیستم ژانویه که دو برگزیده جمهوری‌خواه ایالت جورجیا به جای دو سناتور جمهوری‌خواه بنشینند، اکثریت سنا هنوز در دست جمهوری‌خواهان است و روشن نیست که آنها استیضاح ترامپ را تایید خواهند کرد یا نه. برای تصویب استیضاح، دو سوم اعضای سنا باید به آن رای بدهند که به نظر محتمل نمی رشد.

جو بایدن روز جمعه در پاسخ به خبرنگاران، تمایلی به استیضاح یا برکناری ترامپ نشان نداد. او گفت که آقای ترامپ گفت: «یکی از نالایق‌ترین روسای جمهوری تاریخ آمریکاست. اما به نظر من سریع‌ترین راه بیرون کردن او از کاخ سفید این است که من و [کامالا هریس معاون منتخب رئیس جمهور] روز بیستم ژانویه سوگند بخوریم.»