حرکات نمایشی «مرد یخی» در هریرود

این ورزشکار ۲۳ساله افغان، رقیب‌الله فاروقی نام دارد و در مرکز استان غور زندگی می‌کند

رقیب‌الله فاروقی: «هدف اصلی من از این نمایش، رساندن پیام صلح و پایان جنگ در کشور بود» - عکس از توییتر شخصی این ورزشکار  

جوان ورزشکار در استان غور با انجام حرکات نمایشی در هوای سرد زمستانی و آب‌های یخ‌زده هریرود به نام «مرد یخی افغانستان» شهرت یافت و مورد استقبال گرم مردم این کشور قرار گرفت.

شماری از شهروندان افغانستان با دیدن تصویرها و ویدیوهای حرکت‌های نمایشی ورزشکار غوری در روزهای سرد زمستانی و در آب‌های یخ‌زده هریرود شگفت‌زده شدند و گفتند که این‌کار هرکس نیست، جز همین جوان که توان و استعدادش را دارد و انجام نیز داده است. باید به او مرد یخی افغانستان لقب داد.

این ورزشکار ۲۳ساله افغان رقیب‌الله فاروقی نام دارد و در مرکز استان غور زندگی می‌کند. او در گفت‌وگو با خبرگزاری ایندیپندنت فارسی از دریافت لقب «مرد یخی افغانستان» از سوی مردم‌ استقبال کرد و گفت: «این تشویق و حمایت مردم بود که من را وادار کرد تا این چنین حرکات سنگین و خطرناکی انجام دهم و نیز پیام داشته باشم به جهانیان که در هر حالت که باشد خواستار صلح و ثبات دائمی در کشور خویش هستیم و آرزو داریم که هرچه زودتر صلح تامین شود و جنگ از دیار ما ختم شود و ما بتوانیم به زندگی عادی خویش ادامه بدهیم.»

رقیب‌الله فاروقی، در حال حاضر مسؤول ورزشگاهی تحت نام «فری‌استایل» در استان غور است که خود را بنیانگذار آن رشته (فری استایل) نیز می‌داند و شاگردانی را در این بخش تمرین می‌دهد. او می‌گوید: «من قبلا ورزش‌های دیگر مانند زیبایی‌اندام انجام می‌دادم و از چند سال به این‌سو ورزشی را به نام فری‌استایل شروع کردم که خود بنیانگذار آن نیز هستی و اکنون در این بخش ورزش می‌کنم که بیشتر از این حرکت‌ها در ساحات آزاد و با وسایل قوی مختلف انجام می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای فاروقی گفت: «هدف اصلی من به دست آوردن این لقب نبود، بلکه پیام برای صلح و ختم جنگ در کشور بود. من این حرکات نمایشی را هفته گذشته در هریرود زمانی انجام دادم که سردترین روز در غور بود و خواستم با این نمایش نخست استعداد و توانایی‌های جوانان افغان را به جهانیان نشان بدهم و در قدم دوم پیامی برای ختم جنگ، تامین صلح و ثبات دائمی در کشور خود داشته باشم که الحمدالله مورد توجه مردم عزیزم قرار گرفت و به هدف خود رسیدم. ما در هر حالت که ممکن باشد خواستار صلح هستیم و باید تامین شود.»

رقیب‌الله فاروقی، به هیئت مذاکره‌کننده صلح افغانستان و طالبان که در حال حاضر سرگرم مذاکره در دوحه هستند گفت: «انجام این‌گونه حرکات آن‌هم در فصل زمستان و در آب‌های یخ‌زده هریرود کار بسیار مشکل و طاقت‌فرسایی است، اما ما جوانان ورزشکار خواستیم که از این طریق نیز پیام صلح‌جویانه خویش را به شما برسانیم. من به هیئت دو طرف می‌گویم تلاش کنید هرچه زودتر به یک توافق صلح برسید که افغانستان صاحب صلح و ثبات دائمی شود و همه مردم ما در یک فضای صلح‌آمیز به زندگی‌شان ادامه دهند.»

به گفته آقای فاروقی: «همه مردم افغانستان به ویژه جوانان کشور خواستار صلح ختم جنگ هستند. همه می‌دانند که اگر در کشور ما صلح تامین شود ورزشکارها، کشاورزها، کسبه‌کاران، معلم‌ها، دکترها و… بدون هراس به فعالیت‌هایشان ادامه می‌دهند و ما ورزشکاران نیز در صورت برقراری صلح می‌توانیم این‌گونه حرکات نمایشی را در سراسر افغانستان برای مردم انجام دهیم و جهانیان ببینند که افغانستان نیز در هر بخش‌ استعدادهای خوب دارد که می‌توانند عالی بدرخشند و افتخار کسب کنند.»

این ورزشکار غوری در پایان گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی به جوانان افغان پیام داد: «من از تمام جوانان کشور عزیز خود می‌خواهم که به مواد مخدر که دشمن صحت‌شان است نه بگویند و به ورزش که ضمانت سلامتی‌شان است رو بیاورند و ورزش کنند، چون ورزش می‌تواند آنان را از معتاد شدن به مواد مخدر و امراض گوناگون در امان نگه دارد.»

بیشتر از ورزش